دهم/۱۰ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز اکبر گلپایگانی و…

دهم/۱۰ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از جشن سده؛ که در شامگاه با افروختن هیزم بر بلندی کوهستان آغاز می‌شود، تا زادروز یحیی شمشادیان؛ خلبان بالگرد هوانیروز ارتش جمهوری‌اسلامی ایران با حضور ۲۳ ماهۀ در جریان جنگ ایران و عراق که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دهم/۱۰ بهمن‌ماه در تاریخ

دهم/۱۰ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– جشن سده؛ در شامگاه با افروختن هیزمی که مردمان از روزهای پیشین در مرکز شهر یا آبادی یا بر بلندی کوهستان گرد آورده‌اند، این جشن آغاز می‌شود.

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز مهدی محقق در سال ۱۳۰۸خ؛ نویسنده، علامه، ادیب، فقیه، مجتهد، نسخه‌پژوه و پژوهش‌گر تاریخ پزشکی اسلامی، مصحح و شارح کتب ادبی و فلسفی و فقهی، استاد دانشگاه تهران
– زادروز اکبر گلپایگانی (گُلپا) در سال ۱۳۱۲خ؛ از خوانندگان سرشناس موسیقی اصیل ایرانی
– زادروز حمید مصدق در سال ۱۳۱۸خ؛ شاعر و حقوق‌دان
– زادروز شاپور جورکش در سال ۱۳۲۹خ؛ شاعر، مترجم، منتقد و پژوهشگر ادبی و نمایش‌نامه‌نویس که آثار متعددی از وی منتشر شده که «بوطیقای شعر نُو» معروف‌ترین آن‌هاست.
– زادروز یحیی شمشادیان در سال ۱۳۳۲خ؛ خلبان بالگرد هوانیروز ارتش جمهوری‌اسلامی ایران بود. عمده سرشناسی وی، جدای از مهارت ویژه در پرواز و فرماندهی، حضور فعال و تأثیرگذار ۲۳ ماهۀ در جریان جنگ ایران و عراق و همچنین نحوۀ کشته‌شدن اوست.

 


 

  • درگذشت

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 خردادماه در تاریخ - درگذشت علی شریعتی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *