سی‌ام/۳۰ آوریل در تاریخ – درگذشت آدولف هیتلر و…

سی‌ام/۳۰ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز کلود اِلوود شانون؛ مهندس الکترونیک و رمزنگار معروف آمریکایی و پدر نظریۀ اطلاعات، تا درگذشت آدولف هیتلر؛ رهبر حزب ناسیونال‌سوسیالیست کارگران آلمان و صدر اعظم آلمان و پیشوای آلمان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌ام/۳۰ آوریل در تاریخ

سی‌ام/۳۰ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی موسیقی جاز
– روز جهانی دام‌پزشکی (آخرین شنبۀ ماه آوریل)

 


 

  • وقایع

– تصرف جبل‌طارق به‌دست اعراب مسلمان و در زمان حکومت امویان در سال ۷۱۱م
– در سال ۱۷۸۹م؛ جورج واشنگتن در ایوانِ ساختمانِ فدرال در خیابان وال‌استریت شهر نیویورک، در حضور مردم و با سوگند وفاداری به‌قانون اساسی، نخستین رئیس‌جمهور آمریکا شد.
– در سال ۱۹۰۰م؛ مجمع‌الجزایر هاوایی ضمیمۀ خاک آمریکا شد.
– در سال ۱۹۴۵م؛ شهر برلین آلمان توسط نیروهای ارتش سرخ شوروی فتح شد.
– تأسیس کلیسای شیطان توسط اَنتان زندر لاوی در سال ۱۹۶۶م
– در سال ۱۹۷۵م؛ شهر سایگون پس از سال‌ها جنگ خونین، به‌تصرف نیروهای ویت‌کنگ درآمد و کشور ویتنام یک‌پارچه شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابوبکر احمد رازی در سال ۸۸۸م؛ تاریخ‌نگار عربی اندلسی که برای اشتغال بسیارش به‌تاریخ، به‌رازیِ تاریخی یا رازیِ مؤرخ نیز شهرت گرفت. او را قدیمی‌ترین تاریخ‌نگار اندلسی می‌دانند که آثارش برجای مانده‌است.
– زادروز کارل فریدریش گاوس در سال ۱۷۷۷م؛ ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و فیزیک‌دان آلمانی که به‌دلیل تحقیقات و دستاوردهای بی‌مانند و بی‌شمارش، به‌او لقب شاهزادۀ ریاضی‌دانان داده‌اند. او در شاخه‌های مختلف ریاضی تأثیرات عمیقی گذاشته‌است و او را از تأثیرگذارترین ریاضی‌دانان تاریخ می‌دانند.
– زادروز فیلیپ دو لاسلو در سال ۱۸۶۹م؛ نقاش بریتانیایی‌مجار که بیشتر به‌دلیل پرتره‌هایش از اعضای خانوادۀ سلطنتی بریتانیا شناخته شده‌است.
– زادروز عظیم عظیم‌زاده در سال ۱۸۸۰م؛ نقاش و کارتونیست اهل جمهوری آذربایجان که با نشریۀ ملانصرالدین همکاری می‌کرد.
– زادروز یاروسلاو هاشک در سال ۱۸۸۳م؛ نویسنده و طنزپرداز اهل چک
– زادروز تئودور شولتز در سال ۱۹۰۲م؛ اقتصاددان کشاورزی آمریکایی که در سال ۱۹۷۹م به‌طور مشترک با ویلیام آرتور لویس، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل در اقتصاد شد.
– زادروز کلود اِلوود شانون در سال ۱۹۱۶م؛ ریاضی‌دان، مهندس الکترونیک و رمزنگار معروف آمریکایی و پدر نظریۀ اطلاعات

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 آبان‌ماه در تاریخ - درگذشت حیدرخان عمواوغلی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ادوار مانه در سال ۱۸۸۳م؛ نقاش فرانسوی و یکی از اولین هنرمندان قرن ۱۹م که به‌مضامین زندگی مدرن پرداخت. همچنین یکی از محوری‌ترین هنرمندان در انتقال از رئالیسم به‌امپرسیونیسم بود.
– درگذشت گوستاو کایبوت در سال ۱۸۹۴م؛ از رهبران و پیشگامان مکتب نقاشی دریافت‌گری (امپرسیونیسم)
– درگذشت آدولف هیتلر در سال ۱۹۴۵م؛ سیاست‌مدار آلمانی و رهبر حزب ناسیونال‌سوسیالیست کارگران آلمان و صدر اعظم آلمان و پیشوای آلمان
– درگذشت اِوا آنا پاولا هیتلر (براون) در سال ۱۹۴۵م؛ معشوقۀ آدولف هیتلر که برای کم‌تر از ۴۰ ساعت همسر او بود.
– درگذشت سرجو لئونه در سال ۱۹۸۹م؛ کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی و ایجادکنندۀ ژانر وسترن اسپاگتی (نوعی زیرشاخه از ژانر فیلم‌های وسترن)
– درگذشت هارولد کروتو در سال ۲۰۱۶م؛ شیمی‌دان انگلیسی که جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۹۶م را به‌همراه رابرت کرل و ریچارد اسمالی، به‌جهت کشف فولرن‌ها دریافت کرد. او بسیاری از جوایز و افتخارات دیگر را نیز کسب کرده‌است.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *