هفدهم/۱۷ اکتبر در تاریخ – درگذشت آگوست لندمسر و…

هفدهم/۱۷ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز دیانا آناهیت آبکار؛ سیاست‌مدار و نخستین زنی که نامش در جهان به‌عنوان سیاست‌مدار به‌ثبت رسیده‌است، تا درگذشت رمون آرون؛ جامعه‌شناس، فیلسوف، مورخ و مفسر سیاسی فرانسوی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفدهم/۱۷ اکتبر در تاریخ

هفدهم/۱۷ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی ریشه‌کَنی و مبارزه با فقر
– روز جهانی ضربه، یا تروما؛ آسیب‌دیدگی، ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثۀ واردشده به‌بدن انسان

 


 

  • وقایع

– در سال ۵۳۹ق.م؛ کوروش کبیر، پادشاه ایران، بابل را تصرف و یهودیان را پس از ۷۰ سال تبعید و اسارت، آزاد و اجازۀ بازسازی معبد اورشلیم را صادر کرد.
– در سال ۱۶۶۲م؛ چالرز دوم انگلستان، دونکرک، شهری در شمال فرانسه را در قبال ۴۰ هزار پوند به‌این کشور فروخت.
– در سال ۱۸۰۰م؛ بریتانیا کنترل کوراسائو، مستعمرۀ هلند را در دست گرفت.
– در سال ۱۹۱۲م؛ در جریان جنگ اول بالکان و درگیری بین امپراتوری عثمانی و مونتگرو، صربستان، یونان و بلغارستان نیز به‌امپراتوری عثمانی اعلان جنگ دادند.
– در سال ۱۹۱۷م؛ در طی جنگ جهانی اول، برای اولین‌بار، بریتانیا، آلمان را بمباران کرد.
– در سال ۱۹۳۳م؛ آلبرت انیشتین از آلمان نازی متواری شد و به‌آمریکا مهاجرت کرد.
– در سال ۱۹۴۱م؛ در جریان جنگ دوم جهانی، او.بوت‌های ورماخت، کشتی آمریکایی یواس‌اس کارنی را مورد حمله قرار دادند.
– در سال ۱۹۷۳م؛ در پی پشتیبانی چند کشور غربی از اسرائیل در جنگ با سوریه، سازمان اوپک فروش نفت به‌این کشورها را تحریم کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز دیانا آناهیت آبکار در سال ۱۸۵۹م؛ سیاست‌مدار و نخستین زنی که نامش در جهان به‌عنوان سیاست‌مدار به‌ثبت رسیده‌است. او سفیر دولت ارمنستان در ژاپن بود.
– زادروز تئودور آیکه در سال ۱۸۹۲م؛ نظامی عالی‌رتبۀ آلمانی در دورۀ رایش سوم و دومین فرماندۀ اردوگاه کار اجباری داخاو بود. وی همچنین فرماندهی لشکر سوم زرهی اس‌اس را از سال ۱۹۴۱م و دوباره از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۳م بر عهده داشت.
– زادروز آرتور اشر میلر در سال ۱۹۱۵م؛ نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و مقاله‌نویس آمریکایی
– زادروز ریتا هیورث در سال ۱۹۱۸م؛ بازیگر آمریکایی و برندۀ جایزۀ گلدن‌گلوب
– زادروز مارشال بروس مدرز سوم (امینم یا امِنِم) در سال ۱۹۷۲م؛ رپر و ترانه‌نویس و تهیه‌کنندۀ موسیقی آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هفتم/27 تیرماه در تاریخ - درگذشت میرزا آقاخان کرمانی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فردریک فرانسوا شوپن در سال ۱۸۴۹م؛ یکی از تأثیرگذارترین موسیقی‌دانان لهستانی و نوازندۀ برجستۀ پیانو در دورۀ موسیقی رمانتیک
– درگذشت گوستاو رابرت کیروش هوف در سال ۱۸۸۷م؛ فیزیک‌دان معروف آلمانی که در حوزه‌های مدارهای الکتریکی، طیف‌سنجی و تابش سیاه از اشیاء گرم‌شده، دست‌آوردهایی بنیادین داشت. او واژۀ تابش سیاه را در سال ۱۸۶۲م مصطلح کرد. قوانین کیروش هوف، به‌اسم او نام‌گذاری شده‌است.
– درگذشت سانتیاگو رامون ئی کاخال در سال ۱۹۳۴م؛ زیست‌شناس اسپانیایی و متخصص بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی آناتومیک و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۰۶م به‌خاطر مطالعۀ سیستم عصبی بود. وی در سال ۱۹۰۶م جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی را برای کشف مکانیسم‌های ریخت‌شناسی و روندهای اتصالی یاخته‌های عصبی از آنِ خود کرد.
– درگذشت رمون آرون در سال ۱۹۳۸م؛ جامعه‌شناس، فیلسوف، مورخ و مفسر سیاسی فرانسوی
– درگذشت آگوست لندمسر در سال ۱۹۴۴م؛ کارگر شرکت کشتی‌سازی بلوم‌ووس در هامبورگ آلمان که به‌دلیل حضور در عکسی که در آن از اجرای سلام نازی خودداری می‌کند بسیار شناخته شده‌است. این عکس در ۱۳ ژوئن ۱۹۳۶م در هنگام برگزاری مانور نظامی هورست وسل گرفته شده‌است.
– درگذشت کارل یوهان کائوتسکی در سال ۱۹۴۸م؛ نظریه‌پرداز و فیلسوف مارکسیست آلمانی و از اولین رهبران حزب سوسیال‌دموکرات آلمان
– درگذشت جان سیلاس رید در سال ۱۹۲۰م؛ شاعر، روزنامه‌نگار و انقلابی کمونیست آمریکایی و همچنین از پشتیبانان بلشویک‌ها و حکومت شوروی و از طرفداران ولادیمیر لنین
– درگذشت فلورانس اسکاول شین در سال ۱۹۴۰م؛ تصویرگر کتاب و هنرمند آمریکایی که از میانۀ عمرش به‌فرقۀ اندیشۀ نُو پیوست و به‌عنوان نویسنده‌ای متافیزیکی کتبی، در ترویج دیدگاه‌های این فرقه نوشت.
– درگذشت پویی در سال ۱۹۶۷م؛ آخرین امپراتور چین از خانوادۀ سلطنتی ایزن جورو منچو، دوازدهمین و آخرین امپراتور دودمان چینگ و همین‌طور برای مدتی امپراتور دولت منچوری و امپراتور دست‌نشاندۀ دولت ژاپن در منچوری

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نهم/9 اسفندماه در تاریخ - زادروز سعید پورصمیمی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *