هفدهم/۱۷ ژوئن در تاریخ – درگذشت محمد مُرسی و…

هفدهم/۱۷ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ایگور فئودورویچ استراوینسکی؛ آهنگ‌ساز روس و یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین آهنگ‌سازان قرن ۲۰م، تا درگذشت محمد مُرسی؛ سیاست‌مدار مصری و پنجمین رئیس‌جمهور جمهوری عربی مصر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفدهم/۱۷ ژوئن در تاریخ

هفدهم/۱۷ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی پاک‌بان
– روز جهانی بیابان‌زدایی؛ مبارزه با بیابان‌زایی و خشک‌سالی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۸۵م؛ مجسمۀ آزادی، هدیۀ فرانسه به‌آمریکا، با کشتی وارد نیویورک شد.
– در سال ۱۹۲۸م؛ امیلیا ارهارت پس از ۲۰ ساعت و ۴۰ دقیقه پرواز به‌عنوان اولین زن در تاریخ جهان، عرض اقیانوس اطلس را با هواپیما پیمود.
– در سال ۱۹۳۹م؛ گیوتین برای آخرین‌بار در جهت اعدام در ملأ عام در فرانسه استفاده شد.
– در سال ۱۹۴۵م؛ نخستین عمل پیوند کلیه در شهر شیکاگو آمریکا انجام گرفت و به‌تدریج عمومیت یافت.
– در سال ۱۹۷۱م؛ دولت آمریکا جزیرۀ اوکیناوای ژاپن را که در ۱۹۴۵م اشغال نظامی کرده‌بود، به‌این کشور تحویل داد، اما به‌این شرط که پایگاه نظامی خود را در آنجا حفظ کند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ادوارد اول در سال ۱۲۳۹م؛ پادشاه انگلستان که شهرت وی به‌خاطر تسخیر ولز و نگه‌داشتن اسکاتلند به‌عنوان جزئی از انگلستان است. او همچنین یهودیان را از انگلستان بیرون راند و چون به‌آزادیِ پارلمانی احترام می‌گذاشت، به‌او لقب ژوستینین انگلستان داده‌شد.
– زادروز شارل فرانسوا گونو در سال ۱۸۱۸م؛ آهنگ‌ساز فرانسوی در سدۀ ۱۹م
– زادروز جمیل صدقی زَهاوی در سال ۱۸۶۳م؛ شاعر کُرد اهل عراق
– زادروز ایگور فئودورویچ استراوینسکی در سال ۱۸۸۲م؛ آهنگ‌ساز روس که به‌عقیدۀ بسیاری، یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین آهنگ‌سازان قرن ۲۰م محسوب می‌شود.
– زادروز موریس کرنلس اشر در سال ۱۸۹۸م؛ هنرمند گرافیک اهل هلند که آثار شگرفی از حکاکی روی چوب، چاپ سنگی و قلم‌زنیِ سایۀ روشن را خلق کرد که از محاسبات ریاضی الهام گرفته‌اند.
– زادروز مارتین لودویگ بورمان در سال ۱۹۰۰م؛ یکی از افراد سرشناس حزب سوسیالیست ملی کارگران آلمان و یکی از اعضای برجستۀ دستگاه رایش سوم، معاون و جانشین آدولف هیتلر، پیشوای حزب نازی
– زادروز تیگران وارتانویچ پتروسیان در سال ۱۹۲۹م؛ استاد بزرگ شطرنج ارمنی اهل شوروی و قهرمان شطرنج جهان
– زادروز کن لوچ در سال ۱۹۳۶م؛ کارگردان سینما و تلویزیون اهل انگلستان که به‌خاطر سبک کارگردانی ناتورالیستی و متأثر از واقع‌گرایی اجتماعی شناخته می‌شود.
– زادروز محمد مصطفی البرادعی در سال ۱۹۴۲م؛ دیپلمات و سیاست‌مدار مصری و دارندۀ جایزۀ صلح نوبل در سال ۲۰۰۵م
– زادروز باری مانیلو در سال ۱۹۴۳م؛ خواننده، ترانه‌نویس، موسیقی‌دان و مجری آمریکایی
– زادروز سرجو مارکیونه در سال ۱۹۵۲م؛ بازرگان، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی ایتالیایی‌کانادایی که مدیرعاملی شرکت خودروسازی فیات را بر عهده داشت. او همچنین مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیرۀ شرکت خودروسازی کرایسلر بود و به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیرۀ شرکت صنایع فیات و مدیرعامل فیات پروفشنال نیز فعالیت می‌نمود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 فوریه در تاریخ - درگذشت اُم کلثوم و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ژان سوم سوبیسکی در سال ۱۶۹۶م؛ یکی از مشهورترین پادشاهان مشترک‌المنافع لهستان‌لیتوانی و شاه لهستان و دوک بزرگ لیتوانی که دورۀ ۲۲ سالۀ فرمانروایی‌اش، عصر ثبات و موازنۀ قدرت در لهستان به‌حساب می‌آید، خصوصاً پس از آشوب‌های فراوان در این کشور که بر اثر جنگ‌های متعدد و قیام خملنیتسکی به‌وجود آمده‌بود. همچنین او فرماندۀ نظامی توانایی بود که بیشترین شهرت خود را مدیون پیروزی ارزشمندش بر تُرک‌های عثمانی در نبرد وین در سال ۱۶۸۳م بود. او پس از پیروزی‌هایش بر تُرک‌ها به‌لقب شیر لهستان نائل آمد و توسط پاپ به‌عنوان منجی مسیحیت در اروپا معرفی شد.
– درگذشت جوزف ادیسون در سال ۱۷۱۹م؛ نویسنده و شاعر سیاسی‌مسلک انگلیسی
– درگذشت توماس ساموئل کوهن در سال ۱۹۹۶م؛ فیلسوف و فیزیک‌دان آمریکایی که بیشتر به‌تاریخ علم، فلسفۀ علم و جامعه‌شناسی علم می‌پرداخت.
– درگذشت سر آرتور هاردن در سال ۱۹۴۰م؛ زیست‌شیمی‌دان انگلیسی که در سال ۱۹۲۹م به‌همراه اویلر شلپین، موفق به‌کسب جایزۀ نوبل شیمی شد.
– درگذشت سلیمان دمیرل در سال ۲۰۱۵م؛ سیاست‌مدار اهل ترکیه و عضو حزب دموکرات ترکیه که ۷ بار نخست‌وزیر ترکیه شد.
– درگذشت محمد مُرسی در سال ۲۰۱۹م؛ سیاست‌مدار مصری و پنجمین رئیس‌جمهور جمهوری عربی مصر و نخستین و تنها رئیس‌جمهور با شیوۀ دموکراتیک انتخاب‌شده در این کشور

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *