یوهان گئورک الز؛ ارتش یک نفره‌ای که برای ترور آدولف هیتلر اقدام کرد!

تصویری از یوهان گئورک الز (السر) را میبینید؛ مردی که برای ترور آدولف‌ هیتلر و دیگر رهبران نازی به تنهایی(!) چندسال پیش از جنگ جهانی دوم برنامه‌ریزی و اقدام کرد. او بعد از دستگیری به مدت ۵ سال بدون محاکمه زندانی شد تا سرانجام در اردوگاه کار اجباری داخائو اعدام شد.
ترور هیتلر

تصویری از یوهان گئورک الز (السر) را میبینید؛ مردی که برای ترور آدولف‌ هیتلر و دیگر رهبران نازی به تنهایی(!) برنامه‌ریزی و اقدام کرد.او بعد از دستگیری به مدت ۵ سال بدون محاکمه زندانی شد تا سرانجام در اردوگاه کار اجباری داخائو اعدام شد. این ترور، چندی قبل از آغاز جنگ‌ جهانی دوم یعنی در سال ۱۹۳۹ رخ داد، بر خلاف ماجرای عملیات والکوره/ والکی‌ری که افسران و ژنرال‌های عالی‌رتبهٔ تصمیم به ترور هیتلر گرفتند، این تلاش توسط فردی تنها رخ داد که هیچ قرابتی با حزب نازی هم نداشت. فردی که مرتکب این عمل شد، اِلز بود. یک نجار آلمانی. اعتقادات چپ اِلز، او را درست در نقطه‌ی مقابل هیتلر و حزبش قرار می‌داد. او از طرفداران حزب کمونیست آلمان بود که نقطه‌نظرهایی کاملاً مخالف با هیتلر و حزب او داشت. پس از به قدرت رسیدن حزب نازی، اِلز کار نجاری را رها کرد و در یک کارخانه‌ی بمب‌سازی آلمانی مشغول به کار شد.

دو تصویر از یوهان گئورک اِلز (اِلسر)
دو تصویر از یوهان گئورک اِلز (اِلسر)

هدف او از این تغییر شغل تنها یک چیز بود: عملی کردن ترور هیتلر! او در حین کار در کارخانه‌ی والدِنمایِر در هایدِنهایم آلمان، سرگرم جمع آوری وسیله برای ساخت بمب خودش بود. اِلز سه‌ماه تمام را صرف خالی کردن ستونی کرد که در سالن سخنرانی سالانه هیتلر در محل کودتای شکست‌خورده  مونیخ قرار داشت. او به‌گونه‌ای بمبش را زمانبندی کرد که هنگام سخنرانی، منفجر شود. اتفاقاً این سخنرانی کمتر از حد معمول طول کشید، چرا که شرایط جوّی نامساعد شد و هیتلر به سخنانش سیزده دقیقه قبل از انفجار، پایان داد. انفجار، ۸ کشته و ۶۰ مجروح برجای نهاد که البته هیتلر جزو آن ها نبود، اما «فریتز براون»، پدر معشوقه هیتلر، جزو زخمی‌ها بود. اِلز پس از این ناکامی، تلاش کرد که به سوییس بگریزد، اما در مرز به خاطر مدارکی که در جیبش بود شناسایی و دستگیر شد و در نهایت، به‌دلیل این جرم اعدام شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شب دشنه های بلند؛ تصفیه‌حساب هیتلر با یاران قدیمی و مخالف! + تصاویر
تصویری از محل سخنرانی هیتلر
تصویری از محل سخنرانی هیتلر در مونیخ که ساعاتی بعد از ثبت این عکس منفجر شد! بمب الز در همان ستون پشت سر هیتلر جاسازی شده بود.
بمب ساعتی
تصویری از همان سالن بعد از انفجار بمب ساعتی الز، به حجم تخریب دقت کنید؛ شگفت‌انگیز است!
تصویری از تشییع پیکرکشته‌های بمب‌گذاری الز!
تصویری از تشییع پیکرکشته‌های بمب‌گذاری الز!

نکته‌ی عجیب اینجاست که بازجویان الزر و مخالفان هیتلر به هیچ عنوان باور نمیکردند که الزر این کار را خود طرح‌ریزی و انجام داده باشد! مخالفان می‌گفتند این ترور نافرجام کار خود نازی‌ها و الزر هم مهره خودشان بوده است و بازجوها هم فکر میکردند که الزر از دشمن ماموریت گرفته است. اما الزر همانطور که در اعترافاتش تاکید داشت تنها میخواست از جنگ جلوگیری کند! سال‌ها طول کشید تا افکار عمومی از صورت جلسه‌های بازجویی از الزر آگاه شدند.

نکته:
از فعالیت‌های کمونیستی الزر اطلاعی دردست نیست؛ کما اینکه برخی نوشته‌اند الزر تنها مدتی کوتاه عضو گروه « مبارزان‌ سرخ» بود و از آن هم خارج شده بود!
پرسش:
نظر شما در مورد ترورهای مقامات عالی‌رتبه، دیکتاتورها و … چیست؟ آن را توجیه‌پذیر میدانید؟

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *