پانزدهم/۱۵ فروردین‌ماه در تاریخ – درگذشت پروین اعتصامی و…

پانزدهم/۱۵ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز احمد متوسلیان؛ نظامی و پاسدار ایرانی و از فرماندهان جنگ ایران و عراق، تا درگذشت رخشندۀ اعتصامی (پروین اعتصامی)؛ پرآوازه‌ترین شاعر زن ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پانزدهم/۱۵ فروردین‌ماه در تاریخ

پانزدهم/۱۵ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز ذخایر ژنتیکی و زیستی در ایران

 


 

  • وقایع

– انجام عملیات اچ-۳ در سال ۱۳۶۰خ که در آن پایگاه هوایی الولید در غربی‌ترین نقطۀ عراق در مرز مشترک عراق و اردن توسط فانتوم‌های ایرانی بمب‌باران و منهدم شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز میرزا علی‌اکبرخان نفیسی (ناظم‌الاطباء کرمانی) در سال ۱۲۲۶خ؛ پزشک، ادیب و دانشمند ایرانی و از برجسته‌ترین پزشکان ایرانی در سال‌های پایانی دورۀ قاجار به‌شمار می‌رود. او پزشک ویژۀ دربار مظفرالدین‌شاه قاجار و دخیل در امضای فرمان مشروطیت بوده‌است. وی در پایه‌گذاری چند بیمارستان به‌شیوۀ اروپایی در تهران و مشهد نقشی مؤثر داشته‌است و از پایه‌گذاران نخستین مجلس حفظ‌الصحه در تاریخ ایران به‌شمار می‌آید. وی پدر دیگر نویسندۀ ایرانی سعید نفیسی است.
– زادروز طغرل افشار در سال ۱۳۱۲خ؛ از نخستین پیشگامان نقد سینمایی در ایران و بانی برگزاری اولین جشنوارۀ فیلم در ایران و از معدود منتقدان آن دوره بود که درک و تصور درستی از مقولۀ سینما داشت. نقدهای او در آن‌زمان چیزی فراتر از نوشتن دربارۀ داستان فیلم‌ها و دادن اطلاعات دربارۀ هنرپیشه‌هاست.
– زادروز هاشم صباغیان در سال ۱۳۱۶خ؛ عضو ارشد نهضت آزادی ایران که در دولت موقت، وزیر کشور بود و از آغاز بنیان‌گذاری نهضت آزادی، به‌عضویت آن درآمد و علاوه بر عضویت در شورای مرکزی آن، رئیس هیئت اجرایی و عضو دفتر سیاسی آن نیز بوده‌است. وی همچنین در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۵۷خ مسئولیت کمیتۀ استقبال از آیت‌الله خمینی در تهران را عهده‌دار بود.
– زادروز رضا شفیعیان در سال ۱۳۲۰خ؛ موسیقی‌دان، نوازندۀ سنتور و آهنگ‌ساز
– زادروز احمد متوسلیان در سال ۱۳۳۲خ؛ نظامی و پاسدار ایرانی و از فرماندهان جنگ ایران و عراق

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 خردادماه در تاریخ - درگذشت یعقوب لیث صفاری و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمدصالح اصفهانی در سال ۱۰۹۳خ؛ از خوش‌نویسان و کتیبه‌نویسان دورۀ صفوی در اواخر سدۀ یازدهم و اوایل سدۀ دوازدهم ه.ق
– درگذشت رخشندۀ اعتصامی (پروین اعتصامی) در سال ۱۳۲۰خ؛ پرآوازه‌ترین شاعر زن ایران

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *