مثلث برمودا؛ ماجرای رمزآلود مثلث شیطان چیست؟ + آلبوم تصاویر

مثلث برمودا که مثلث شیطان هم گفته می‌شود، در اطراف منطقه‌ای محدود در قسمت غربیِ اقیانوس اطلس شمالی متمرکز است و از آن به‌عنوان یک افسانه یاد می‌شود، اما وقایع عجیب‌و‌غریبی از سال ۱۹۴۵م به بعد مانند فرو رفتن کشتی‌ها و هواپیماها در آن، اذهان عمومی را درگیر خود کرده‌است.
مثلث برمودا
وجه مشترک وقایع مختلف در مثلث شیطان

مثلث برمودا در لیست رازهای ناشناخته‌ی جهان قرار دارد و به‌عنوان مکانی اضطراب‌انگیز و باورنکردنی ثبت شده‌است. اغلب حوادث در آن‌جا از سال ۱۹۴۵م روی داده‌است که در این منطقه، ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیما به‌طور مرموزی ناپدید شده‌اند. آخرین پیام‌ها، اکثراً شبیه به یکدیگر بوده‌اند و همه‌ی آن‌ها چند وجه مشترک داشته‌اند؛ برای مثال، در بیشتر آن‌ها ارتباط رادیوییِ کشتی‌ها و هواپیماها تا آخرین لحظه با پایگاه زمینی برقرار بوده‌است، همیشه پیام‌ها حاکی از عدم کنترل آن‌ها روی دستگاه‌ها و ابزارها بوده‌است، چرخش سریع عقربه‌ها به‌دُور خود و تغییر رنگ آسمان به زرد و مه‌آلودشدن آن‌هم در روزهای آفتابی و صاف گزارش شده‌است، در مواردی هم گزارش شده که نقطه‌ی تاریک بزرگی در میان ستارگان دیده شده و نوری از سمت زمین به آن قسمت فرستاده می‌شده؛ در تمام مدتی که این تاریکی مشاهده می‌شده، تمام دستگاه‌ها و ابزارهای نظارت از کار می‌افتاده‌است؛ برای مثال در یک مورد، کشتیِ ژاپنی پیامی مخابره کرده؛ بدین مضمون که «خطری مانند یک خنجر به‌سرعت به پیش می‌آید و ما نمی‌توانیم فرار کنیم!» سپس پیام قطع شده و دیگر اثری از کشتیِ ژاپنی یافت نشده‌است…

تصاویر مثلث برمودا
نقشه‌ی تعیین‌شده‌ی مثلث برمودا
شرایط جَوّیِ مثلث شیطان

تمام این حوادث در حالی رخ داده که وضعیت جَوّی برای پرواز و یا حرکت مناسب بوده‌است و خلبانان هم افرادی باتجربه و ورزیده بوده‌اند. یا در کشتی‌های غرق‌شده نیز همه‌ی امکانات برای یک حرکت بی‌خطر مهیا بوده؛ چه از لحاظ جَوّی و چه از لحاظ مهارت‌های شغلی. با وجود مدت‌ها جست‌و‌جو، هیچ اثری از قطعه‌ی شکسته، لکه‌ی روغن و یا اجسام شناور باقی نمانده‌است. «چارلز برلیتز» این پدیده را نابودیِ انسان‌ها بدون هیچ توضیحی می‌داند. محل دقیق این مثلث مشخص نیست، اما حدوداً سه رأس آن در فلوریدا، پورتوریکو و جزیره‌ی برمودا قرار دارد. اولین‌بار «کریستف کلمب» نام این منطقه را مطرح کرده‌است. در بین جغرافی‌دانان، این منطقه به داشتن تغییرات آب‌و‌هواییِ شدید، بادهای سهمگین و بارش‌های سیل‌آسا مشهور است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  الکساندر گریبایدوف؛ از قتل سفیر روس تا سفیر انگلیس!

در مناطقی از این مثلث، عمق آب کم است، اما چند مایل آن‌طرف‌تر ناگهان عمق آب به ۱۲ هزار فوت می‌رسد و باز هم ناگهان در منطقه‌ی شمال پورتوریکو، عمق آب ۳۰ هزار فوت می‌شود! دانشمندان اخیراً با جریاناتی پُرقدرت در زیر جریانات معمولیِ اقیانوس‌ها برخورد کرده‌اند که تأثیرات زیادی بر آب‌های منطقه می‌گذارد، که یکی از عجیب‌ترینِ این تأثیرات، به‌وجودآمدن حجم‌های بزرگ و سفیدی است که فقط از طریق ماهواره می‌توان دید… یکی از ویژگی‌های خوف‌آمیز این نقطه، قابلیت کشیدن اجسام خارجی در خود می‌باشد؛ مانند این‌که آهن‌ربایی در خود داشته‌باشد! گفته می‌شود که در کف آن، غارها و پَستی‌و‌بلندی‌های کوچک و بزرگ وجود دارد.

تصاویر مثلث برمودا
تصویری رنگیِ ناسا از گلف‌استریم (یک جریان اقیانوسیِ گرم و قوی) و جریان شمالی که در غرب اقیانوس اطلس جاری است.
تئوری‌های پُرشمار و عدم امکان تحقیق

عدم توانایی برای ورود به این منطقه و گُم‌شدن و عدم بازگشت از آن، امکان تحقیق بر این مکان را سخت، بلکه غیرممکن ساخته‌است. عده‌ای از دانشمندان معتقدند که هیچ رازی در کار نیست و حوادث برمودا بر اثر تغییرات مغناطیسی صورت می‌گیرد. عده‌ای دیگر نیز معتقدند که انفجارهای ناشی از گاز متان باعث فرو رفتن اجسام در آب می‌شود. باز عده‌ای زلزله‌های زیرزمینی، عده‌ای جریان آب خلیج و حتی عده‌ای وجود موجودات فرازمینی را در حوادث برمودا مؤثر می‌دانند! دیگرانی هم هستند که آن را تبلیغات می‌دانند و تئوری‌های بسیار دیگر… اما مسلم این است که هنوز کسی نتوانسته برای تحقیق به این منطقه، کاملاً وارد شود و در نتیجه، نمی‌توانند که جواب صحیح و قانع‌کننده‌ای را برای حوادث مثلث برمودا پیدا کنند. مثلث برمودا نیز مانند اهرام مصر سؤالات بی‌جواب زیادی در درون خود دارد… در ادامه، چند روایت و تصویر از حوادثی که به مثلث برمودا نسبت داده‌اند را می‌خوانید و مشاهده می‌کنید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نظربازی؛ حکایتی جالب از حکایات فراموش‌شده!
تصاویر مثلث برمودا
تصویری از پراکندگیِ گاز متان در سراسر جهان در سال ۱۹۹۶م. (سازمان زمین‌شناسیِ آمریکا)
تصاویر مثلث برمودا
یکی از حوادثی که طیِ آن، کشتیِ یواس‌اس سایکلوب در مثلث برمودا ناپدید شد. این حادثه در تاریخ چهارم مارس ۱۹۱۸م به وقوع پیوست و پس از خروج از جزیره‌ی باربادوس منجر به ازدست‌دادن بزرگ‌ترین ناوگان تاریخ نیروی دریاییِ ایالات متحده و هر ۳۰۹ خدمه‌ی کشتی شد. اگرچه هیچ مدرکی برای نظریه‌ها ارائه نشده‌است، اما برخی علت این حادثه را طوفان و برخی فعالیت‌های دشمن در زمان جنگ جهانی اول دانسته‌اند.
تصاویر مثلث برمودا
کشتیِ آموزشیِ بادبانیِ HMS Atalanta (نام اصلی: HMS Juno) با تمام خدمه‌ی خود پس از حرکت از برمودا به مقصد فالموث (در انگلستان) در تاریخ ۳۱ ژانویه‌ی ۱۸۸۰م ناپدید شد. فرض بر این بود که او توسط طوفان قدرت‌مندی غرق شده‌است، اما این موضوع که خدمه‌ی او عمدتاً از کارآموزان بی‌تجربه تشکیل شده‌بود، ممکن است یکی از عوامل مؤثر باشد.
تصاویر مثلث برمودا
در سال ۱۹۲۱م، پنج قایق بادبانی که دو سال پیش از آن در سال ۱۹۱۹م به اقیانوس اطلس رفته بوده و بازنگشته بودند، در کارولینای شمالی پیدا شدند. در آن‌زمان شایعات زیادی به‌راه افتاد و احتمال قربانی‌شدن آن‌ها توسط دزدان دریایی بر سر زبان‌ها افتاد. احتمال می‌رود که این کشتی‌ها یکی از کشتی‌های اس‌اس هویت باشند که در همان‌زمان ناپدید شدند.
تصاویر مثلث برمودا
پرواز ۱۹ یکی از پیچیده‌ترین حوادث مثلث برمودا بوده‌است. در این حادثه پنج فروند هواپیمای نظامی از نوع تی‌بی‌ام افینگر-۳ در تاریخ پنجم دسامبر ۱۹۴۵م برای یک عملیات اکتشافی هم‌زمان به سمت مثلث برمودا به پرواز درآمدند. ساعاتی پس از پرواز ستوان‌یکم چارلز تیلور با برج مراقبت تماس برقرار کرده و وضعیت خود را به طرز عجیبی تشریح کرد. پس از آن‌که برج مراقبت توصیه کرد تا هواپیماها ۱۸۰ درجه تغییر مسیر دهند تا در جهت فلوریدا قرار بگیرند، خلبان برای برج مراقبت توضیح داد که دستگاهی برای تشخیص درجه‌ها و جهت‌ها نداریم و آن‌ها از کار افتاده‌اند! صدای خلبانان ضعیف و ضعیف‌تر شد تا به‌کلی قطع شد و هواپیماها برای همیشه ناپدید شدند!
تصاویر مثلث برمودا
هواپیماهای استار تیگر و استار آریل، دو فروند هواپیما بودند و توسط هواپیمای مسافربریِ بریتانیا قصد فرود در آمریکای جنوبی را داشتند. کوچک‌ترین خطایی در پرواز ممکن بود هر دو هواپیما را نابود کند و آن‌ها را از رسیدن به آمریکای جنوبی بازدارد. پس از ورود به مثلث برمودا، هر دو هواپیما به یک‌باره ناپدید شدند!
تصاویر مثلث برمودا
ایربورن ترنسپورت دی‌سی-۳ یکی از هواپیماهای مدل داگلاس دی‌سی-۳ است که در تاریخ ۲۸ دسامبر ۱۹۴۸م در حالی که از سان‌خوآن (در پورتوریکو) به مقصد میامی پرواز می‌کرد، ناپدید شد! هیچ اثری از هواپیما و ۳۲ نفر سرنشین داخل آن یافت نشده‌است.
تصاویر مثلث برمودا
در تاریخ ۲۸ آگوست ۱۹۶۳م، یک‌جُفت هواپیمای کی‌سی-۱۳۵ استراتوتانکرز از سوی نیروی هواییِ آمریکا به پرواز درآمدند. در حالی که هر دو بر فراز اقیانوس اطلس پرواز می‌کردند، به‌هم برخورد کردند و در اقیانوس سقوط نمودند. جالب این است که هنگام سقوط در آب ۱۶۰ مایل (۲۵۶ کیلومتر) با یکدیگر فاصله داشتند!
تصاویر مثلث برمودا
کونمارا پنجم، یک قایق بادبانیِ سرگردان در اقیانوس اطلس در جنوب برمودا بود که در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۵۵م پیدا شد. تمام خدمه‌ی قایق بادبانی ناپدید شدند، در حالی که قایق بادبانی در طول سه‌روز طوفان در دریا جان سالم به‌در برد. در سال ۱۹۵۵م، یکی از سنگین‌ترین طوفان‌های اقیانوس اطلس وزید که احتمال می‌رود موجب ناپدیدشدن خدمه‌ی این قایق بادبانی شده‌باشد.

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منابع؛
ژورنال جمهوریت، پاتریک هارتنر، ترجمه‌ی آبتین پاک‌طینت
تحقیقی پیرامون مثلث برمودا، ناجی النجار، ترجمه‌ی علی‌اکبر مهدی‌پور
مثلث برمودا، علی ذوالفقاری

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *