نهم/۹ شهریورماه در تاریخ – درگذشت صمد بهرنگی و…

نهم/۹ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمد جهان‌آرا؛ فرماندۀ نظامی ایرانی عضو سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی در جنگ ایران و عراق، تا درگذشت صمد بهرنگی؛ آموزگار، منتقد اجتماعی، داستان‌نویس، مترجم و محقق فولکلور که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نهم/۹ شهریورماه در تاریخ

نهم/۹ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز قزوین در ایران

 


 

  • وقایع

– زمین‌لرزۀ دشت بیاض و فردوس به‌شدت ۷/۳ ریشتر و با حدود ۱۰ هزار کشته در سال ۱۳۴۷خ
– ناپدیدشدن سیدموسی صدر رهبر شیعیان لبنان در سال ۱۳۵۷خ
– نجات ماریتا و روز ملی یوزپلنگ در ایران در سال ۱۳۷۳خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمد محمدی گیلانی (دعوی‌سرایی) در سال ۱۳۰۷خ؛ روحانی شیعه که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران و بعد از استعفای صادق خلخالی به‌دستور آیت‌الله خمینی به‌ریاست دادگاه انقلاب رسید. سپس در سمت‌هایی چون عضو فقها و دبیر شورای نگهبان، نمایندۀ سیدروح‌الله خمینی در دانشگاه‌ها و رئیس شورای نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه‌ها را بر عهده داشته‌است.
– زادروز فرهنگ هُلاکویی نائینی در سال ۱۳۲۳خ؛ روان‌شناس، روان‌درمان‌گر، مشاور ازدواج و خانواده، جامعه‌شناس، اقتصاددان، استاد دانشگاه و شخصیت رادیویی
– زادروز محمد جهان‌آرا در سال ۱۳۳۳خ؛ فرماندۀ نظامی ایرانی عضو سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی در جنگ ایران و عراق که در سال ۱۳۶۰خ در پی سقوط پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش در منطقه کهریزک در جنوب تهران کشته‌شد.
– زادروز سید مصطفی تاج‌زاده در سال ۱۳۳۶خ؛ سیاست‌مدار اصلاح‌طلب، عضو شورای مرکزی جبهۀ مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران که در دولت سیدمحمد خاتمی معاون سیاسی وزیر کشور و سرپرست این وزارت‌خانه پس از استیضاح عبدالله نوری بود. او در دولت میرحسین موسوی نیز معاون امور بین‌الملل وزیر ارشاد وقت، سیدمحمد خاتمی بود.
– زادروز احمد زیدآبادی (شرف اهل قلم) در سال ۱۳۴۴خ؛ روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی اصلاح‌طلب و نزدیک به‌جریان ملی‌مذهبی که در پی حوادث انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸خ به ۶ سال زندان، ۵ سال تبعید به‌گناباد و محرومیت مادام‌العمر از هر گونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به‌صورت کتبی یا شفاهی محکوم شد و پس از طی دوران حبس و در اوایل تبعید در مردادماه ۱۳۹۴خ مورد عفو عید فطر قرار گرفته و آزاد شد. وی دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم) و عضو هیئت مدیرۀ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران نیز بوده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌دوم/22 مردادماه در تاریخ - انتخاب ابوالحسن پیرنیا به‌ایالت کرمان و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت حسین پیرنیا (مؤتمن‌الملک) در سال ۱۳۲۶خ؛ دولت‌مرد اواخر دورۀ قاجاریه، رئیس مجلس شورای ملی در دورۀ دوم و چهارم، نمایندۀ ۶ دوره مجلس شورای ملی، و برادر حسن پیرنیا و پدرزن سپهبد فضل‌الله زاهدی، نخست‌وزیر ایران و پدربزرگ اردشیر زاهدی ۳ دوره نمایندۀ همدان در مجلس شورای ملی بود.
– درگذشت صمد بهرنگی در سال ۱۳۴۷خ؛ آموزگار، منتقد اجتماعی، داستان‌نویس، مترجم و محقق فولکلور (دربرگیرندۀ افسانه‌ها، داستان‌ها، موسیقی، تاریخ شفاهی، ضرب‌المثل‌ها، هزلیات، پزشکی، باورهای مردمی دربارۀ بخت و شگون و چشم‌زخم، لالایی مادران، پایکوبی بومی، آیین‌ها، شیوه‌ها و سنت‌ها) آذربایجانی
– درگذشت فرهاد مهراد (فرهاد) در سال ۱۳۷۱خ؛ خواننده، آهنگ‌ساز و نوازندۀ پاپ راک
– درگذشت محمدکریم پیرنیا در سال ۱۳۷۶خ؛ استاد دانشگاه، محقق، نویسنده، نظریه‌پرداز معماری

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *