دهم/۱۰ جولای در تاریخ – درگذشت یوهان گوتفرید گاله و…

دهم/۱۰ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ژان کالوَن؛ اصلاح‌طلب مذهبی و متکلم بنیادگرای فرانسوی و بنیان‌گذار فرقۀ کالونیسم، تا درگذشت ویلِم یکم اورانژ؛ رهبر مقتدر شورشیان هلندی در جنگ ۸۰ ساله علیه سلطۀ اسپانیا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دهم/۱۰ جولای در تاریخ

دهم/۱۰ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۹۸۸م؛ شهر دوبلین، پایتخت کنونی ایرلند پایه‌گذاری شد.
– در سال ۱۷۷۸م؛ در جریان جنگ استقلال ایالات متحده که به‌استقلال این کشور منجر شد، لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه، در حمایت از ایالات متحده به‌بریتانیای کبیر اعلان جنگ داد.
– در سال ۱۸۲۱م؛ ایالات متحده رسماً کنترل ایالت فلوریدا را که بر طبق قراردادی در سال ۱۸۱۹م به‌ارزش ۵ میلیون‌دلار از اسپانیا خریداری شده‌بود، به‌دست گرفت.
– در سال ۱۹۴۰م؛ در جریان جنگ دوم جهانی، پس از اشغال فرانسه توسط نیروهای آلمانی، دولت ویشی با همکاری فاتحان به‌رهبری مارشال فیلیپ پتن در جنوب فرانسه تأسیس شد.
– در سال ۱۹۴۲م؛ دولت در تبعید هلند با اتحاد جماهیر شوروی برای اولین‌بار روابط دیپلماتیک برقرار کرد.
– در سال ۱۹۴۶م؛ با شکستن رکورد تورم در مجارستان، ابر تورم این کشور به ۳۴۸/۴۶ درصد در روز رسید؛ یعنی قیمت‌ها هر ۱۱ ساعت ۲ برابر می‌شد.
– در سال ۱۹۷۳م؛ مجلس ملی پاکستان با تصویب قانونی رسماً کشور مستقل بنگلادش را به‌رسمیت شناخت.
– در سال ۱۹۹۱م؛ بوریس یلتسین، در مراسمی ۱۰ دقیقه‌ای، با حضور مقامات اتحاد جماهیر شوروی، از جمله میخائیل گورباچف، به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور منتخب مردمی روسیه سوگند یاد کرد و به‌قدرت رسید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ژان کالوَن در سال ۱۵۰۹م؛ اصلاح‌طلب مذهبی و متکلم بنیادگرای فرانسوی و از رهبران سرشناس فرقۀ پروتستان و بنیان‌گذار فرقۀ کالونیسم
– زادروز هابلوت نایت براون در سال ۱۸۱۵م؛ هنرمند و تصویرگر انگلیسی که با نام مستعار «فیز» شناخته می‌شود و کتاب‌هایی از چارلز دیکنز، چارلز لور و هریسون اینسورث را مصور کرد.
– زادروز کامی پیسارو در سال ۱۸۳۰م؛ نقاش دریافت‌گر (امپرسیونیست) دانمارکی‌فرانسوی و بنیان‌گذار دریافت‌گری
– زادروز هنریک ویِنیاوسکی در سال ۱۸۳۵م؛ آهنگ‌ساز دورۀ رمانتیک، نوازندۀ ویولن و آموزگار موسیقی اهل لهستان
– زادروز نیکولا تسلا در سال ۱۸۵۶م؛ مخترع، مهندس برق، مهندس مکانیک، فیزیک‌دان و آینده‌پژوه صرب‌تبار آمریکایی
– زادروز مارسل پروست در سال ۱۸۷۱م؛ نویسنده و مقاله‌نویس فرانسوی که به‌دلیل نگارش اثر عظیمش با عنوان در جستجوی زمان ازدست‌رفته، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ ادبیات جهان قلمداد می‌شود.
– زادروز کارل ارف در سال ۱۸۹۵م؛ آهنگ‌ساز مشهور آلمانی
– زادروز آلیس مونرو در سال ۱۹۳۱م؛ نویسندۀ کانادایی معاصر و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۳م که آکادمی سوئد او را استاد داستان کوتاه معاصر توصیف کرده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 شهریورماه در تاریخ - زادروز ایران دَرّودی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ویلِم یکم اورانژ (ویلِم خاموش) در سال ۱۵۸۴م؛ رهبر مقتدر شورشیان هلندی در جنگ ۸۰ ساله علیه سلطۀ اسپانیا و نخستین فرمانروای هلند
– درگذشت لویی ژاک مانده داگِر در سال ۱۸۵۱م؛ هنرمند و فیزیک‌دان فرانسوی که برای اختراع فرایند داگرئوتایپ (نخستین روش موفق در ثبت عکس‌های دائمی و استفادۀ تجاری از عکاسی) در عکاسی شناخته شده‌است.
– درگذشت یوهان گوتفرید گاله در سال ۱۹۱۰م؛ ستاره‌شناس مشهور آلمانی که در ۲۳ سپتامبر سال ۱۸۴۶م توانست به‌عنوان اولین فرد، سیارۀ نپتون را رصد کند.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *