هفدهم/۱۷ آوریل در تاریخ – درگذشت گابریل گارسیا مارکز و…

هفدهم/۱۷ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیریماو بندارانایکه؛ سیاست‌مدار سریلانکایی و نخستین زن نخست‌وزیر دنیا، تا درگذشت بنجامین فرانکلین؛ یکی از پدران بنیان‌گذار ایالات متحدۀ آمریکا و نویسنده، چاپخانه‌دار که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفدهم/۱۷ آوریل در تاریخ

هفدهم/۱۷ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی انیمه
– روز جهانی خفاش
– روز جهانی هموفیلی؛ یا خون‌تَراوی، دسته‌ای از بیماری‌های ارثی که در آن‌ها، توان بدن برای ایجاد لخته و انعقاد خون برای جلوگیری از خون‌ریزی در صورت پاره‌شدن رگ مختل شده‌است.

 


 

  • وقایع

– در سال ۶۹۳ق.م؛ آشوریان به‌رهبری آشور بانیپال، شهر شوش را تصرف و ویران کردند.
– در سال ۱۹۲۳م؛ نخستین فیلم ناطق جهان به‌نمایش درآمد. این فیلم، نگهبان گیج نام داشت که در شهر نیویورک ایالات متحدۀ آمریکا به‌نمایش عمومی گذاشته‌شد.
– در سال ۱۹۴۱م؛ پادشاهی یوگسلاوی در طی جنگ دوم جهانی تسلیم آلمان شد.
– در سال ۱۹۴۶م؛ آخرین سرباز فرانسوی از سوریه خارج شد و این کشور که از سال ۱۹۲۰م تحت حمایت فرانسه بود، استقلال کامل به‌دست آورد.
– در سال ۱۹۶۱م؛ حملۀ نظامی آمریکا به‌کوبا، موسوم به‌نبرد خلیج خوک‌ها شکست خورد.
– در سال ۱۹۷۱م؛ جمهوری بنگلادش، تحت رهبری شیخ مجیب الرحمان در این کشور شکل گرفت.
– در سال ۱۹۷۸م؛ با سقوط پنوم‌پن، پایتخت کامبوج و تسلیم قوای دولتی، جنگ داخلی کامبوج با پیروزی خمرهای سرخ به‌پایان رسید.
– در سال ۱۹۸۶م؛ شرکت رایانه‌ای آی‌بی‌ام، نخستین چیپ با ظرفیت مگابایت را به‌جهان رایانه عرضه کرد.
– در سال ۱۹۸۶م؛ جنگ ۳۵۰ ساله بین هلند و جزیرۀ سیلی به‌پایان رسید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز میخائیل نهم در سال ۱۲۷۷م؛ امپراتور بیزانس (به‌طور مشترک با پدرش آندرونیکوس دوم) که در طول مدت فرمانروایی‌اش با تُرکان عثمانی جنگید و در برابر تجاوزات مزدوران کاتالانی مقاومت نمود، اما علی‌رغم تمامی این کوشش‌ها، نتوانست امپراتوری بیزانس را از سقوط نجات دهد.
– زادروز تورنتون وایلدر در سال ۱۸۹۷م؛ داستان‌سرا و نمایشنامه‌نویس برجستۀ آمریکایی
– زادروز سیریماو بندارانایکه در سال ۱۹۱۶م؛ سیاست‌مدار سریلانکایی و نخستین زن نخست‌وزیر دنیا

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت محمود افشارطوس و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت پروکلس لیکایوس در سال ۴۸۵ق.م؛ نویسنده و ریاضی‌دان و فیلسوف نوافلاطونی یونانی و آخرین فیلسوف بزرگ دوران کلاسیک به‌شمار می‌آید که او را می‌توان پس از فلوطین، از جمله تاثیرگذارترین فیلسوفان نُو افلاطونی دانست که بر فلسفه و کلام اسلامی، مسیحی و یهودی تأثیر گذاشته‌اند.
– درگذشت بنجامین فرانکلین در سال ۱۷۹۰م؛ یکی از پدران بنیان‌گذار ایالات متحدۀ آمریکا و نویسنده، چاپخانه‌دار، طنزنویس، نظریه‌پرداز سیاسی، سیاست‌مدار، فراماسون، رئیس پُست، دانشمند همه‌چیزدان، مخترع، فیزیک‌دان، فعال مدنی، رجل سیاسی و دیپلمات
– درگذشت ژان باتیست پرن در سال ۱۹۴۲م؛ فیزیک‌دان فرانسوی که به‌خاطر تلاش‌هایش در زمینۀ پژوهش بر روی ناپیوستگی در ساختار ماده و به‌ویژه کشف تعادل رسوب‌گذاری، در سال ۱۹۲۶م مفتخر به‌دریافت جایزۀ نوبل گردید.
– درگذشت هنریک دام در سال ۱۹۷۶م؛ زیست‌شناس و شیمی‌دان دانمارکی و برندۀ جایزۀ نوبل پزشکی در سال ۱۹۴۳م
– درگذشت جمال بن محمود حمدان در سال ۱۹۹۳م؛ جغرافی‌دان و نویسندۀ مصری
– درگذشت امه سزر در سال ۲۰۰۸م؛ شاعر سیاه‌پوست فرانسوی‌زبان و فعال سیاسی فرانسوی و از چهره‌های مهم ادبیات فرانسه و از روشنفکران برجستۀ ضد استعمار فرانسه در کارائیب و آفریقا
– درگذشت گابریل گارسیا مارکز در سال ۲۰۱۴م؛ رمان‌نویس، نویسنده، روزنامه‌نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی که برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۸۲م شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *