بیست‌و‌پنجم/۲۵ دسامبر در تاریخ – درگذشت نیکولای و النا چائوشِسکو و…

بیست‌و‌پنجم/۲۵ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمد احمد بن بلا؛ رهبر سیاسی جنگ استقلال الجزایر، نخستین نخست‌وزیر و نخستین رئیس‌جمهور انتخابی الجزایر، تا درگذشت ساموئل دو شامپلن؛ کاوش‌گر، دریانورد، پدر فرانسۀ نُو که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌پنجم/۲۵ دسامبر در تاریخ

بیست‌و‌پنجم/۲۵ دسامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– کریسمس؛ که زادروز عیسی دانسته می‌شود و بزرگ‌ترین جشن مسیحیان جهان است.

 


 

  • وقایع

– در سال ۸۰۰م؛ شارلمانی، به‌عنوان نخستین امپراتور مقدس روم در شهر رُم تاج‌گذاری کرد.
– در سال ۱۰۰۰م؛ امپراتوری مجارستان تأسیس شد.
– در سال ۱۹۳۲م؛ زلزله‌ای به‌قدرت ۷/۶ ریشتر در استان گانسو در چین، حدود ۷۰ هزار نفر را کشت.
– فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱م
– در سال ۱۹۹۱م؛ میخائیل گورباچف، رئیس‌جمهور اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی استعفا داد و اوکراین اعلام استقلال کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ژان فرانسوا ساراسن در سال ۱۶۱۴م؛ نویسندۀ قرن ۱۷م اهل فرانسه
– زادروز ویلیام کالینز در سال ۱۷۲۱م؛ شاعر انگلیسی
– زادروز محمد علی جناح در سال ۱۸۷۶م؛ از سیاست‌مداران سدۀ ۲۰م و بنیان‌گذار کشور پاکستان که رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان و نخستین فرماندار کل آن کشور بود.
– زادروز آدولف وینداوس در سال ۱۸۷۶م؛ شیمی‌دان، طبیعی‌شناس و محقق بزرگ آلمانی و نخستین شخصی که نقش حیاتی ویتامین‌ها را کشف و مطرح نمود و سرانجام به‌پاس یک عمر تلاش پیگیری، در سال ۱۹۲۸م موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل گردید.
– زادروز گرهارد هرتسبرگ در سال ۱۹۰۴م؛ فیزیک‌دان و دانشمند شیمی‌فیزیک و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی
– زادروز ارنست روسکا در سال ۱۹۰۶م؛ فیزیک‌دان آلمانی که در سال ۱۹۸۶م برای ساختن میکروسکوپ الکترونی، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک شد.
– زادروز محمد احمد بن بلا در سال ۱۹۱۶م؛ رهبر سیاسی جنگ استقلال الجزایر، نخستین نخست‌وزیر و نخستین رئیس‌جمهور انتخابی الجزایر که کشورش را به‌سوی یک اقتصاد سوسیالیستی سوق داد.
– زادروز محمد انور السادات در سال ۱۹۱۸م؛ سیاست‌مدار و نظامی و سومین رئیس‌جمهور مصر
– زادروز کارلوس کاستاندا در سال ۱۹۲۵م؛ نویسندۀ سرخ‌پوست و پُرطرفدار آمریکایی کتاب‌های شَمَن‌باوری (یک رشته باورهای سنتی در برخی اقوام در دوران پیش از تاریخ در سراسر جهان)

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌پنجم/25 می در تاریخ - درگذشت روبرت کاپا و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ساموئل دو شامپلن در سال ۱۶۳۵م؛ سرباز، کاوش‌گر، نقشه‌کش، طراح، دیپلمات، دریانورد، وقایع‌نویس، نژادشناس و گیتانگار (جغرافیا، زمین‌نگاری) فرانسوی و پدر فرانسۀ نُو و بنیادگذار شهر کبک
– درگذشت کارل آبراهام در سال ۱۹۲۵م؛ روان‌کاو آلمانی
– درگذشت پل بورژه در سال ۱۹۳۵م؛ نویسنده و مقاله‌نویس قرن ۱۹م اهل فرانسه
– درگذشت کارل چاپک در سال ۱۹۳۸م؛ یکی از نویسندگان چک در سدۀ ۲۰م که واژۀ ربات برای اولین‌بار در اثری از این نویسنده به‌کار برده شده‌است.
– درگذشت چارلی چاپلین در سال ۱۹۷۷م؛ هنرمند نامدار و پُرآوازۀ انگلیسی و یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین بازیگران و کارگردانان تاریخ سینما و همچنین آهنگ‌ساز برجستۀ هالیوود و برندۀ جایزه اسکار
– درگذشت خوان میرو فرا در سال ۱۹۸۳م؛ نقاش و مجسمه‌ساز و سفال‌گر اسپانیایی که کارهای او بیشتر در سبک سوررئالیسم دانسته می‌شود.
– درگذشت نیکولای چائوشِسکو در سال ۱۹۸۹م؛ دیکتاتور و سیاست‌مدار کمونیست رومانیایی و دبیرکل حزب کمونیست رومانی و رئیس‌جمهور کشور جمهوری سوسیالیستی رومانی
– درگذشت النا چائوشسکو در سال ۱۹۸۹م؛ سیاست‌مدار و همسر نیکولای چائوشِسکو ، (دیکتاتور رومانی) اهل رومانی
– درگذشت جیمز براون در سال ۲۰۰۶م؛ خواننده، ترانه‌سرا و نوازندۀ آمریکایی و از پیشگامان موسیقی فانک که اغلب از او به‌عنوان پدرخواندۀ موسیقی سول یاد می‌شود.
– درگذشت اِرتا مه کیت در سال ۲۰۰۸م؛ خواننده و رقصندۀ به‌نامِ کاباره‌های منهتن و بازیگر سینما و تئاترهای برادوی آمریکایی که عمده‌شهرت او به‌خاطر خواندن یک ترانۀ سکسی دربارۀ بابانوئل در صحنۀ موسیقی پاپ بود. وی در دهل ۵۰م توسط اورسن ولز (کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، هنرپیشه و تهیه‌کنندۀ فیلم، تئاتر، رادیو و تلویزیون آمریکایی) کشف شده‌بود. ولز او را شورانگیزترین زن دنیا خوانده‌بود. او از معدود هنرمندانی است که نامزد دریافت هر ۳ جایزۀ تونی، گرمی و امی بوده‌است.
– درگذشت جورجیوس پنیاتو (جرج مایکل) در سال ۲۰۱۶م؛ خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز مشهور انگلیسی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 جولای در تاریخ - درگذشت یوهان گوتفرید گاله و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *