محمدعلی آغجا؛ به من وعده‌ی بهشت داده‌شد!

در سال ۱۹۸۱م، «پاپ ژان پل دوم» در حال عبور از میان زائران بود که محمدعلی آغجا وی را هدف سوءقصد قرار داد و پاپ بر اثر اصابت گلوله از ناحیه‌ی شکم زخمی شد. بلافاصله در محل سوءقصد توسط مأموران پلس بازداشت و پس از محاکمه در دادگاهی در ایتالیا، در مِی سال ۱۹۸۱م به حبس ابد محکوم شد.
محمدعلی آغجا

روز ۱۳ مارس سال ۱۹۸۱م، هنگامی که «پاپ ژان پل دوم» (رهبر سابق کلیسای کاتولیک) از میان زائران حاضر در میدان «سن پیتر» رُم عبور می‌کرد، «محمدعلی آغجا»ی ترکیه‌ای‌تبار وی را هدف سوءقصد قرار داد و پاپ بر اثر اصابت گلوله از ناحیه‌ی شکم زخمی شد. آغجا که اینک بیش از ۶۰ سال سن دارد (متولد ۹ ژانویه‌ی ۱۹۵۸م)، بلافاصله در محل سوءقصد توسط مأموران پلس بازداشت و پس از محاکمه در دادگاهی در ایتالیا، در مِی سال ۱۹۸۱م به حبس ابد محکوم شد.

با این حال دو سال پس از ترور، پاپ به زندان ایتالیا رفت تا با ضارب خود دیدار کند؛ در این ملاقات که در ۲۷ دسامبر ۱۹۸۳م رخ داد، پاپ به مدت ۲۰ دقیقه به تنهایی با آغجا گفتگو کرد و درخواست کرد که این مکالمه، محرمانه باقی بماند. پاپ پس از این ملاقات با بیان اینکه هم سوءقصد و هم زنده‌ماندن او به اراده‌ی خدا بوده‌است، اعلام کرد ضارب را بخشیده است. او حتی گلوله‌ای که از بدنش خارج شده‌بوده را نیز به عبادتگاه «فاطیما» در پرتغال اهدا کرد؛ چون معتقد بود که حضرت مریم در سال ۱۹۱۷م به ۳ دختر در این منطقه خبر داده‌بود که چنین حادثه‌ای رخ خواهد داد!

عبادتگاه فاطیما در پرتغال

به اصرار پاپ در سال ۲۰۰۰م، رئیس‌جمهور ایتالیا نیز رسماً آغجا را مورد عفو قرار داد. محمدعلی آغجا پس از حدود ۲۰ سال از زندان آزاد شد و در اختیار دولت ترکیه قرار گرفت تا دوران محکومتیش در این کشور را سپری کند. حادثه‌ی سوءقصد به جان پاپ ژان پل دوم، به گمانه‌زنی‌های مختلف درباره‌ی خصوصیات ضارب و انگیزه‌ی وی منجر شد. در آن زمان گروهی معتقد بودند از آنجا که ژان پل دوم، اهل لهستان و مخالف نظام‌های کمونیستیِ اروپای شرقی بود، برنامه‌ی سوءقصد توسط دستگاه‌های امنیتیِ این کشورها طراحی شده‌است. در مقابل، برخی دیگر نیز بر این باور بودند که آنجا عضو یک گروه راست‌گرای افراطیِ ترکیه بود و فرار وی از از زندان نظامی در سال ۱۹۷۹م، که در آن دوره محکومیت خود را به اتهام قتل یک روزنامه‌نگار چپ‌گرا می‌گذراند، با کمک همین گروه راست‌گرا صورت گرفت که طرح ترور پاپ را نیز طراحی کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  کوتاه از پرویز کلانتری؛ خالق آثار نوستالژیک کتاب‌های درسی!

با این حال مقامات ترکیه همواره این اتهام را رَد کرده و تأکید داشتند که گروه‌های سیاسیِ ترکیه ارتباطی با ماجرای ترور پاپ نداشته‌اند. خودِ آغجا اما پس از بازداشت ادعا کرد که ترور پاپ را سازمان جاسوسی شوروی (کا.گ.ب) و گروهی از دیپلمات‌های بلغارستان سازماندهی کرده‌اند. ادعایی که چندسال بعد و در کتابش رَد کرد و ادعایی عجیب‌تر برای اقدامش مطرح ساخت. او در کتابش با عنوان «به من وعده‌ی بهشت داده‌شد»؛ مدعی شده که پس از گریختن از زندان ترکیه، به ایران رفته و در دیدار با آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران، نقشه‌ی ترور به او القاء شده‌است. او نوشته در یک ملاقات شبانه به او مأموریت داده‌شد که پاپ را به قتل برساند؛ چرا که «پاپ منادیِ شیطان بر زمین است!» این ادعا هم از سوی مقامات ایران رد شد. عامل ترورِ پاپ ژان پل دوم در سال ۲۰۱۰م پس از نزدیک به ۳ دهه حبس در ایتالیا و ترکیه، از زندان آزاد شد…

محمدعلی آغجا و آیت‌الله خمینی

لحظه‌ی ترور پاپ توسط محمدعلی آغجا
لحظه‌ی ترور پاپ در میدان «سنت پیتر واتیکان» در تاریخ ۲۱ مِی ۱۹۸۱م
محمدعلی آغجا
«محمدعلی آغجا» در زندان ایتالیا. او پس از دستگیری ادعا کرد که سازمان جاسوسیِ شوروی ترور را برنامه‌ریزی کرده‌است.
پاپ در بیمارستان
پاپ پس از سوءقصد در بیمارستان. گلوله‌های آغجا روده‌ی کوچک و بزرگ او را از ۵ ناحیه مجروح کرد، اما وی سرانجام زنده ماند.
دیدار پاپ با محمدعلی آغجا
ملاقات ۲۰ دقیقه‌ای پاپ و عامل ترور در زندان. آغجا در کتاب خاطرات خود نوشته که پاپ از او پرسیده که فرمان قتلش را چه کسی به وی داده و قول داده که راز او را برملا نکند. او پس از آن‌که به پاپ اعتراف کرده چه کسی پشت نقشه‌ی ترور او بوده، رهبر کاتولیک‌ها به او گفته: هم‌چنان که تو را بخشیدم، او را نیز می‌بخشم!
دادگاه محمدعلی آغجا
جلسه‌ی محاکمه‌ی آغجا در دادگاه ایتالیا. عامل ترور پاپ در جریان محاکمه در دادگاه، ادعا کرد که در سوءقصد به جان پاپ، در واقع عامل تحقق یک پیشگوییِ دینی بوده که پاپ نیز از این پیشگویی آگاهی داشته‌است. به ادعای او؛ پاپ در زندان به او گفته که حضرت مریم در سال ۱۹۱۷م به ۳ دختر در عبادت‌گاه «فاطیما» خبر داده‌بود که چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد…!

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

پی‌نوشت؛ پاراگراف آخر در تصویر پایانیِ این روایت جالب است؛ پاپ حتماً پیشِ خود فکر کرده ما که تیر را خورده‌ایم، حداقل یک بهره‌برداریِ دینی هم از این مسئله بکنیم که تبلیغی برای دین شود. آغجا هم‌ این را درک کرده، همین حرف پاپ را دست‌آویز عمل مجرمانه قرار داده‌است! قضاوت شما چیست…؟!

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *