بیست‌و‌یکم/۲۱ شهریورماه در تاریخ – زادروز انوشه انصاری و…

بیست‌و‌یکم/۲۱ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز انوشه انصاری؛ کاوش‌گر و رئیس انجمن گردانندگان شرکت فناوری ارتباط از راه دور تی‌تی‌آی، تا درگذشت حسین عرفانی پارسایی؛ دوبلور، گوینده، بازیگر، مجری و مدیر دوبلاژ که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌یکم/۲۱ شهریورماه در تاریخ

بیست‌و‌یکم/۲۱ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز سینما در ایران

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز علی امینی مجدی (علی امینی) در سال ۱۲۸۴خ؛ سیاست‌مدار و از اعضای جبهۀ ملی و یک دوره نیز نخست‌وزیر ایران، از نخستین کسانی بود که جهت اصلاحات ارضی در ایران فعالیت و در تدوین اصول اصلاحات ارضی موسوم به «انقلاب سفید» نقش مؤثری ایفا کرد. از وی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین افراد در انقلاب سفید یاد می‌شود.
– زادروز علی‌اکبر طباطبایی در سال ۱۳۰۹خ؛ وابستۀ مطبوعاتی و سخنگوی سفارت ایران در آمریکا در دوران حکومت پهلوی که در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۵۹خ توسط عوامل جمهوری‌اسلامی در مریلند کشته‌شد.
– زادروز جلال‌الدین معیریان در سال ۱۳۲۰خ؛ چهرۀ ماندگار طراح گریم و چهره‌پردازی و پایه‌گذار گریم کلاسیک در سینمای ایران
– زادروز سیدمرتضی آوینی در سال ۱۳۲۶خ؛ نویسنده، منتقد و مستندساز ایرانی
– زادروز انوشه انصاری در سال ۱۳۴۵خ؛ کاوش‌گر و رئیس انجمن گردانندگان شرکت فناوری ارتباط از راه دور تی‌تی‌آی، اولین زن گردش‌گر فضایی، اولین ایرانی‌تبار و دومین فضانورد پارسی‌زبان پس از عبدالاحد مومند و اولین زن مسلمانی که به‌فضا سفر کرده‌است. چهارمین نفری که هزینۀ سفر فضایی خود را پرداخت کرده‌است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سیدمحمدامیر خاتمی (محمد خاتمی) در سال ۱۳۵۴خ؛ ارتشبد خلبان اف-۸۴ تاندرجت و اف-۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی شاهنشاهی ایران و به‌مدت ۱۷ سال فرماندۀ آن نیرو از ۱۵ مهر ۱۳۳۷ تا ۲۱ شهریور ۱۳۵۴خ بود.
– درگذشت چنگیز شَهْوَق در سال ۱۳۷۵خ؛ نقاش و مجسمه‌ساز معاصر، از پیشگامان هنر نوگرای ایران
– درگذشت حسین عرفانی پارسایی در سال ۱۳۹۷خ؛ دوبلور، گوینده، بازیگر، مجری و مدیر دوبلاژ

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سیزدهم/13 فوریه در تاریخ - درگذشت ویلهلم ریشارد واگنر و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *