هشتم/۸ اسفندماه در تاریخ – درگذشت غلامحسین بنان و…

هشتم/۸ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز امیرحسین آریان‌پور؛ جامعه‌شناس، نویسنده، فرهنگ‌نویس، مترجم، انسان‌شناس مارکسیست اهل ایران و از اعضای حزب توده، تا درگذشت غلامحسین بنان؛ خوانندۀ موسیقی دستگاهی ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هشتم/۸ اسفندماه در تاریخ

هشتم/۸ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز امور تربیتی و تربیت در ایران
– روز بزرگداشت ملا هادی سبزواری؛ دانشمند علوم اسلامی و فیلسوف و عارف و شاعر و فقیه

 


 

  • وقایع

– کسب نخستین جایزۀ اسکار سینمای ایران در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان توسط فیلم جدایی نادر از سیمین به‌کارگردانی اصغر فرهادی در سال ۱۳۹۰خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز بهاءالدین محمد بن حسین عاملی (شیخ بهایی) در سال ۹۲۵خ؛ همه‌چیزدان، حکیم، علامۀ فقیه، عارف، منجم، ریاضی‌دان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند ایرانیِ عرب‌تبار از بعلبک در لبنان کنونی قرون ۱۰ و ۱۱ه.ق که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات دانایی داشت و در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی، هنر و فیزیک بر جای مانده‌است. به‌پاس خدمات او به‌علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹م که مصادف با سال نجوم می‌بوده، نام شیخ بهایی را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد. وی از دوستان نزدیک میرداماد بود.
– زادروز شاپور ریپورتر (شاپور جِی) در سال ۱۲۹۹خ؛ دیپلمات، روزنامه‌نگار، تاجر و فرزند اردشیر ریپورتر که از افراد مورد اعتماد محمدرضاشاه پهلوی بود. در مورد این‌که آیا او جاسوس سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا در ایران بوده یا نه، اختلاف‌نظر وجود دارد.
– زادروز امیرحسین آریان‌پور در سال ۱۳۰۳خ؛ جامعه‌شناس، نویسنده، فرهنگ‌نویس، مترجم، استاد دانشگاه، انسان‌شناس مارکسیست اهل ایران و از اعضای حزب توده
– زادروز خسرو جهانبانی در سال ۱۳۱۹خ؛ هنرمند و نقاش و آخرین پسر سپهبد امان‌الله جهانبانی از فرماندهان ارتش شاهنشاهی، وزیر و سناتور مجلس سنای ایران که به‌خاطر ازدواج با شهناز پهلوی، داماد محمدرضاشاه پهلوی بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 شهریورماه در تاریخ - آغاز جنگ ایران و عراق و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت خسرو دوم (خسرو پرویز، اَپرویز؛ اَبرویز، به‌معنای خسرو فیروز و پیروزمند) در سال ۶خ؛ شاهنشاه ساسانی، فرزند هرمزد چهارم و نوۀ خسرو اول، انوشیروان بود که توانست در بحبوحۀ کشمکش‌های درباریان و فرماندهان نظامی و بزرگان حکومتی، به‌قدرت برسد.
– درگذشت احمدشاه قاجار در سال ۱۳۰۸خ؛ هفتمین و آخرین شاه ایران از سلسلۀ قاجار که با روی کار آمدن سلسلۀ پهلوی به‌وسیلۀ رضاشاه از پادشاهی برکنار شد.
– درگذشت حسن آذرفر در سال ۱۳۶۲خ؛ سرهنگ ستاد نیروی زمینی ارتش ایران و از اعضای سازمان مخفی نظامی حزب تودۀ ایران که در زندان اوین اعدام شد.
– درگذشت غلامحسین بنان در سال ۱۳۶۴خ؛ خوانندۀ موسیقی دستگاهی ایرانی
– درگذشت حسین خرازی دهکردی در سال ۱۳۶۵خ؛ نظامی ایرانی که در خلال جنگ ایران و عراق از فرماندهان سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی به‌شمار می‌آمد و فرماندهی لشکر ۱۴ امام‌حسین را برعهده داشت. او پس از مدتی به‌صحنۀ نبرد بازگشت و سرانجام در خلال اجرای عملیات کربلای ۵ در منطقۀ شلمچه کشته‌شد.
– درگذشت فرمان بهبود در سال ۱۳۸۸خ؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ پیانو
– درگذشت فرج‌الله سلحشورنیا (فرج‌الله سلحشور) در سال ۱۳۹۴خ؛ هنرپیشه، چهره‌پرداز، نویسنده و کارگردانی که از جمله حواشی‌های پیرامون وی می‌توان به‌موضوعاتی مانند شکایت خانۀ سینما از او، اتهام سرقت ادبی و تبرئه، ماجرای تشبیه سینمای ایران به فاحشه‌خانه، اقرار به‌آتش‌زدن سینما (رکس آبادان و…)، اعلام بی‌علاقگی به‌دفن‌شدن در قطعۀ هنرمندان و… اشاره کرد.
– درگذشت عباس رضایی وثوق (منوچهر وثوق) در سال ۱۴۰۰خ؛ بازیگر اهل ایران که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ یکی پُرکارترین بازیگران ایران بود و با فیلم جاهل‌ها و ژیگول‌ها در سال ۱۳۴۳خ، ساختهٔ حسین مدنی به‌سینما آمد و برای نقش‌آفرینی در فیلم چرخ بازیگر در سال ۱۳۴۷خ به شهرت رسید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 ژوئن در تاریخ - درگذشت هلن آدامز کلر و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *