دوازدهم/۱۲ فروردین‌ماه در تاریخ – زادروز محمدابراهیم همت و…

دوازدهم/۱۲ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز محمدابراهیم همت؛ نظامی و پاسدار ایرانی و از فرماندهان جنگ ایران و عراق، تا درگذشت الله‌یار صالح؛ سیاست‌مدار، وزیر، سفیر، از رهبران جبهۀ ملی و حزب ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوازدهم/۱۲ فروردین‌ماه در تاریخ

دوازدهم/۱۲ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جمهوری‌اسلامی ایران

 


 

  • وقایع

– گشایش آرامگاه‌های حکیم عمر خیام، شیخ عطار و کمال‌الملک در نیشابور در سال ۱۳۴۲خ
– گشایش آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد در سال ۱۳۴۲خ
– برگزاری همه‌پرسی روز جمهوری‌اسلامی در سال ۱۳۵۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز میرزا حسینقلی‌خان نظام‌السلطنۀ مافی (سعدالملک) در سال ۱۲۱۱خ؛ از نخست‌وزیران ایران در زمان محمدعلی‌شاه قاجار که ۲ بار کابینه‌اش را ترمیم نمود، ولی چون نمی‌توانست با محمدعلی‌شاه هماهنگی کند، استعفا داد و به‌کلی کناره گرفت و محمدعلی‌شاه نیز بدون توجه به‌تمایلات مجلس شورای ملی، میرزا احمدخان مشیرالسلطنه را مأمور تشکیل کابینه کرد.
– زادروز احسان یارشاطر در سال ۱۲۹۹خ؛ بنیان‌گذار و سرویراستار دانشنامۀ ایرانیکا، بنیان‌گذار مرکز مطالعات ایران‌شناسی و استاد مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا نیویورک و نخستین ایرانی که پس از جنگ جهانی دوم در ایالات متحدۀ آمریکا به‌مرتبۀ استادی رسید. او از شاگردان ایرانی والتر هنینگ و مری بویس به‌شمار می‌آید و در سال ۲۰۱۵م نیز جایزۀ بیتا را دریافت کرد.
– زادروز محمدابراهیم همت در سال ۱۳۳۴خ؛ نظامی و پاسدار ایرانی و از فرماندهان جنگ ایران و عراق که در جریان عملیات خیبر کشته‌شد.
– زادروز مهناز محمدی در سال ۱۳۵۳خ؛ مستندساز و فعال حقوق زنان ایرانی که نخستین فیلم مستند کوتاه خود را با نام «زنان بدون سایه» در سال ۱۳۸۲خ ساخت؛ این فیلم که دربارۀ زنان ساکن یک آسایشگاه روانی است، جایزۀ بهترین فیلم FFFB را به‌دست آورد. فیلم‌های مستند او در جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنوارۀ فیلم تورنتو و زوریخ به‌نمایش درآمده و برندۀ جایزۀ شده‌است. وی در دهۀ ۱۳۹۰خ دست‌کم ۵ مرتبه به‌دلیل فعالیت‌های خود بازداشت یا زندانی شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - زادروز عمرخیام نیشابوری و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ابوالمغیث عبدالله بن احمد بن ابی طاهر (حسین بن منصور حلاج) در سال ۳۰۱خ؛ صوفی، شاعر و عارف ایرانی قرن سوم ه.ق
– درگذشت الله‌یار صالح در سال ۱۳۶۰خ؛ سیاست‌مدار، وزیر، سفیر، نمایندۀ دورۀ ۱۶ و ۲۰ مردم کاشان و آران‌و‌بیدگل در مجلس شورای ملی و از رهبران جبهۀ ملی ایران و حزب ایران
– درگذشت ژاله کاظمی در سال ۱۳۸۳خ؛ دوبلور، گوینده، مجری تلویزیونی و نقاش

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *