دوم/۲ می در تاریخ – درگذشت لئوناردو داوینچی و…

دوم/۲ می در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز کاترین؛ امپراتریس و تزاریس مشهور روسیه که بیشتر از هر تزار دیگری بر روسیه حکومت کرد، تا درگذشت اسامه بن لادن؛ یکی از اعضای خاندان بن‌لادن و بنیان‌گذار و رهبر شبکۀ القاعده که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
دوم/۲ می در تاریخ

دوم/۲ می در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۷۷م؛ نخستین کنفرانس جهانی اقتصاد و تجارت، با شرکت نمایندگان ۵۲ کشور آغاز به‌کار کرد.
– در سال ۱۹۹۴م؛ نلسون ماندلا پس از برگزاری اولین انتخابات ریاست‌جمهوریِ چندنژادی در آفریقای جنوبی، اعلام پیروزی کرد.
– در سال ۲۰۱۴م؛ ۲ رانش زمین در بدخشان افغانستان، جان دست کم ۲۵۰۰ نفر را گرفت که دولت در پی آن، عزای عمومی اعلام‌ کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز آتاناسیوس کیرشر در سال ۱۶۰۲م؛ کشیش، پزشک و فیزیک‌دان آلمانی قرن ۱۷م
– زادروز الساندرو اسکارلاتی در سال ۱۶۶۰م؛ آهنگ‌ساز ایتالیایی و پدر دومنیکو اسکارلاتی (دیگر آهنگ‌ساز ایتالیایی) که به‌خاطر اُپراهایش شناخته می‌شود. او بنیان‌گذار مکتب اپرای ناپل نیز شمرده می‌شود.
– زادروز کاترین دوم در سال ۱۷۲۹م؛ امپراتریس و تزاریس مشهور روسیه که بیشتر از هر تزار دیگری بر روسیه حکومت کرد و توانست با چندین جنگ بزرگ و موفقیت‌آمیز و با اصلاحات مدرن به‌سبک اروپای غربی، آن سرزمین را به‌یک کشور مقتدر و پیشرفته و با ارتشی آموزش‌دیده و قدرتمند تبدیل نماید. دوران حکومت کاترین کبیر، اوج اصلاحات بزرگ و پیشرفت اقتصادی و موفقیت سیاسی و پیروزی‌های نظامی و عصر طلایی تاریخ روسیه به‌حساب می‌آید. همچنین دوران حکومت ملکه کاترین، جدا از عصر طلایی، بلکه یکی از سیاه‌ترین دوران‌های تاریخ این سرزمین نیز بوده‌است.
– زادروز سرلشکر سر جان مَلکُم در سال ۱۷۶۹م؛ افسر اسکاتلندی کمپانی هند شرقی، دیپلمات، تاریخ‌دان و سیاست‌مداری که در سال‌های آغازین قرن ۱۹م بارها از سوی کمپانی برای بستن پیمان‌نامه‌های سیاسی و بازرگانی به‌دربار قاجار فرستاده‌شد.
– زادروز گئورگ فیلیپ فریدرش فون هاردنبرگ (نووالیس) در سال ۱۷۷۲م؛ شاعر، فیلسوف و مهندس عمران اهل آلمان
– زادروز هاینریش گوستاو مگنوس در سال ۱۸۰۲م؛ دانشمند اهل آلمان که در زمینۀ شیمی و فیزیک فعالیت می‌کرد.
– زادروز تئودور هرتسل در سال ۱۸۶۰م؛ روزنامه‌نگار، فعال سیاسی و نویسندۀ یهودی‌الاصل اتریشی که جنبش سیاسی صهیونیسم را پایه نهاد.
– زادروز گوتفرید بن در سال ۱۸۸۶م؛ مقاله‌نویس، شاعر، رمان‌نویس اهل آلمان
– زادروز مانفرد فون ریشتهوفن در سال ۱۸۹۲م؛ افسر آلمانی و خلبان جنگنده در جنگ جهانی اول که به‌عنوان یک خلبان، به‌بیشترین تعداد پیروزی هوایی در این جنگ دست یافت. او به‌یکی از مشهورترین خلبانان جهان تبدیل شد که تا امروز از او فیلم‌ها، کتاب‌ها و سایر رسانه‌ها به‌یادگار مانده‌است.
– زادروز لورنز هارت در سال ۱۸۹۵م؛ آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان اهل ایالات متحدۀ آمریکا
– زادروز میرزا تُرسون‌زاده در سال ۱۹۱۱م؛ از شاعران و سیاست‌مداران برجستۀ کشور تاجیکستان بود و امروزه در تاجیکستان به‌عنوان قهرمان ملی شناخته می‌شود و چهرۀ او بر روی اسکناس‌های یک سامانی نگاشته شده‌است. وی برجسته‌ترین و با نفوذترین شاعر تاجیک در اتحاد جماهیر شوروی به‌شمار می‌آمد.
– زادروز غازی بن فیصل (شاه غازی اول) در سال ۱۹۱۲م؛ فرزند فیصل اول، و دومین پادشاه عراق از سلسلۀ هاشمی عراق که تا سال ۱۹۲۰م نایب‌السلطنۀ سوریه نیز به‌حساب می‌آمد.
– زادروز ساتیاجیت رای در سال ۱۹۲۱م؛ فیلم‌ساز، فیلم‌نامه‌نویس، آهنگ‌ساز، گرافیست، ترانه‌سرا و نویسندۀ هندی و یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان قرن ۲۰م
– زادروز ملک فیصل دوم در سال ۱۹۳۵م؛ آخرین پادشاه عراق که دارای پیوندی نزدیک با محمدرضاشاه پهلوی در ایران بود. وی در اثر کودتای ضد سلطنتی عراق به‌رهبری عبدالکریم قاسم از سلطنت خلع و در سن ۲۳ سالگی کشته‌شد. پیکر وی پس از اعدام مُثله و از وزارت دفاع آویخته‌شد.
– زادروز دوئِیْن داگلاس جانسون (راک) در سال ۱۹۷۲م؛ بازیگر، تهیه‌کننده و کشتی‌گیر حرفه‌ای پیشین آمریکایی و یکی از برترین ستارگان تاریخ کشتی حرفه‌ای به‌شمار می‌رود که در طول فعالیت‌اش در دبلیودبلیوئی، به قهرمانی‌های گوناگون دست پیدا کرد.
– زادروز دیوید بکام در سال ۱۹۷۵م؛ بازیکن سابق فوتبال اهل انگلستان و مدیرعامل باشگاه فوتبال اینتر میامی آمریکا
– زادروز جهاد عماد مُغنیه در سال ۱۹۹۱م؛ فرزند عماد مغنیه معروف به‌حاج رضوان و از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 ژانویه در تاریخ - درگذشت جوزف برودسکی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت لئوناردو داوینچی در سال ۱۵۱۹م؛ دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش معماری، گیاه‌شناس و نویسندۀ ایتالیایی در دورۀ رنسانس
– درگذشت مارتین لودویگ بورمان در سال ۱۹۴۵م؛ یکی از افراد سرشناس حزب سوسیالیست ملی کارگران آلمان و یکی از اعضای برجستۀ دستگاه رایش سوم، معاون و جانشین آدولف هیتلر، پیشوای حزب نازی
– درگذشت اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱م؛ یکی از اعضای خاندان بن‌لادن و بنیان‌گذار و رهبر شبکۀ القاعده

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *