دوم/۲ دی‌ماه در تاریخ – زادروز سیروس طاهباز و…

دوم/۲ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیروس طاهباز؛ نویسنده و مترجمی که به‌گردآوری بیش از ۲۰ هزار برگ از دست‌نوشته‌های نیما یوشیج پرداخت، تا زادروز ارسلان کامکار؛ نوازندۀ بربط، ویولن و آهنگ‌ساز و از اعضای گروه کامکارها که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ دی‌ماه در تاریخ

دوم/۲ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز ستاره فرمانفرمائیان در سال ۱۳۰۰خ؛ مادر مددکاری اجتماعی ایران، فرزند عبدالحسین میرزا فرمانفرما از شاهزادگان و شخصیت‌های بانفوذ قاجار که اولین دانشجوی ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بود که لیسانس جامعه‌شناسی گرفت. او در سال ۱۳۳۷خ مدرسۀ عالی مددکاری اجتماعی تهران را تأسیس کرد و دانشگاه هاروارد نام او را به‌عنوان یکی از زنان پیشرو در علم مددکاری در لیست زنان تأثیرگذار تاریخ آمریکا قرار داده‌است.
– زادروز سیروس طاهباز در سال ۱۳۱۸خ؛ نویسنده و مترجم که به‌گردآوری بیش از ۲۰ هزار برگ از دست‌نوشته‌های نیما یوشیج پرداخت و در طول ۳۵ سال، با انتشار ۲۳ دفتر، توانست مجموعۀ کامل شعرهای نیما و آثاری دربارۀ او را منتشر سازد.
– زادروز محمد فنایی در سال ۱۳۳۰خ؛ داور سابق فوتبال که در بازی فینال جام‌جهانی ۱۹۹۴م بین تیم‌های برزیل و ایتالیا به‌عنوان کمک‌داور دوم حضور داشت. همچنین وی در بازی‌های فوتبال المپیک ۱۹۹۲م بارسلون در ۵ مسابقه و در مسابقات جام کنفدراسیون‌ها در سال ۱۹۹۵م به‌عنوان کمک‌داور به‌قضاوت پرداخته‌است. او در سال ۱۹۹۴م از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به‌عنوان کمک‌داور سال انتخاب شد. در دوران بازنشستگی به‌عنوان ناظر داوری در لیگ برتر ایران، سرپرست مسابقات و کارشناس برنامه‌های تلویزیونی، مشغول به‌فعالیت بود. وی در روز ۳۰ تیرماه ۱۳۹۶خ و در بین ۲ نیمۀ بازی سوپرجام ایران، از فعالیت‌های حرفه‌ای خود و دنیای فوتبال خداحافظی کرد.
– زادروز ارسلان کامکار در سال ۱۳۳۹خ؛ نوازندۀ بربط، ویولن و آهنگ‌ساز و از اعضای گروه کامکارها

 


 

  • درگذشت

– درگذشت شاپور ریپورتر (شاپور جِی) در سال ۱۳۹۲خ؛ دیپلمات، روزنامه‌نگار، تاجر و فرزند اردشیر ریپورتر که از افراد مورد اعتماد محمدرضاشاه پهلوی بود. در مورد این‌که آیا او جاسوس سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا در ایران بوده یا نه، اختلاف‌نظر وجود دارد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 آگوست در تاریخ - درگذشت بوهوسلاو مارتینو و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *