دوم/۲ مردادماه در تاریخ – درگذشت قمرالملوک امیرسلیمانی و…

دوم/۲ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز منیرو روانی‌پور؛ نویسندۀ ایرانی‌آمریکایی در زمینۀ اساطیر و آئین‌ها، تا درگذشت قمرالملوک امیرسلیمانی (ملکه توران)؛ سومین همسر رضاشاه و مادر شاهپور غلامرضا پهلوی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ مردادماه در تاریخ

دوم/۲ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز فیزیوتراپی در ایران
– آغاز سال طبری (نوعی گاه‌شمار ساسانی که در آن سال برابر با ۳۶۵ روز و شامل ۱۲ ماهِ ۳۰ روزه بوده‌است.)

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۹۰خ؛ سپهدار تنکابنی از رئیس‌الوزرائی معزول شد و مجلس صمصام‌السلطنه بختیاری را به‌رئیس‌الوزرائی تعیین نمود.
– صدور اعلامیه مشترک علما در تأیید مرجعیت سیدروح الله خمینی در سال ۱۳۴۲خ
– در سال ۱۳۵۶خ؛ سناتور رابرت برد رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا با فروش آواکس به‌ایران مخالفت کرد.
– سیل در منطقۀ بوژان در سال ۱۳۶۶خ که بر اثر آن بیش از ۱۰۰۰ نفر کشته و زخمی شدند.
– عملیات غدیر جهت دفع مجدد حملات عراق از مرزهای جنوبی ایران در منطقۀ شلمچه در سال ۱۳۶۷خ
– تأسیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال ۱۳۶۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز جلال مقامی در سال ۱۳۲۰خ؛ دوبلور، گوینده، مدیر دوبلاژ و بازیگر ایرانی که به‌دلیل اجرای برنامۀ «دیدنی‌ها» نیز شهرت داشت.
– زادروز منیرو روانی‌پور در سال ۱۳۳۱خ؛ نویسندۀ ایرانی/آمریکایی که به‌خاطر علاقه به‌اساطیر و آیین‌ها (به‌خصوص آیین‌های جنوب ایران) و کاربردشان در داستان‌های خود شهرت دارد و اولین رمانش اهل غرق (۱۳۶۹خ) به‌شیۀ واقع‌گرایی جادویی نوشته شده و در آن از آیین‌های روستای زادگاهش استفادۀ فراوان کرده‌است. بخش دیگری از شهرت این نویسنده به‌خاطر حساسیت و حضور فعال او در جریان‌های اجتماعی است.
– زادروز ارژنگ کامکار در سال ۱۳۳۵خ؛ نوازندۀ تمبک، نقاش و از اعضای گروه کامکارها
– زادروز رامین حسین تهرانی در سال ۱۳۶۴خ؛ فعال سیاسی، زندانی سیاسی، مهندس عمران، طراح و مجری دکوراسیون و مدیر گروه تولیدی چیدمان گستر

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نوزدهم/19 آگوست در تاریخ - درگذشت لینوس کارل پاولینگ و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمد صفاری آشتیانی در سال ۱۳۵۱خ؛ انقلابی مارکسیست و یکی از رهبران و فرماندهان (پس از امیرپرویز پویان) سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران که در سال ۱۳۴۶خ به‌عراق رفت و پس از طی دوره‌های عملیات چریکی به‌ایران بازگشت و کمی بعد در «واقعۀ سیاهکل» حضور یافت، اما از این مصاف جان سالم به‌در برد و بعدها، در غیاب فرماندهان اولیه، رهبری این سازمان چریکی را بر عهده گرفت. او پس از یک درگیری مسلحانه با نیروهای شهربانی در خیابان سلیمانیۀ تهران کشته‌شد.
– درگذشت (تیرباران) محمدتقی شهرام در سال ۱۳۵۹خ؛ از اعضای اصلی هستۀ مرکزی سازمان مجاهدین خلق ایران و رهبر نخست این سازمان پس از مرگ رضا رضایی بود. وی همچنین مسئول اصلی تغییر ایدئولوژی و خط مشی مجاهدین از اسلام به‌مارکسیسم‌لنینیسم بود.
– درگذشت مرتضی نی‌داوود در سال ۱۳۶۹خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و نوازندۀ تار
– درگذشت قمرالملوک امیرسلیمانی (ملکه توران) در سال ۱۳۷۴خ؛ سومین همسر رضاشاه و مادر شاهپور غلامرضا پهلوی
– درگذشت احمد شاملو (الف. بامداد و الف. صبح) در سال ۱۳۷۹خ؛ شاعر، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، پژوهش‌گر، مترجم، فرهنگ‌نویس و از دبیران کانون نویسندگان ایران
– درگذشت مهدی دادپی در سال ۱۳۸۸خ؛ از فرماندهان نیروی هوایی ایران در جنگ ایران و عراق و از مدیران خطوط هواپیمایی ایران در دهۀ ۷۰ و ۸۰خ که از اولین خلبانان مافوق صوت ایران و از اولین خلبانان و هنرآموزان هواپیمای جنگندۀ اف-۴ بود که در دهۀ ۵۰خ شاگردان بسیاری را در نیروی هوایی تربیت کرد. او همچنین مؤسسۀ علمی‌فرهنگی ابوفاضل (وقف عام) مدرسۀ خلبانی آرتا کیش و دانشگاه جامع علمی‌کاربردی صنعت هوانوردی را بنیان‌گذاری نمود. او در یک سانحۀ هوایی در فرودگاه مشهد جان باخت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 تیرماه در تاریخ - زادروز صدیقه سامی‌نژاد و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *