هفدهم/۱۷ خردادماه در تاریخ – درگذشت شهلا صافی‌ضمیر و…

هفدهم/۱۷ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از حملات در تهران به‌ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم سیدروح‌الله خمینی در سال ۱۳۹۶خ، تا درگذشت شهلا صافی‌ضمیر (مرجان)؛ خواننده و بازیگر و زندانی سیاسی پس از انقلاب ۱۳۵۷خ که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفدهم/۱۷ خردادماه در تاریخ

هفدهم/۱۷ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۸۷خ؛ حفظ نظم تهران، به‌ژنرال روس (استاروسلسکی) سپرده شد.
– تشکیل کمیتۀ انقلاب سرخ در گیلان از سوی میرزا کوچک‌خان در سال ۱۲۹۹خ
– شکست کامل ناآرام‌کنندگان استان خوزستان در سال ۱۳۵۸خ
– حملات در تهران به‌ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم سیدروح‌الله خمینی در سال ۱۳۹۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمدجعفر پوینده در سال ۱۳۳۳خ؛ مترجم، نویسنده و جامعه‌شناسی که در جریان ترورهای موسوم به‌قتل‌های زنجیره‌ای به‌دست عواملی از وزارت اطلاعات ایران کشته‌شد. او از فعال‌ترین اعضای کانون نویسندگان ایران و تا پیش از مرگ در دفتر پژوهش‌های فرهنگی مشغول به‌کار بود. وی از طرفداران جریان چپ در ایران بود، اما به‌ایده‌های سنتی مارکسیسم باور نداشت و هرگز به‌سازمان یا حزبی سیاسی نپیوست، هر چند یک مدافع پُرکار دموکراسی، حقوق بشر و آزادی نامحدود اندیشه و بیان بود و اعلامیۀ جهانی حقوق بشر را به‌زبان پارسی برگرداند.
– زادروز محسن کدیور در سال ۱۳۳۸خ؛ نویسنده، اندیشمند دینی و استاد پژوهشی دانشگاه دوک در آمریکا که صاحب‌نظر در الهیات، فقه و اندیشۀ سیاسی شیعه است و از شاگردان حسینعلی منتظری بوده و منتقد اسلام سنتی و نظام جمهوری‌اسلامی ایران می‌باشد. دائرهالمعارف اندیشۀ سیاسی اسلامی دانشگاه پرینستون از او به‌عنوان یکی از متفکران مسلمان و متجدد ایرانی معاصر یاد کرده‌است. آثار وی در ایران ممنوع‌الانتشار می‌باشد.
– زادروز محمدرضا ترکی در سال ۱۳۴۱خ؛ شاعر، نویسنده، مترجم، محقق ادبی، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، و عضو وابستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی
– زادروز شهریار شمس در سال ۱۳۷۸خ؛ فعال مدنی، دانشجویی و زندانی سیاسی اهل ایران که از سال ۱۳۹۶خ در اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶خ ایران دست‌ِکم ۳ بار بازداشت و به‌زندان اوین منتقل شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 خردادماه در تاریخ - درگذشت آندره آرزومانیان و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت شهلا صافی‌ضمیر (مرجان) در سال ۱۳۹۹خ؛ خواننده و بازیگر و زندانی سیاسی پس از انقلاب ۱۳۵۷خ

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *