جنگ و تجاوز؛ آماری هولناک از نزاع بوسنی…!

جنگ بوسنی که از سال ۱۹۹۲م آغاز شد و در سال ۱۹۹۵م با امضای قرارداد «دیتون» به پایان رسید، بیشترین آسیب را بر کودکان و زنان بوسنیایی وارد کرد، که تا پایان جنگ؛ بیش از ۸ هزار مسلمان به قتل رسیدند و بیش از ۳۰۰ هزار غیرنظامی کشته و هزاران زن مورد تجاوز قرار گرفتند.
جنگ و تجاوز بوسنی

جنگ بوسنی که از سال ۱۹۹۲م آغاز شد و در سال ۱۹۹۵م با امضاء قرارداد «دیتون» به پایان رسید، بیشترین آسیب را بر کودکان و زنان بوسنیایی وارد کرد، که تا پایان جنگ؛ بیش از ۸ هزار مسلمان به قتل رسیدند و بیش از ۳۰۰ هزار غیرنظامی کشته و هزاران زن مورد تجاوز قرار گرفتند. زمانی که مسلمانان بوسنیایی خواستار جدایی از یوگسلاوی سابق شدند، صرب‌های ساکن بوسنی با این اقدام مخالفت کرده و به سرکوب مسلمانان پرداختند…!

این حادثه؛ یکی از فجیع‌ترین حوادث تاریخی به‌شمار می‌رود که به نسل‌کشی، قتل‌عام و کشتار گروهی از مسلمانان انجامید. این جنگ بعد از جنگ‌جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در قارۀ اروپا به‌شمار می‌رود و در این جنگ؛ زنان مسلمان بوسنیایی، هزینۀ بسیار سنگینی متحمل شدند. سربازان صرب و کروات، زنان مسلمان و حتی زنان صربی و کرواتی که با مسلمان ازدواج کرده‌بودند را برای تجاوز و قتل از سایر زنان جدا می‌کردند تا در اصل؛ پاکسازیِ قومی مسلمانان را انجام دهند. این در حالی‌ست که علاوه بر تبعات هولناک تجاوزات جنسی برای زنان، بحران نسل کودکان نامشروعِ حاصل از جنگ، یکی‌دیگر از تبعات جنگ بود که به‌منظور پاکسازیِ قومی صورت می‌گرفت.

جنگ بوسنی

زنان قربانی شهادت داده‌اند که در حین تجاوز، سربازان به آن‌ها گفته‌اند که می‌خواهند باردارشان کنند تا بچه‌ها نژادشان با مادران‌شان متفاوت شود، یا می‌گفتند که به آن‌ها تجاوز می‌کنند تا آن‌ها را به‌خاطر مسلمان‌بودن‌شان مجازات کنند. همچنین زنانی بودند که به‌زور باردار شده و مجبور به نگه‌داشتن آن بچه می‌شدند. بر اساس ارقام منتشرشده توسط دولت بوسنی در اواخر سپتامبر سال ۱۹۹۲م و گزارش‌های موجود از یوگسلاوی سابق، حداقل ۲۰ هزار زن مورد تجاوز جنسی صرب‌ها قرار گرفته‌اند که در بیشتر موارد، این تجاوزها در حضور افراد دیگر خانواده یا افراد دهکده‌ی آن‌ها انجام گرفته‌است. گزارش دیگری که توسط هیئت حقیقت‌یابِ اتحادیه‌ی اروپا در دسامبر سال ۱۹۹۲م آماده شد؛ حاکی از آن است که سربازان صرب بوسنی به ۲۵ هزار زن تجاوز کرده‌اند که بیشتر آن‌ها از قومیت‌های مسلمان بوده‌اند!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  فیلمی تأمل‌برانگیز از تشییع‌جنازه‌ی قصاب پراگ «راینهارت هایدریش»! + تصاویر

جنگ بوسنی

این گزارش اشاره می‌کند که در ماه‌های اخیر، این اقدام، بخشی از الگویی آگاهانه از سوءاستفاده‌ی جنسی بوده و ارتکاب این‌گونه جرایم در جنگ بوسنی، ناشی از تمایلات سربازان شهوت‌ران نبوده، بلکه تاکتیکی جنگی به‌شمار می‌آمد و به‌دستور رهبران صرب برای خالی‌کردن سرزمین بوسنی از دیگر گروه‌های نژادی و به‌اصطلاح پاک‌سازی نژادی بوده‌است! درحالی‌که ارقام اعلام‌شده از زنان قربانی تجاوز مختلف است، تمام گزارش‌ها در مورد اینکه از تجاوز جنسی به‌عنوان ابزار نسل‌کشی علیه جمعیت‌های قومی استفاده شده، متفق‌القول هستند. در همان حال، «مارگوت وال‌استروم»؛ نمایندۀ ویژه‌ی خشونت جنسی در زمان جنگ، گفته‌است که مجموع قربانیان جنسی؛ بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تَن است…!

جنگ بوسنی

وجود همین گزارش‌های مربوط به تجاوز جنسی گسترده در یوگسلاوی سابق، گروه‌های حقوق بشر و دولت‌های جهانی را بر آن داشت، تا این اقدامات را محکوم کنند و خواستار تشکیل دیوانی بین‌المللی برای مجازات مرتکبان تجاوز شوند. به‌طوری که دیوان کیفری بین‌المللی، برای یوگسلاوی سابق که در سال ۱۹۹۳م در پی چندین قطعنامه‌ی شورای امنیت تأسیس شد، از ابتدا یکی از اهداف برپایی خود را، تحت پیگرد قراردادن مرتکبین جرم خشونت جنسی قرار داد. این دیوان؛ اولین مرجع بین‌المللی‌ای بود که خشونت جنسی را به‌عنوان جنایت‌های جنگی و نقض فاحش قوانین انسانی به‌شمار آورد. اساسنامه‌ی دادگاه؛ صریحاً مقرر کرده‌بود که این‌گونه تجاوزات به‌عنف و سایر خشونت‌های جنسی، مشمول جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی هستند. در فاجعه‌ی یوگسلاوی که در نوع خود بسیار خشن بود، تقریباً همه‌ی جرم‌های ضد بشری علیه زنان مسلمان، به‌وقوع پیوسته بود…!

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منابع و محققان؛ بیان عزیزی، روناک خاک، نادر اخگری‌ناب، ابراهیم بیگ‌زاده، محسن شریفی، علیرضا دیهیم، جمشید ممتاز و امیرحسین رنجبریان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ویکتور هوگو؛ حکومتی کاملاً و منحصراً لائیک برپا کنید!

پی‌نوشت؛ حقیقتاً اصل و کاملِ این واقعه‌ی تلخ و دردناک، طویل‌تر و ثقیل‌تر از گزارشات فوق بود که بنده نتوانستم بیش از این ذکر کنم؛ چرا که گلو فشرده و قلب تیره شد! گاهی باید گفت و دید و آگاه شد… 🖤

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4/5 - (25 امتیاز)

6 پاسخ

  1. بر صهیونیست و پیروانش لعنت ، که از بدو تولد یهود ، به خون مسلمانان تشنه بود ، ولی با همه خون هایی که ریخت پرچم اسلام بالاست

  2. تاریخ تکرار میشه اگر ما ایرانی‌ها چشمهایمان را باز نکنیم وبه اجنبی اعتماد کنیم در زمانی نچندان دور همین اتفاق برای مردم ایران میفته متاسفانه جوان های ما فکر میکنن با از بین رفتن رژیم مقدس جمهوری اسلامی همه چیز برای آنها تبدیل به بهشت میشه غافل از اینکه جهنم در انتظار آنهاست

    1. قطعا تاریخ تکرار میشه اما فراموش میکنیم بگیم حکومت ظالم و ستمگر اول نابود میشه بعد بی لیاقتیهای همون حکومت در ایجاد جامعه آگاه گریبان مردم رو میگیره.
      ماشالله پول مفت، حضور جیره خورهای نظام رو همه جا موجب شده. مقدس نگو که چاک دیوار به خنده میوفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *