بیست‌و‌هشتم/۲۸ آگوست در تاریخ – درگذشت بوهوسلاو مارتینو و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز یوهان ولفگانگ فون گوته؛ نویسنده، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی، تا درگذشت آگوستین قدیس؛ از تأثیرگذارترین فیلسوفان و اندیشمندان مسیحیت در دوران باستان و اوایل قرون وسطی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ آگوست در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– آغاز محاصرۀ عکا در سال ۱۱۸۹م که نخستین ضد حمله‌گیِ لوزینیان بعد از شکست در نبرد حطین بود.
– در سال ۱۸۳۳م؛ برده‌داری با تصویب قانون لغو برده‌داری توسط پارلمان بریتانیا در سراسر کشورهای همسود و مستعمره‌های امپراتوری بریتانیا، ممنوع اعلام شد.
– در سال ۱۹۶۳م؛ مارتین لوتر کینگ در گردهمایی بزرگی از سیاهان آمریکا در یادبود لینکلن واشنگتن دی‌سی، سخنرانی مشهور خود را با عنوان رؤیایی دارم ایراد کرد.
– در سال ۱۹۹۰م؛ عراق کشور اشغال‌شدۀ کویت را استان نوزدهم خود اعلام کرد و پایتخت آن کویت را الکاظمه نامید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز صفی‌الدین حلی در سال ۱۲۷۸م؛ شاعر عرب عراقی
– زادروز یوهان ولفگانگ فون گوته در سال ۱۷۴۹م؛ شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی که یکی از کلیدهای اصلی ادبیات آلمانی و جنبش وایمار کلاسیک و همچنین رمانتیسیسم به‌شمار می‌رود.
– زادروز ولادیمیر شوخوف در سال ۱۸۵۳م؛ مهندس، معمار و دانشمند روس که به‌خاطر ابداع روش‌های نوین در آنالیز سازه‌ها شهرت یافت.
– زادروز جرج ویپل در سال ۱۸۷۸م؛ ‏زیست‌شناس آمریکای که برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۴م به‌خاطر کشف اثر کبد در کم‌خونی بود.
– زادروز آندری پلاتونوف در سال ۱۸۹۹م؛ روزنامه‌نگار و داستان‌نویس سوسیالیست و منتقد نظام شوروی (حکومت استالین)
– زادروز تیالینگ کوپمانس در سال ۱۹۱۰م؛ فیزیک‌دان و ریاضی‌دان هلندی که در سال ۱۹۷۵م به‌همراه لئونید کانتوروویچ، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل در اقتصاد شد.
– زادروز حسین مؤنس در سال ۱۹۱۱م؛ تاریخ‌نگار، ادیب و اندیشمند مصری

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 مهرماه در تاریخ - زادروز سیدحسن تقی‌زاده و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت آگوستین (آگوستین قدیس) در سال ۴۳۰م؛ از تأثیرگذارترین فیلسوفان و اندیشمندان مسیحیت در دوران باستان و اوایل قرون وسطی محسوب می‌گردد. او از شکل‌دهندگان سنت مسیحی غربی (کاتولیک و پروتستان) به‌حساب می‌آید.
– درگذشت بوهوسلاو مارتینو در سال ۱۹۵۹م؛ آهنگ‌ساز اهل چک
– درگذشت نلسون شنکس در سال ۲۰۱۵م؛ نقاش اهل ایالات متحدۀ آمریکا

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *