بیست‌و‌هشتم/۲۸ فروردین‌ماه در تاریخ – زادروز ایرج قادری و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز حکیم سنایی؛ شاعر و عارف فارسی‌زبان، زادروز ایرج قادری؛ کارگردان و بازیگر سینما ایران، تا درگذشت غلامحسین صدری‌افشار؛ مترجم و نویسنده و پژوهش‌گر معاصر ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ فروردین‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • وقایع

– نمایش تلویزیونی عروسک‌ها در سال ۱۳۴۶خ، نخستین کار بهرام بیضایی، که برای نخستین‌بار از تلویزیون ملی ایران پخش شد.
– ثبت بقعۀ امامزاده‌هاشم در شمیرانات تهران از دورۀ صفوی به‌شمارۀ ۹۰۸ در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۵۱خ
– ثبت میدان باغ کرمان از دورۀ پهلوی به‌شمارۀ ۳۷۱۷ در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۸۰خ
– گشایش موزل هنرهای معاصر فلسطین در تهران در سال ۱۳۸۵خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی (حکیم سنایی) در سال ۴۷۳ه.ق؛ شاعر و عارف فارسی‌زبان قرون پنجم و ششم ه.ق، از بزرگ‌ترین صوفیان و شاعران قصیده‌گو و مثنوی‌سرای زبان پارسی
– زادروز ایرج قادری در سال ۱۳۱۳خ؛ کارگردان و نویسنده، فیلمنامه‌نویس و بازیگر سینما
– زادروز محمدرضا ایرانی مُلکِ کیان در سال ۱۳۳۳خ؛ طراح و نقاش معاصر
– زادروز اکبر منتجبی در سال ۱۳۴۹خ؛ روزنامه‌نگار ایرانی
– زادروز لیلا صادقی در سال ۱۳۵۶خ؛ زبان‌شناس، داستان‌نویس، شاعر، مترجم، ناقد و پژوهش‌گر ادبی
– زادروز مسعود مولوی وردنجانی در سال ۱۳۶۵خ؛ دانش‌آموختۀ مهندسی عمران دانشگاه آزاد نجف آباد که به‌دستور مأموران اطلاعاتی ایران در ترکیه ترور شد. گفته می‌شود که او یکی از عوامل امنیتی (در وزارت دفاع ایران در حوزۀ امنیت سایبری و اطلاعات سپاه) بود که بعداً منتقد حکومت شد. او را گردانندۀ اصلی کانال افشاگر «جعبۀ سیاه» می‌دانند که بارها با انتشار اسنادی بیت رهبری، قوۀ قضائیه و نیروهای امنیتی ایران را متهم به‌فساد مالی و ترور مخالفان از جمله ترور شخصیت‌های هسته‌ای ایران کرد. او همچنین پیش از خروج از ایران در مطبوعات به‌عنوان مخترع نخبه و مدال‌آور معرفی شده‌بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌پنجم/25 اسفندماه در تاریخ - زادروز فرخ‌لقا هوشمند و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سعید حنایی در سال ۱۳۸۱خ؛ قاتل زنجیره‌ای ایرانی که کارگران جنسی را در مشهد به‌قتل می‌رساند. وی کارگری بود که به‌همراه همسر و ۲ فرزند دختر و ۱ پسر در خانه‌ای در منطقۀ فقیرنشین مشهد زندگی می‌کرد. وی پس قتل ۱۶ نفر و فرار قربانیِ هفدهم، بعد از ماه‌ها دادگاه و اعلام حکم، در ۴۰ سالگی در مشهد اعدام شد.
– درگذشت خسرو جهانبانی در سال ۱۳۹۳خ؛ هنرمند و نقاش و آخرین پسر سپهبد امان‌الله جهانبانی از فرماندهان ارتش شاهنشاهی، وزیر و سناتور مجلس سنای ایران که به‌خاطر ازدواج با شهناز پهلوی، داماد محمدرضاشاه پهلوی بود.
– درگذشت غلامحسین صدری‌افشار در سال ۱۳۹۷خ؛ فرهنگ‌نویس، مترجم، نویسنده و پژوهش‌گر معاصر

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *