سوم/۳ اکتبر در تاریخ – درگذشت آکیو موریتا و…

سوم/۳ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سرگئی آلکساندروویچ یسنین؛ شاعر روس و یکی از محبوب‌ترین شاعران روسیه در قرن ۲۰م، تا درگذشت آکیو موریتا؛ بازرگان، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی ژاپنی و بنیان‌گذار شرکت سونی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ اکتبر در تاریخ

سوم/۳ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی دوست‌پسر

 


 

  • وقایع

– در سال ۵۶ق.م؛ در طی نشست لوکا، ۳ تَن از سرداران روم به نام‌های ژول سزار، پومپه و کراسوس، تصمیمِ حمله به‌امپراتوری ایران را گرفتند. در این جنگ که به‌جنگ حران معروف است، کراسوس توسط سورنا، سردار ایرانی کشته‌شد.
– در سال ۱۸۳۶م؛ چارلز داروین پس از ۵ سال دریانوردی با کشتی بیگل به‌بریتانیا بازگشت. او پس از این سفر، نگرۀ فرگشت خود را پایه‌گذاری کرد.
– در سال ۱۸۷۰م؛ شهر رُم پایتخت ایتالیا شد.
– در سال ۱۹۳۲م؛ عراق به‌استقلال رسید.
– در سال ۱۹۳۵م؛ اتیوپی توسط ایتالیا اشغال شد.
– در سال ۱۹۹۰م؛ با پیوستن نواحی جمهوری دموکراتیک آلمان به‌جمهوری فدرال آلمان، اتحاد رسمی آلمان شرقی و غربی شکل گرفت.
– در سال ۲۰۰۹م؛ با امضای موافقت‌نامۀ نخجوان بین رؤسای جمهور آذربایجان، ترکیه، قزاقستان و قرقیزستان، شورای همکاری کشورهای تُرک‌زبان تأسیس شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز جلال‌الدین سیوطی در سال ۱۴۴۵م؛ از عالمان اهل سنت و مؤلف آثار بسیار در حدیث و تاریخ و تفسیر و علوم دیگر
– زادروز میخائیل یوریویچ لرمانتف در سال ۱۸۱۴م؛ نویسنده و نقاش و شاعر، فعال سیاسی‌اجتماعی روس و از نویسندگان و شعرای نامی تاریخ معاصر روسیه
– زادروز ویلیام سی گورگاس در سال ۱۸۵۴م؛ پزشک نظامی اهل ایالات متحدۀ آمریکا و از برندگان جایزۀ آکادمی ملی علوم و از ژنرال‌های ارتش ایالات متحدۀ آمریکا در جنگ جهانی اول
– زادروز جولیان جیمز کاتن در سال ۱۸۶۹م؛ نویسندۀ انگلیسی
– زادروز کارل فون اوسیتزکی در سال ۱۸۸۹م؛ خبرنگار و فعال صلح‌طلب آلمانی و برندۀ جایزۀ صلح نوبل در سال ۱۹۳۵م برای افشای بازسازی تسلیحاتی مخفیانۀ دولت آلمان بود. او در سال ۱۹۳۱م پس از افشای جزئیات نقض پیمان ورسای توسط آلمان با بازسازی نیروی هوایی (سلف لوفت‌وافه) و آموزش خلبانان در اتحادیۀ جماهیر شوروی، به‌خیانت ملی و جاسوسی محکوم شد. در سال ۱۹۹۰م دخترش رزالیند فون استیزکی پالم تقاضای به‌جریان‌افتادن مجدد پرونده را داد و نهایتاً حکم دادگاه بدوی در سال ۱۹۹۲م به‌وسیلۀ دادگاه فدرال لغو شد.
– زادروز سرگئی آلکساندروویچ یسنین در سال ۱۸۹۵م؛ شاعر روس و یکی از محبوب‌ترین شاعران روسیه در قرن ۲۰م
– زادروز لویی آراگون در سال ۱۸۹۷م؛ رمان‌نویس و شاعر سوررئالیست اهل فرانسه که به‌همراه آندره برتون، از بنیان‌گذاران مکتب ادبی سوررئالیسم (فراواقع‌گرایی) بود.
– زادروز جیمز مک‌گیل بیوکنن در سال ۱۹۱۹م؛ اقتصاددان آمریکایی که به‌دلیل کار در زمینۀ نظریۀ انتخاب عمومی که به‌خاطر آن در سال ۱۹۸۶م جایزۀ نوبل اقتصاد را کسب کرد شناخته می‌شود.
– زادروز گور ویدال در سال ۱۹۲۵م؛ از رمان‌نویسان و نمایشنامه‌نویسان معروف آمریکایی و فعال سیاسی
– زادروز زلاتان ابراهیموویچ در سال ۱۹۸۱م؛ بازیکن فوتبال اهل سوئد

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ششم/6 دسامبر در تاریخ - درگذشت فرانتس عمار فانون و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ویلیام موریس در سال ۱۸۹۶م؛ شاعر، هنرمند، طراح پارچه و انقلابی سوسیالیست که مشارکت بسیاری در تشکیل اتحادیۀ سوسیالیست (همراه با النور مارکس) داشت.
– درگذشت کارل اَوگوست نیلسن در سال ۱۹۳۱م؛ آهنگ‌ساز دانمارکی
– درگذشت پگوستاف اشترزمان در سال ۱۹۲۹م؛ سیاست‌مدار آزادی‌خواه آلمانی، وزیر خارجۀ این کشور و صدر اعظم آلمان در ۱۹۲۳م که به‌همراه آریستید بریان در سال ۱۹۲۶م، به‌طور مشترک برندۀ جایزۀ صلح نوبل شد.
– درگذشت وودرو ویلسون گاتری در سال ۱۹۶۷م؛ خواننده، ترانه‌سرا و نوازندۀ گیتار سوسیالیست مشهور آمریکایی
– درگذشت ژان آنوئی در سال ۱۹۸۷م؛ دراماتورژ و نمایشنامه‌نویس قرن ۲۰م اهل فرانسه
– درگذشت آکیو موریتا در سال ۱۹۹۹م؛ بازرگان، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی ژاپنی که به‌همراه ماسارو ایبوکا، در سال ۱۹۴۶م شرکت سونی را بنیان نهاد.
– درگذشت جلال طالبانی زنگنه در سال ۲۰۱۷م؛ رئیس‌جمهور عراق و رهبر حزب اتحادیۀ میهنی کردستان و از رهبران جنبش ملی‌گرایی کُرد

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *