بیست‌و‌هشتم/۲۸ آبان‌ماه در تاریخ – زادروز عبدالحسن ستارپور و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز اردشیر کامکار؛ از اعضای گروه کامکارها، تا درگذشت ملکشاه یکم؛ بزرگ‌ترین سلطان سلجوقی و فاتح آناتولی و پادشاه یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های تاریخ ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ آبان‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابوبکر بن احمد دمشقی بهرام‌آبادی (ابن جوهری دمشقی) در سال ۹۳۹خ؛ ادیب و شاعر شامی ایرانی‌تبار
– زادروز سیدابوالقاسم موسوی خویی در سال ۱۲۷۸خ؛ فقیه، اصولی، مفسر قرآن، متکلم، محقق علم رجال و مرجع‌تقلید شیعۀ امامیه که از تأثیرگذارترین و پُرمقلدترین مراجع تقلید شیعه به‌شمار می‌رفت. او استاد اکثر مراجع تقلید شیعی کنونی به‌شمار می‌رود؛ به‌گونه‌ای که بین فقها و مراجع تقلید شیعه از او با عنوان «استادُ الفقها و المجتهدین» و «زعیم حوزوات العلمیه» یاد می‌شود. برخی از شاگردانش او را فقیه اعلم عصر غیبت تا کنون در مذهب تشیع می‌دانند.
– زادروز عبدالحسن ستارپور (ستار) در سال ۱۳۲۸خ؛ خوانندۀ موسیقی پاپ
– زادروز اردشیر کامکار در سال ۱۳۴۱خ؛ نوازندۀ کمانچه، قیچک، دَف و ویولن و از اعضای گروه کامکارها

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ملکشاه یکم در سال ۴۷۲خ؛ بزرگ‌ترین سلطان سلجوقی و فاتح آناتولی که به‌دنبال پیروزی پدرش، آلب ارسلان، در نبرد ملازگرد، امپراتوری بیزانس را از آناتولی بیرون راند. وی برادرزادۀ سلطان طغرل، بنیان‌گذار سلسلۀ سلجوقی است. او پادشاهیِ یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های تاریخ ایران را بر عهده داشت.
– درگذشت میرزا حسین قزوینی (مشیرالدوله، سپهسالار) در سال ۱۲۰۷خ؛ سیاست‌مدار کنسول وزیر جنگ و صدر اعظم که وی فرزند میرزا تقی خراسانی و برادر میرزا یحیی قزوینی بود. همچنین امیرکبیر با پدر او روابط نزدیک داشت و فرزندان او را به‌کارهای دولتی گماشت و میرزا حسین‌خان را نیز برای تحصیل و فراگیری زبان‌های فرانسوی و عربی به‌خارجه فرستاد.
– درگذشت محمود محمود (محمود پهلوی) در سال ۱۳۴۴خ؛ محقق، نویسنده، مترجمی که از ملیون و آزادی‌خواهان پُرحرارت و فعال صدر مشروطیت بود.
– درگذشت مجید شریف در سال ۱۳۷۷خ؛ نویسندۀ دگراندیش و مترجم ایرانی که در تاریخ ۲۸ آبان‌ماه ۱۳۷۷خ در تهران ناپدید شد و پس از ۶ روز جنازه‌اش در خیابان پیدا شد. وی از نویسندگان ماه‌نامۀ ایران فردا و عضو دفتر تدوین مجموعۀ آثار علی شریعتی بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 آگوست در تاریخ - درگذشت بالدور فون شیراخ و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *