شانزدهم/۱۶ می در تاریخ – درگذشت جیمز روفوس اِیجی و…

شانزدهم/۱۶ می در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ماریا گائتانا آنیزی؛ ریاضی‌دان، فیلسوف، دانشمند الهیات و نخستین زن استاد ریاضی، تا درگذشت یو مینگ پِی؛ معمار آمریکایی چینی‌تبار و یکی از برجسته‌ترین معماران سدۀ ۲۰م که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ می در تاریخ

شانزدهم/۱۶ می در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی پسر

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۷۵م؛ در پی وقوع زمین‌لرزۀ شدیدی در ونزوئلا و کلمبیا، ۱۶ هزار تَن جان باختند.
– در سال ۱۹۲۰م؛ ژان‌دارک که قرن‌ها قبل توسط کلیسای کاتولیک به‌جرم ارتداد در آتش سوزانده شده‌بود، توسط پاپ ژان پل اول تبرئه شد و لقب قدیس به‌وی داده‌شد.
– در سال ۱۹۶۶م؛ مائو، آغاز انقلاب فرهنگی در چین را اعلام کرد.
– در سال ۱۹۷۴م؛ یوسیپ تیتو برای بار دیگر، اما این‌بار مادام‌العمر به‌ریاست‌جمهوری یوگسلاوی برگزیده‌شد.
– در سال ۱۹۹۱م؛ الیزابت دوم، ملکۀ بریتانیا به‌عنوان اولین فرمانروای بریتانیا در کنگرۀ ایالات متحدۀ آمریکا سخنرانی کرد.
– در سال ۲۰۰۵م؛ مجلس کویت، حق رأی زنان را به‌آن‌ها بازگرداند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابن الدهان بغدادی در سال ۱۱۰۱م؛ محدث، زبان‌شناس و شاعر عراقی در سدۀ ۶ه.ق
– زادروز ماریا گائتانا آنیزی در سال ۱۷۱۸م؛ ریاضی‌دان، فیلسوف، دانشمند الهیات و انسان‌دوست و نخستین زنی که یک کتاب در رابطه با ریاضی نوشته‌است و نخستین زنی است که به‌عنوان استاد ریاضی دانشگاه انتخاب شده‌است.
– زادروز فریدریش روکرت در سال ۱۷۸۸م؛ شاعر و مترجم نامی آلمانی و از بنیان‌گذاران شرق‌شناسی آلمان
– زادروز پافنوتی چبیشف در سال ۱۸۲۱م؛ ریاضی‌دان روسی که از کارهای وی می‌توان به‌تابع چبیشف (که به ۲ شکل مطرح است) اشاره کرد.
– زادروز ایلیا ایلیچ مچنیکو در سال ۱۸۴۵م؛ ‏زیست‌شناس روسی برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۰۸م به‌خاطر مطالعۀ دستگاه ایمنی
– زادروز فرد بارنارد در سال ۱۸۴۶م؛ تصویرگر، کاریکاتوریست و نقاش ژانر انگلیسی که به‌خاطر کارش بر روی رمان‌های چارلز دیکنز که بین سال‌های ۱۸۷۱ و ۱۸۷۹م توسط چپمن و هال منتشر شد، مورد توجه قرار گرفت.
– زادروز هرمن وبستر ماجت در سال ۱۸۶۱م؛ نخستین قاتل سریالی که در فیلادلفیا، واقع در آمریکا به‌دار آویخته‌شد.
– زادروز هنری جینز فوندا در سال ۱۹۰۵م؛ هنرپیشۀ سرشناس سینما، تلویزیون و تئاتر آمریکایی که در ردۀ ششم برترین هنرپیشه‌های مرد تمام دوران می‌باشد.
– زادروز ماریو مونیچلی در سال ۱۹۱۵م؛ کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایتالیایی که به‌همراه لوئیجی کومنچینی و دینو ریسی از استادان ژانر کمدی ایتالیایی بود. او یکی از برجسته‌ترین فیلم‌سازان دوران پس از جنگ ایتالیا به‌شمار می‌رفت.
– زادروز امانوئل تود در سال ۱۹۵۱م؛ نویسنده، جامعه‌شناس و جمعیت‌شناس فرانسوی
– زادروز دنیس لی هاپر در سال ۱۹۳۵م؛ هنرپیشه، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، عکاس و نقاش آمریکایی
– زادروز روی بامایستر در سال ۱۹۵۳م؛ استاد دانشگاه فلوریدا که تخصص او روان‌شناسی اجتماعی بوده و با کارهایش در موضوعات خود، رَد اجتماعی، وابستگی، روابط جنسی، خودکنترلی، خودباوری، رفتارهای خودشکنانه، انگیزش، پرخاش‌گری، آگاهی و ارادۀ آزاد شناخته شده‌است.
– زادروز جنت جکسون در سال ۱۹۶۶م؛ خواننده، رقصنده، ترانه‌سرا، تهیه‌کنندۀ موسیقی، بازیگر و نویسندۀ آمریکایی و کوچک‌ترین خواهر مایکل جکسون می‌باشد. وی به‌دلیل سبکش در موسیقی و اجرا، فعالیت‌های اجتماعی و حمایت از جنبش‌های هم‌جنس‌گرایی، تبدیل به‌یک شخصیت برجسته در فرهنگ عامۀ آمریکا شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 آبان‌ماه در تاریخ - درگذشت قیصر امین‌پور و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت شارل پرو در سال ۱۷۰۳م؛ شاعر و داستان‌سرای فرانسوی که سبک جدید قصه‌ها و افسانه‌های شاه پریان را در ادبیات بنیان نهاد.
– درگذشت ژوزف فوریه در سال ۱۸۳۰م؛ ریاضی‌دان و فیزیک‌دان فرانسوی
– درگذشت ماریا لئونتیونا بوچکاروا (یاشکا) در سال ۱۹۲۰م؛ زن سرباز روسی که در جنگ جهانی اول جنگید و اولین گردان مرگ زنان روسیه را تشکیل داد. او اولین زن روسی بود که فرماندهی یک واحد نظامی را بر عهده گرفت.
– درگذشت برانیسلاف مالینوفسکی در سال ۱۹۴۲م؛ یکی از مهم‌ترین مردم‌شناسان سدۀ ۲۰م که از او به‌عنوان جامعه‌شناس و مردم‌نگار نیز یاد شده‌است.
– درگذشت ژان باتیست راینهارت در سال ۱۹۵۳م؛ نوازندۀ گیتار جاز کولیتبار بلژیکی و از نخستین نوازندگان اروپایی موسیقی جاز و یکی از مهم‌ترین نوازندگان گیتار جاز در بلژیک و اروپا
– درگذشت جیمز روفوس اِیجی در سال ۱۹۵۵م؛ روزنامه‌نگار، فیلم‌نامه‌نویس، شاعر، منتقد فیلم و مؤلف آمریکایی و برندۀ جایزۀ پولیتزر برای داستان در سال ۱۹۵۸م
– درگذشت سامی دیویس جونیور در سال ۱۹۹۰م؛ خواننده، بازیگر و کمدین اهل آمریکا که بیشترِ معروفیت او به‌خاطر تقلید صدا و حرکات هنرمندان و افراد سرشناس بود.
– درگذشت یو مینگ پِی در سال ۲۰۱۹م؛ معمار آمریکایی چینی‌تبار و یکی از برجسته‌ترین معماران سدۀ ۲۰م

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *