بیست‌و‌چهارم/۲۴ آذرماه در تاریخ – درگذشت رضا ارحام صدر و…

بیست‌و‌چهارم/۲۴ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از صدور فرمان هشت‌ماده‌ای سیدروح‌الله خمینی، پیرامون حفظ حریم خصوصی افراد در سال ۱۳۶۱خ، تا درگذشت رضا ارحام صدر؛ بنیان‌گذار مکتب کمدی انتقادی در تئاتر ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌چهارم/۲۴ آذرماه در تاریخ

بیست‌و‌چهارم/۲۴ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– اوج بارش شهابی جوزایی در بیشتر سال‌ها؛ یکی از بزرگ‌ترین بارش‌های شهابی که کانون بارش آن در صورت فلکی جوزا به‌نظر می‌رسد.

 


 

  • وقایع

– حادثۀ خون‌بار مسجد ملک کرمان (مسجد امام‌خمینی فعلی) در سال ۱۳۵۷خ؛ در این تاریخ در مسجد ذکرشده، اجتماع عظیمی برپا شد. بعد از این تجمع، مردم راهپیمایی علیه رژیم حاکم (محمدرضاشاه پهلوی) را به‌سمت مسجد صاحب‌الزمان آغاز کردند که در چهارراه امام‌خمینی کرمان، مأموران جلوی حرکت مردم را گرفتند و تعدادی از تظاهرکنندگان کشته و مجروح شدند. در این درگیری فرامرز دادبین، غلامحسین مهدوی و سیدحسین حسینی کشته شدند.
– صدور فرمان هشت‌ماده‌ای سیدروح‌الله خمینی، پیرامون حفظ حریم خصوصی افراد در سال ۱۳۶۱خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز جهانگیر رزمی در سال ۱۳۲۶خ؛ عکاس ایرانی و برندۀ جایزۀ معتبر پولیتزر در سال ۱۹۸۰م به‌عکسی تعلق گرفت که تا مدت‌ها تیتر روزنامه‌های جهان شده‌بود. عکس جوخۀ آتش در ایران، که در تاریخ ۵ شهریورماه ۱۳۵۸خ (۲۷ آگوست ۱۹۷۹م) به‌صورت ناشناس در روزنامۀ اطلاعات (که هم‌اکنون نیز منتشر می‌شود) به‌چاپ رسید، ثمرۀ همراهی جهانگیر رزمی با صادق خلخالی در ۵ شهریور ۱۳۵۸خ، در سفر به‌استان کردستان است که رزمی توانست اسناد معتبری از تیرباران عده‌ای از مخالفان کُرد و تَنی چند از اعضای سازمان اطلاعات و امنیت شاهنشاهی ایران توسط عکس‌های تکان‌دهنده‌ای که از آن وقایع گرفت، برای جهانیان به‌جای بگذارد، اما پس از انتشار عکس در روزنامۀ اطلاعات و تنها به‌فاصلۀ چند روز از آن، عکس جوخۀ آتش در صفحات اول روزنامه‌های متعدد در سراسر جهان ظاهر شد، اما رزمی از بیم جانش نتوانست خود را صاحب آن عکس معرفی کند و نزدیک به ۲۶ سال تنها برندۀ ناشناس جایزۀ پولیتزر در تاریخ ۹۰ سالۀ این جایزه بود، تا آن‌که سرانجام در سال ۲۰۱۶م نام رزمی به‌عنوان عکاس عکس جوخۀ آتش برای همگان آشکار شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 سپتامبر در تاریخ - درگذشت موبوتو سسه سوکو و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت علی‌قلی میرزا اعتضادالسلطنه در سال ۱۲۵۹خ؛ پسر پنجاه‌و‌چهارم فتحعلی‌شاه قاجار و عموی محمدشاه قاجار که از ابتدای جوانی وارد خدمات دولتی شد. وی مجذوب ایده‌های دورۀ روشنگری اروپا بود و در اشاعۀ آن‌ها در ایران کوشش فراوان کرد. در دوران درخشان دارالفنون، رئیس مدرسه بود و در ماندگاری و دوام مدرسه نقش کلیدی داشت. هم‌زمان با ریاست مدرسه در سال ۱۸۵۵م وزارت علوم را تأسیس نمود و ۲۲ سال نیز به‌عنوان «اولین وزیر علوم ایران» فعالیت کرد. علاوه بر مسئولیت‌های او به‌عنوان رئیس دارالفنون و وزیر علوم، در بازه‌های زمانی مختلف عهده‌دار مسئولیت‌های دیگری چون خدمت در وزارت صنایع و بازرگانی، معدن، تلگراف، چاپ‌خانۀ دولتی و فرمانداری ملایر و تویسرکان نیز بوده‌است.
– درگذشت رضا ارحام صدر در سال ۱۳۸۷خ؛ بنیان‌گذار مکتب کمدی انتقادی در تئاتر ایران که بعدها به‌مکتب تئاتر اصفهان نیز مشهور شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *