دوم/۲ اردیبهشت‌ماه در تاریخ – درگذشت محمود افشارطوس و…

دوم/۲ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از ثبت قلعۀ صمصام‌السلطنه در شلمزار، از اواخر دوران قاجار به‌شمارۀ ۱۵۰۶ در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۵۶خ، تا زادروز قیصر امین‌پور؛ نویسنده، مدرس دانشگاه و شاعر معاصر ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ اردیبهشت‌ماه در تاریخ

دوم/۲ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز زمین پاک در ایران
– اوج سالانۀ بارش شهابی شلیاقی (یکی از بارش‌های شهابی)

 


 

  • وقایع

– ثبت قلعۀ صمصام‌السلطنه (خانۀ نجف‌قلی‌خان صمصام‌السلطنه و پسرش مرتضی‌قلی‌خان صمصام) در شلمزار (چهارمحال‌و‌بختیاری) از اواخر دوران قاجار به‌شمارۀ ۱۵۰۶ در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۵۶خ
– تأسیس سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی در ایران در سال ۱۳۵۸خ
– اعلام انقلاب فرهنگی در ایران در سال ۱۳۵۹خ
– ثبت سردر باغ‌ملی، بازمانده از اواخر دورۀ قاجار و اوایل دورۀ پهلوی به‌شمارۀ ۱۹۶۸ در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۷۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز فضل‌الله اکبری در سال ۱۳۰۰خ؛ معاون اسبق آموزشی و پژوهشی وزارت علوم و آموزش عالی (از سال ۱۳۵۰خ)، عضو هیئت علمی و نخستین رئیس دانشکدۀ علوم اداری و مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران و نخستین دانشیار حسابداری و حسابرسی آن دانشگاه
– زادروز احمد نیک‌طلب (یاور همدانی) در سال ۱۳۱۳خ؛ شاعر، نویسنده، خوش‌نویس، گویندۀ رادیو و پژوهش‌گر
– زادروز مهدی دادپی در سال ۱۳۱۹خ؛ از فرماندهان نیروی هوایی ایران در جنگ ایران و عراق و از مدیران خطوط هواپیمایی ایران در دهۀ ۷۰ و ۸۰خ که از اولین خلبانان مافوق صوت ایران و از اولین خلبانان و هنرآموزان هواپیمای جنگندۀ اف-۴ بود که در دهۀ ۵۰خ شاگردان بسیاری را در نیروی هوایی تربیت کرد. او همچنین مؤسسۀ علمی‌فرهنگی ابوفاضل (وقف عام) مدرسۀ خلبانی آرتا کیش و دانشگاه جامع علمی‌کاربردی صنعت هوانوردی را بنیان‌گذاری نمود. او در یک سانحۀ هوایی در فرودگاه مشهد جان باخت.
– زادروز قیصر امین‌پور در سال ۱۳۳۸خ؛ نویسنده، مدرس دانشگاه و شاعر معاصر
– زادروز رضا علیجانی در سال ۱۳۴۱خ؛ روزنامه‌نگار، نویسنده، فعال سیاسی عضو شورای فعالان ملی/مذهبی و سردبیر نشریۀ توقیف‌شدۀ ایران فردا که در سال ۱۳۸۰خ سازمان گزارش‌گران بدون مرز، علیجانی را که در سال گذشته نیز از نامزدهای روزنامه‌نگار برگزیدۀ سال جهان بود، به‌این عنوان برگزید.
– زادروز مارینا نِمت (مارینا نعمت) در سال ۱۳۴۴خ؛ نویسندۀ کتاب «زندانی تهران» که در سال ۲۰۰۷م جایزۀ «کرامت انسانی» را که از طرف پارلمان اروپا اهدا می‌شود، دریافت کرد.
– زادروز مجید درّی در سال ۱۳۵۸خ؛ عضو شورای دفاع از حق تحصیل، فعال سابق دانشجویی و زندانی سیاسی سابق که محروم از تحصیل و به‌بهبهان تبعید شده‌بود. او که از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل و از جمله حامیان مهدی کروبی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸خ بود، با آغاز اعتراضات مردمی به‌اعلام نتایج مشکوک و در پی آن بازداشت‌های گستردۀ فعالان سیاسی، اجتماعی، مدنی و دانشجویی و روزنامه‌نگاران در تیرماه ۱۳۸۸خ بازداشت و به‌زندان اوین منتقل شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - زادروز عمرخیام نیشابوری و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمود افشارطوس در سال ۱۳۳۲خ؛ نظامی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *