سوم/۳ ژوئن در تاریخ – درگذشت فرانتس کافکا و…

سوم/۳ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جرج پنجم؛ پادشاه بریتانیا و ایرلند و قلمروهای بریتانیا و امپراتور هند و اولین شاه بریتانیا از دودمان وینزر، تا درگذشت فرانتس کافکا؛ یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آلمانی‌زبان در سدۀ ۲۰م که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ ژوئن در تاریخ

سوم/۳ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی دوچرخه‌سواری

 


 

  • وقایع

– کشتار و غارت انطاکیه به‌دست صلیبیون پس از تصرف انطاکیه در جریان نخستین جنگ صلیبی در سال ۱۰۹۸م
– در سال ۱۹۵۹م؛ سنگاپور با جداشدن از بریتانیا، به‌استقلال دست یافت.
– در سال ۱۹۹۹م؛ اسلوبودان میلوشویچ، رئیس‌جمهور یوگوسلاوی سابق، پس از حملات هوایی ناتو به‌این کشور، راهِ حل سران عضو این پیمان را برای خروج از کوزوو پذیرفت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز فیلیپ کینول در سال ۱۶۳۵م؛ شاعر و نمایش‌نامه‌نویس قرن ۱۷م اهل فرانسه
– زادروز پیر آمدی ژوبر در سال ۱۷۷۹م؛ دیپلمات، خاورشناس، مترجم، سیاست‌مدار و جهانگرد فرانسوی و سفیر ناپلئون بناپارت در عثمانی و ایران (دربار فتحعلی‌شاه قاجار)
– زادروز جفرسون فینیس دیویس در سال ۱۸۰۸م؛ سیاست‌مدار آمریکایی و نخستین و واپسین رئیس دولت ایالات مؤتلفۀ آمریکا در طول جنگ داخلی آمریکا
– زادروز جرج پنجم در سال ۱۸۶۵م؛ پادشاه بریتانیا و ایرلند و قلمروهای بریتانیا و امپراتور هند و اولین شاه بریتانیا از دودمان وینزر
– زادروز تونی کرتیس در سال ۱۹۲۵م؛ بازیگر آمریکایی که در بیش از ۱۰۰ نقش متفاوت بازی کرد.
– زادروز ایروین آلن گینزبرگ در سال ۱۹۲۶م؛ شاعر آمریکایی که به‌همراه جک کرواک، ویلیام باروز و لوشین کار، از پایه‌گذاران نسل بیت است.
– زادروز بوتس رندالف در سال ۱۹۲۷م؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ ساکسوفون اهل ایالات متحدۀ آمریکا
– زادروز رائول کاسترو در سال ۱۹۳۱م؛ سیاست‌مدار و انقلابی کوبایی و دبیر اول حزب کمونیست کوبا که مجمع ملی کوبا وی را جانشین و رهبر آتی این کشور تعیین کرد. او برادر جوان‌تر فیدل کاسترو است.
– زادروز رافائل نادال در سال ۱۹۸۶م؛ تنیس‌باز حرفه‌ای اسپانیایی که با قهرمانی در ۲۰ گرند اسلم، همراه با راجر فدرر و نواک جوکوویچ، رکورددار این مسابقات است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌پنجم/25 آوریل در تاریخ - درگذشت جینجر راجرز و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ویلیام هاروی در سال ۱۶۵۷م؛ طبیب بزرگ و زیست‌شناس انگلیسی
– درگذشت ژرژ بیزه در سال ۱۸۷۵م؛ از آهنگ‌سازان سرشناس فرانسوی در دورۀ رمانتیک
– درگذشت مارتین هوگ یا هاوگ در سال ۱۸۷۶م؛ خاورشناس آلمانی
– درگذشت یوهان اشتراوس (پسر) در سال ۱۸۹۹م؛ موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز اتریشی
– درگذشت فرانتس کافکا در سال ۱۹۲۴م؛ یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آلمانی‌زبان در سدۀ ۲۰م که آثار او در زمرۀ تأثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب به‌شمار می‌آیند.
– درگذشت فوکوشی ماسایچی در سال ۱۹۵۶م؛ پزشک ژاپنی، آسیب‌شناس و استاد دانشگاه که بنیان‌گذار یا اولین مجموعۀ شناخته‌شدۀ جهان از خالکوبی‌های گرفته‌شده از مردگان بود. او و پسرش فوکوشی کاتسوناری در ژاپن با نام «ایرزومی هاکاسه» (یا دکتر تاتو) شناخته می‌شوند.
– درگذشت ناظم حکمت ران (ناظم حکمت) در سال ۱۹۶۳م؛ از برجسته‌ترین شاعران و نمایشنامه‌نویسان کمونیست ترکیه
– درگذشت فرانس امیل سیلانپا در سال ۱۹۶۴م؛ نویسندۀ فنلاندی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۳۹م
– درگذشت کارل اوبرگ در سال ۱۹۶۵م؛ بازرگان و ژنرال آلمانی در دورۀ رایش سوم و رهبر کل نیروهای اس‌اس و پلیس در فرانسۀ ویشی (دولت ویشی)
– درگذشت یالمار شاخت در سال ۱۹۷۰م؛ کمیسر مالی و رئیس رایش‌بانک در جمهوری وایمار و رایش سوم که از اقتصاد ضعیف آلمان که در آن، پول ملی چنان بی‌ارزش شده‌بود که یک گونی از آن، معادل یک قرص نان بود، اقتصاد پویا و قدرتمندی ساخت که کاراییِ خود را در سال‌های سخت جنگ نشان داد. او از محرک‌های اصلیِ برنامهٔ دوباره‌سازی، دوباره‌صنعتی‌کردن و تجدید تسلیحاتیِ آلمان، و یک منتقد شدید پرداخت غرامت توسط کشورش بر اساس پیمان ورسای بعد از جنگ جهانی اول بود.
– درگذشت روبرتو روسلینی در سال ۱۹۷۷م؛ کارگردان مشهور و از پایه‌گذاران نئورئالیسم در سینمای ایتالیا که او را پدرخواندۀ موج نُوی سینمای فرانسه می‌دانند. او همچنین با اینگرید برگمن، بازیگر مشهور هالیوودی ازدواج کرد.
– درگذشت آنتونی کوئین در سال ۲۰۰۱م؛ هنرپیشه، نویسنده و نقاش مکزیکی آمریکایی و یکی از بازیگران نامدار هالیوود
– درگذشت محمد علی کلی (کاسیوس مارسلوس کلی، جونیور) در سال ۲۰۱۶م؛ بوکسور حرفه‌ای سنگین‌وزن آمریکایی و برترین مُشت‌زن تاریخ بوکس در این وزن و یکی از مهم‌ترین و برترین شخصیت‌های ورزشی قرن ۲۰م

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 جولای در تاریخ - درگذشت هربرت مارکوزه و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *