هانس کریستیان آندرسن؛ خالق داستان‌های تراژیک!

هم‌کلاسی‌هایش تعریف خوبی از چهره‌اش نداشتند، اما خالق ماندگارترین قصه‌ها بوده‌است. داستان‌هایی که اغلب پایانی تلخ و تراژیک دارند. همین توصیف کوتاه کافی‌ست تا بدانیم که شاید همان درآمیختگی‌ها موجب نبوغ و ستایش او شده‌است. خلاصه‌ای از سرگذشت «هانس کریستیان آندرسن» را می‌خوانید.
هانس کریستیان آندرسن

«هانس کریستیان آندرسن»؛ مردی از سرزمین سرد وایکینگ‌هاست؛ مردی که اگر نبود، گرمای بسیاری از افسانه‌های فولکلور اروپایی، رو به خاموشی می‌رفت. خالق قصه‌های مشهور «بندانگشتی»، «ملکه‌ی برفی»، «لباس جدید پادشاه»، «پریِ کوچک دریایی» که چهره‌ی نه‌چندان جذابش از همان کودکی دستاویزی بود برای رفتار ناخوشایند هم‌کلاسی‌هایش با او… اما درست مانند جوجه‌اردک زشتی که خودش خلق کرد و با سرنوشت خوبی مواجه شد، هانس کریستیان آندرسن هم توانست در سال‌های جوانی به نویسنده و شاعری محبوب تبدیل شود و نام خود را در تاریخ ماندگار کند.

مجسمه‌ی هانس کریستیان آندرسن در کپنهاگن، پایتخت دانمارک
مجسمه‌ی هانس کریستیان آندرسن در کپنهاگن، پایتخت دانمارک

از هانس کریستیان آندرسن به عنوان یک نابغه در ادبیات کودکان یاد می‌کنند. کارشناسان ادبی او را از نخستین نویسندگانی می‌دانند که داستان‌هایش پایانی تراژیک و تلخ دارند. از «دخترک کبریت‌فروش» گرفته که همراه با خاموش‌شدن شعله‌ی آخرین کبریت، زندگی‌اش پایان می‌یابد، تا «پریِ کوچک دریایی» و حتی «سرباز سربی»… اندرسن معتقد بود کودکان را باید با واقعیت زندگی که گاه روندی تلخ دارد هم آشنا کرد. در بهار سال ۱۸۷۲م، آندرسن بر اثر افتادن از تخت به شدت صدمه دید. زندگیِ اندرسن در سال ۱۸۷۵م به پایان رسید.

کتاب پریِ کوچک دریایی
جلد کتاب پریِ کوچک دریایی

البته بعد از تحمل درد و رنجی طولانی، ناشی از همان اتفاق از دنیا رفت. مراسم خاکسپاریِ او به شکلی بی‌سابقه و با حضور جمعیت بسیاری از مردم برگزار شد و جالب‌تر اینکه حتی پادشاه دانمارک هم در آن مراسم شرکت کرد. او ۳ سال درد و رنج تحمل کرد. با این حال، حتی برای موسیقیِ مراسم تدفینش هم برنامه‌ریزی کرده‌بود و به دوست آهنگ‌سازش گفته‌بود: «بیشترِ کسانی که در مراسم تدفین، من را بدرقه خواهند کرد کودکان هستند. لطفاً ضربات موسیقی را برای قدم‌های کوچک‌شان هماهنگ کن…»

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سر آرتور هاردینگ؛ شاه، آب وضوی آیت‌الله را نوشید!
کتاب دخترک کبریت‌فروش
جلد کتاب دخترک کبریت‌فروش

زادروز هانس کریستیان آندرسن، روز جهانیِ کتاب کودک نام‌گذاری شده‌است. یادش گرامی…

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منبع؛ روزنامه‌ی ایران

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *