بیست‌و‌سوم/۲۳ سپتامبر در تاریخ – درگذشت زیگموند فروید و…

بیست‌و‌سوم/۲۳ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فرانتیشک کوپکا؛ نقاش اهل چک و از پدیدآورندگان جنبش هنر انتزاعی و سبک اورفیسم، تا درگذشت پروسپِر مِریمِه؛ نویسنده، مورخ و باستان‌شناس قرن ۱۹م اهل فرانسه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌سوم/۲۳ سپتامبر در تاریخ

بیست‌و‌سوم/۲۳ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– جنگ سالامیس در سال ۴۸۰ق.م؛ سومین نبرد از دومین دورۀ جنگ‌های ایران و یونان که دورۀ دوم جنگ‌ها شامل ۷ نبرد بین خشایارشا و دولت‌شهرهای یونانی رخ داد. در دورۀ خشایارشا، ارتش هخامنشی به‌یونان یورش برد و در شهر آتن رژه رفت، اما ناوگان دریای هخامنشی در نبرد سالامیس شکست خورد و نهایتاً تاخت و تازهای ایران در این سال پایان پذیرفت.
– در سال ۱۸۴۶م؛ نپتون، هشتمین سیارۀ سامانۀ خورشیدی، برای نخستین‌بار توسط یوهان گوتفرید گال» رصد شد. وجود این سیاره پیشتر توسط ۲ دانشمند با محاسبات ریاضی اثبات شده‌بود.
– در سال ۱۹۴۹م؛ اولین بمب هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی، در ناحیه‌ای موسوم به‌پولی‌گان، مورد آزمایش قرار گرفت. این آزمایش‌ها به‌مدت ۴۰ سال ادامه داشت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز گایوس اکتاویوس تورینوس (آگوستوس) در سال ۶۳ق.م؛ بنیان‌گذار پرینکیپاته و نخستین امپراتور روم
– زادروز قوبلای‌خان مغول در سال ۱۲۱۵م؛ یکی از نوادگان چنگیزخان و پنجمین خان بزرگ امپراتوری مغول که سلسلۀ یوان را در سال ۱۲۷۱م در چین بنیاد نهاد.
– زادروز فرانتیشک کوپکا در سال ۱۸۷۱م؛ نقاش و گرافیست اهل چک و یکی از پیشگامان و پدیدآورندگان جنبش هنر انتزاعی و سبک اورفیسم (حجم‌گرایی)
– زادروز یاروسلاو سایفرت در سال ۱۹۰۱م؛ روزنامه‌نگار و شاعر اهل کشور جمهوری چک و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۴م
– زادروز کلیفورد گلنوود شال در سال ۱۹۱۵م؛ فیزیک‌دان اهل ایالات متحدۀ آمریکا و برندۀ جایزۀ نوبل که برای توسعۀ روش پراش نوترون و برای کمک به‌توسعۀ تکنیک‌های پراکندگی نوترونی، برای مطالعات فیزیک ماده‌چگال، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل در فیزیک شد.
– زادروز جان ویلیام کولترِین در سال ۱۹۲۶م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ ساکسوفون جاز آمریکایی
– زادروز ری چارلز رابینسون در سال ۱۹۳۰م؛ نوازندۀ مشهور آمریکایی پیانو و کیبورد الکتریک و خوانندۀ سبک‌های جاز و ریتم اند بلوز
– زادروز عدنان خیرالله طلفاح در سال ۱۹۴۰م؛ پسر خیرالله طلفاح، برادر ساجده طلفاح (اولین همسر قانونی صدام حسین)، پسردایی صدام حسین و همچنین وزیر دفاع حکومت صدام حسین و امیر ارتش عراق که یکی از اعضای بلندپایه و اصلی رژیم بعث عراق و وزیر جنگ عراق در زمان جنگ ایران و عراق بوده‌است.
– زادروز آنتونیو تابوکی در سال ۱۹۴۳م؛ از نویسندگان ایتالیایی
– زادروز بروس اسپرینگستین در سال ۱۹۴۹م؛ خواننده، نوازندۀ گیتار و آهنگ‌ساز موسیقی راک و موسیقی محلی آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 نوامبر در تاریخ - درگذشت کن سارو ویوا و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت اسنوری استورلوسون در سال ۱۲۴۱م؛ ادیب، مورخ و سیاست‌مدار ایسلندی که ۳ بار متوالی به‌عنوان سخنگوی پارلمان ایسلند برگزیده‌شد.
– درگذشت وینچنتزو بلینی در سال ۱۸۳۵م؛ اپرانویس و موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز ایتالیایی
– درگذشت پروسپِر مِریمِه در سال ۱۸۷۰م؛ نویسنده، مورخ و باستان‌شناس قرن ۱۹م اهل فرانسه
– درگذشت اوربن لو وریه در سال ۱۸۷۷م؛ ستاره‌شناس و ریاضی‌دان فرانسوی که در زمینۀ مکانیک سماوی تخصص داشت و بیش از هر چیزی، به‌دلیل سهمش در کشف نپتون شناخته می‌شود.
– درگذشت ویلیام ویلکی کالینز در سال ۱۸۸۹م؛ رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و نویسندۀ داستان‌های کوتاه انگلیسی
– درگذشت زیگموند فروید در سال ۱۹۳۹م؛ عصب‌شناس برجستۀ اتریشی و بنیان‌گذار دانش روانکاوی، که به‌عنوان یک روش درمانی در روان‌شناسی بود.
– درگذشت پادره پیو در سال ۱۹۶۸م؛ کشیش کاتولیک و قدیس ایتالیایی
– درگذشت پابلو نرودا در سال ۱۹۷۳م؛ دیپلمات، سناتور و شاعر نوگرای شیلیایی و برندۀ جایزۀ ادبیات نوبل

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *