دوازدهم/۱۲ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز احمدشاه قاجار و…

دوازدهم/۱۲ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از بازگشت سیدروح‌الله خمینی به‌ایران پس از ۱۴ سال تبعید در سال ۱۳۵۷خ، تا زادروز احمدشاه قاجار؛ هفتمین و آخرین شاه ایران از سلسلۀ قاجار در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ بهمن‌ماه در تاریخ

دوازدهم/۱۲ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز و آغاز دهۀ فجر در ایران

 


 

  • وقایع

– بازگشت سیدروح‌الله خمینی به‌ایران پس از ۱۴ سال تبعید در سال ۱۳۵۷خ
– بمباران ۲ مدرسۀ دخترانه در میانه (در استان آذربایجان شرقی) توسط عراق در سال ۱۳۶۵خ که منجر به‌کشته‌شدن ۳۳ دانش‌آموز و یک خدمت‌گزار مدرسه شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز احمدشاه قاجار در سال ۱۲۷۵خ؛ هفتمین و آخرین شاه ایران از سلسلۀ قاجار که با روی کار آمدن سلسلۀ پهلوی به‌وسیلۀ رضاشاه از پادشاهی برکنار شد.
– زادروز بهمن فُرسی در سال ۱۳۱۲خ؛ نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس، هنرمند، ترانه‌سرا، شاعر و بازیگر
– زادروز اسماعیل جمشیدی در سال ۱۳۲۲خ؛ نویسنده و روزنامه‌نگاری که بیش از ۲۵ کتاب منتشر کرده و بسیاری از گزارش‌های ویژۀ او به‌صورت کتاب منتشر شده‌است. او بارها وظیفۀ دبیر سرویس، مدیر تحریریۀ روزنامه و سردبیر مجله‌های اجتماعی و ادبی را بر عهده داشت. در حال حاضر سردبیر مجلۀ کتابستان است و از کتاب‌های وی می‌توان به‌عکس‌های دونفره اشاره کرد که گزارش و مصاحبه با صاحب‌نظران و افراد مختلف است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت آقارضاخان اقبال‌السلطنه (آجودان مخصوص، عکاس‌باشی) در سال ۱۲۶۸خ؛ نخستین عکاس حرفه‌ای ایرانی که خانواده‌اش از یهودیان اصفهان بودند و در زمان پدرش به‌اسلام گرویدند که به‌همین دلیل پسوند «جدیدالاسلام» گرفتند.
– درگذشت سیداسدالله میرسلامی خارقانی موسوی (سیداسدالله خرقانی) در سال ۱۳۱۴خ؛ وی یکی از اولین منادیان اصلاح‌گری دینی و از کسانی است که طرح بازنگری در برخی از عقاید موروثی شیعۀ امامی را مطرح کرد. همچنین یکی از تلاش‌گران سرشناس در راه بازگرداندن مجد و عظمت اسلام و مسلمین بود. کتاب «محو الموهوم و صحو المعلوم» از مهم‌ترین و آخرین کتاب‌های اوست که تأثیر زیادی بر افکار علمای اصلاح‌گر و دعوت‌گران اصلاح و نُوسازی بعد از خودش بر جای گذاشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 شهریورماه در تاریخ - درگذشت صادق رضازاده شفق و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *