بیست‌و‌هشتم/۲۸ اکتبر در تاریخ – درگذشت طه حسین و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز خوزه گرگوریو موناگاس؛ دوازدهمین رئیس‌جمهور ونزوئلا و عامل لغو برده‌داری در این کشور، تا درگذشت طه حسین؛ نویسنده و سخنور مصری و از پیشگامان جنبش نوگرایی در مصر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ اکتبر در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی انیمیشن
– روز جهانی رشتۀ ورزشی جودو

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۴۰م؛ تهاجم ایتالیا به‌یونان آغاز شد.
– در سال ۱۹۶۲م؛ با موافقت شوروی برای برچیدن موشک‌های خود از کوبا، بحران موشکی کوبا که جهان را تا آستانۀ یک رویارویی هسته‌ای پیش برده‌بود، پایان گرفت.
– در سال ۱۹۹۳م؛ نخستین دادگاه متهمین پروندۀ ترور برخی مخالفان جمهوری‌اسلامی ایران در یک رستوران در آلمان، معروف به‌ترور میکونوس برگزار شد.
– در سال ۲۰۰۷م؛ کریستینا فرناندز نخستین زن آرژانتینی شد که با پیروزی در انتخابات سراسری، به‌سِمَت ریاست‌جمهوری این کشور می‌رسد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز دِسیدِریوس اِراسموس در سال ۱۴۶۶م؛ دانشمند و فیلسوف و ادیب هلندی و یکی از علمای مشهور قرن ۱۵م
– زادروز خوزه گرگوریو موناگاس در سال ۱۷۸۴م؛ دوازدهمین رئیس‌جمهور ونزوئلا و عامل لغو برده‌داری در این کشور
– زادروز کانو جیگورو در سال ۱۸۶۰م؛ بنیان‌گذار هنر رزمی جودو اهل ژاپن
– زادروز فرانسیس بیکن در سال ۱۹۰۹م؛ یکی از نقاش‌های نامی اکسپرسیونیست سدۀ ۲۰م
– زادروز جوناس سالک در سال ۱۹۱۴م؛ پزشک آمریکایی و کاشف واکسن فلج اطفال که شهرت وی به‌خاطر کشف و تولید واکسن فلج اطفال است و خودش نیز که فلج بود، با این واکسن شفا یافت.
– زادروز برنی اکلستون در سال ۱۹۳۰م؛ کارآفرین ورزشی بریتانیایی به‌عنوان رئیس و مدیرعامل شرکت‌های مدیریت فرمول‌یک و ادارۀ فرمول‌یک و همچنین مالک بخشی از سهام آلفا پرما، شرکت مادر شرکت‌های گروه فرمول‌یک، که به‌همین جهت او را معمولاً مهم‌ترین شخصیت اجرایی در مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول‌یک می‌دانند.
– زادروز بیل گیتس در سال ۱۹۵۵م؛ کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌دار، نیکوکار و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی که در سال ۱۹۷۵م با مشارکت پل آلن، شرکت مایکروسافت را بنیان گذاشت. وی تا مارس ۲۰۱۷م با دارایی خالص ۸۶ میلیارد دلار به‌عنوان ثروت‌مندترین فرد جهان شناخته می‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نوزدهم/19 آگوست در تاریخ - درگذشت لینوس کارل پاولینگ و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جان والیس در سال ۱۷۰۳م؛ ریاضی‌دان انگلیسی
– درگذشت جان لاک در سال ۱۷۰۴م؛ از فیلسوفان سدۀ ۱۷م انگلستان که به‌طور گسترده به‌عنوان پدر لیبرالیسم کلاسیک شناخته می‌شود. وی از مهم‌ترین شارحان نظریۀ قرارداد اجتماعی و پیروان مکتب تجربه‌گرایی است. نظرات او بر پیشرفت شناخت‌شناسی و فلسفۀ سیاسی مؤثر بود. او از تأثیرگذارترین اندیشمندان عصر روشنگری شمرده می‌شود. نوشته‌های او بر ولتر و ژان‌ژاک روسو، و بسیاری از اندیشوران اسکاتلندی و انقلابیون آمریکایی اثرگذار بود. این تأثیر را می‌توان در اعلامیۀ استقلال ایالات متحدۀ آمریکا مشاهده کرد.
– درگذشت اندره دولیه دلاند در سال ۱۷۱۵م؛ جهان‌گرد فرانسوی
– درگذشت فریدریش ماکس مولر در سال ۱۹۰۰م؛ زبان‌شناس و خاورشناس آلمانی و یکی از پایه‌ریزان هندشناسی و پژوهش‌های تطبیقی و سنجشیِ آیین‌ها در دانشگاه‌های غربی
– درگذشت ویلیام اسپیرز بروس در سال ۱۹۲۱م؛ طبیعت‌گرا، دانشمند و قطب‌شناس و اقیانوس‌شناس بریتانیایی که گروه اعزامی ملی قطب جنوب اسکاتلند را به‌جزایر اورکنی جنوبی و دریای ودل، سازماندهی و رهبری کرد. از جمله دستاوردهای دیگر این گروه اعزامی این بود که اولین ایستگاه دائمی هواشناسی را در جنوبگان تأسیس کرد. بروس بعداً آزمایشگاه اقیانوس‌شناسی اسکاتلند را در ادینبورگ تأسیس کرد، اما برنامه‌های او برای راهپیمایی میان قارۀ قطبی از طریق قطب جنوب به‌دلیل عدم حمایت عمومی و مالی، رها شد.
– درگذشت طه حسین در سال ۱۹۷۳م؛ نویسنده و سخنور مصری و از پیشگامان جنبش نوگرایی در مصر
– درگذشت برونو اشترکنباخ در سال ۱۹۷۷م؛ ژنرال آلمانی در دورۀ رایش سوم و از فرماندهان آینزاتس‌گروپن در لهستان
– درگذشت ریچارد ارت اسملی در سال ۲۰۰۵م؛ شیمی‌دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی که در سال ۱۹۹۶م به‌همراه روبرت کرل و هارولد کروتو، برای کشف فولرن‌ها، جایزۀ نوبل شیمی به‌او اعطا شد.
– درگذشت مِلحِم بَرَکات در سال ۲۰۱۶م؛ موسیقی‌دان، خواننده، آهنگ‌ساز و بازیگر تئاتر لبنانی که در خوانندگی از برجسته‌ترین‌ها در جهان عرب شمرده می‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ششم/6 اسفندماه در تاریخ - زادروز امیرهوشنگ ابتهاج و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *