سی‌و‌یکم/۳۱ تیرماه در تاریخ – زادروز نوید افکاری و…

سی‌و‌یکم/۳۱ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز حسین خطیبی نوری؛ ادیب و شخصیت سیاسی و نویسندۀ معاصر اهل ایران، تا درگذشت لیلا اسفندیاری کجوری راد؛ کوهنوردی که در کوه گاشربروم ۲ سقوط کرد و جان خود را از دست داد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌و‌یکم/۳۱ تیرماه در تاریخ

سی‌و‌یکم/۳۱ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۲۷خ؛ ارتباط تلفنی بین تهران و لندن برقرار گردید.
– در سال ۱۳۳۱خ؛ فرمان نخست‌وزیری مجدد محمد مصدق صادر شد.
– رأی مثبت دادگاه لاهه نسبت به‌حقانیت ایران در اختلاف با انگلیس در سال ۱۳۳۱خ
– در سال ۱۳۵۰خ؛ اولین قراداد بندری ایران و شوروی امضا شد.
– در سال ۱۳۵۷خ؛ در ساعت ۱ بامداد، پس از پایان مراسم سخنرانی شیخ‌محمد هاشمیان نوقی در مسجدجامع رفسنجان، تظاهراتی با شرکت هزار نفر برپا شد.
– بمب‌باران شیمیایی روستاهای کُردنشین زرده، نساردیره در گیلان غرب و چند روستای دیگر در استان کرمانشاه از جانب ارتش بعث عراق در سال ۱۳۶۷خ؛ کشته‌‌شدن ۲۷۵ و زخمی‌شدن ۱۱۴۶ تَن در روستای زرده، کشته‌شدن ۴ نفر و زخمی‌شدن نزدیک به ۱۰۰۰ تَن در نساردیره؛ روز ملی دالاهو
– حملات ارتش عراق به‌خاک ایران پس از پذیرفتن قطعنامۀ ۵۹۸ در سال ۱۳۶۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز کامران میرزا (نایب‌السلطنه) در سال ۱۲۳۵خ؛ شاهزادۀ قاجار و فرزند سوم ناصرالدین‌شاه و نیز برادر مسعود میرزا ظل‌السلطان و مظفرالدین‌شاه
– زادروز حسین خطیبی نوری در سال ۱۲۹۵خ؛ ادیب، شخصیت سیاسی و نویسندۀ معاصر
– زادروز احمد کشوری در سال ۱۳۳۲خ؛ سرگرد خلبان بالگرد جنگندۀ بل-۲۰۶-آ جت‌رنجر و بل‌ای‌اچ-۱ کبری هوانیروز ارتش جمهوری‌اسلامی ایران که در جنگ ایران و عراق کشته‌شد. بیشترین سرشناسی وی شرکت در مهار شورش ۱۳۵۷-۱۳۵۹خ کُردها در ایران و حضور فعال ۳ ماهه‌ در جنگ ایران و عراق و نحوۀ درگذشت او است.
– زادروز نوید افکاری سنگری در سال ۱۳۷۲خ؛ کشتی‌گیر ایرانی و از معترضان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷خ ایران که به‌ادعای نظام جمهوری‌اسلامی ایران، به‌دلیل شرکت در این اعتراضات در شیراز، دستگیر و به‌اتهام محاربه و همچنین قتل یک مأمور امنیتی در جریان این اعتراضات و فهرستی از اتهامات دیگر به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربۀ شلاق محکوم شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌سوم/23 فروردین‌ماه در تاریخ - درگذشت قمر آریان و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت علی‌اکبر طباطبایی در سال ۱۳۵۹خ؛ وابستۀ مطبوعاتی و سخنگوی سفارت ایران در آمریکا در دوران حکومت پهلوی که در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۵۹خ توسط عوامل جمهوری‌اسلامی در مریلند کشته‌شد.
– درگذشت لیلا اسفندیاری کجوری راد در سال ۱۳۹۰خ؛ کوهنوردی که در کوه گاشربروم ۲ سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *