چطور پادکست بشنویم؟

چطور پادکست بشنویم؟ اگر بخواهم خلاصه و سریع چند پادگیر (پادکست‌خوان، پخش‌کننده‌ی پادکست) را معرفی کنم، باید به چند نمونه‌ی پُرطرفدار و کاربردی اکتفا کنم و لینک‌های دانلود و نصب را هم با توضیحات کوتاه و مختصر در اختیار شما قرار دهم.
چطور پادکست بشنویم؟
مقدمه

چطور پادکست بشنویم؟ همان‌طور که می‌دانید طی چندسال اخیر در بین رسانه‌های دیجیتال، پادکست رشد فوق‌العاده خوبی داشته و سهم بزرگی در بین دیگر شبکه‌های اجتماعی‌ را به خودش اختصاص داده‌است. از این‌رو مهم بوده که بسترهای مناسبی هم برای شنیدن پادکست فراهم شود تا همه‌ی افراد بدون مشکل و البته با توجه به سخت‌افزاری‌هایی مانند کامپیوترها، موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، و البته سیستم‌عامل‌هایی مانند Android و IOS و Windows و… که در اختیار دارند، بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. به همین جهت هم بوده که پس از Apple و Google، دیگر میزبان‌های پادکست نیز پا به این عرصه گذاشتند و برای پادکست‌سازها و شنوندگان آن‌ها خدمات مفیدی ارائه دادند. در ادامه با چند نمونه از بهترین و البته پُرطرفدارترینِ آن‌ها آشنا خواهید شد.

کست‌باکس

گزینه‌ی اول و به‌شدت محبوب در بین شنوندگان پادکست، CastBox می‌باشد که دل شنوندگان پادکست را بُرده و آن‌ها را جذب خودش کرده‌‌است! شاید در نگاه اول برای نصب، حجم بالایی داشته‌باشد، اما استفاده از این پادگیر قطعاً شما را پشیمان نخواهد کرد. البته راحتی در کار و استفاده از آن محبوب‌ترش هم کرده‌است، مخصوصاً امکاناتی مانند نظر و لایک و دنبال‌کردن (Follow, Subscribe) و جستجوی پادکست که مشوق شنوندگان شده‌است. این پادگیر بر روی هر دو سیستم‌عامل Android و IOS قابل نصب و اجراست.

نسخه‌ی IOS در App Store
نسخه‌ی Android در Google Play

گوگل‌پادکست

به‌نظر من گزینه‌ی دوم و باکیفیت پادگیرها GooglePodcast می‌باشد که از امکانات مفید و مختصری هم برخوردار است. اعم از فضای ساده و امکانات کارآمدی که در اختیار شنوندگان می‌گذارد، حجم پایین و پخش سریع پادکست در آن نسبتاً مشهود است و امکان دنبال‌کردن (Follow, Subscribe) را هم به همراه دارد. همچنین جستجوی دیگر پادکست‌ها و دسترسیِ جداگانه به اپیزودهای پادکست‌ها را در اختیار شنونده قرار می‌دهد. البته که نسخه‌ی Android و IOS را هم برای نصب بر روی این سیستم‌عامل‌ها فراهم کرده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پادکست را چگونه و کجا منتشر کنیم؟

نسخه‌ی IOS در App Store
نسخه‌ی Android در Google Play

اپل‌پادکست

گزینه‌ی سوم پادگیر اختصاصیِ سیستم‌عامل IOS می‌باشد. ApplePodcast و استفاده از آن طبیعتاً به افرادی توصیه می‌شود که دارای سیستم‌عامل IOS هستند. این پادگیر هم برای دارندگان محصولات شرکت Apple امکانات ساده و کاربردی فراهم کرده و فکر نمی‌کنم واقعاً به توضیحات بیشتری نیاز داشته‌‌باشد؛ چرا که به اندازه‌ی گزینه‌های قبلی از شرایط و بستر مناسبی برخوردار است.

نسخه‌ی IOS در App Store

پادبین

در گزینه‌ی چهارم Podbean را معرفی می‌کنم؛ چون این پادگیر هم مانند دیگر گزینه‌ها امکانات مفید و مناسبی در پخش و دانلود و غیره در اختیار گذاشته و شنیدن و دانلود پادکست‌ را بسیار راحت و شیرین کرده‌است. جدا از امکاناتی مانند لایک و نظر و دنبال‌کردن و جستجو و غیره، پادبین هم بر روی هر دو سیستم‌عامل Android و IOS قابل نصب و استفاده می‌باشد.

نسخه‌ی IOS در App Store
نسخه‌ی Android در Google Play

انکر

گزینه‌ی پنجم Anchor و یکی از زیرمجموعه‌های Spotify است که گزینه‌ی مناسبی برای شنیدن پادکست می‌باشد. این پادگیر که به عنوان میزبان هم فعالیت و خدمات رایگان ارائه می‌کند، فضای ساده و مرتبی برای استفاده از پادکست فراهم کرده‌است. اگر از آن استفاده کرده‌باشید، متوجه منظور من می‌شوید. امکانات مورد نیاز برای شنیدن و دنبال‌کردن پادکست را هم مانند گزینه‌های قبلی دارد و پادگیر خوبی برای شنیدن پادکست می‌باشد.

نسخه‌ی IOS در App Store
نسخه‌ی Android در Google Play

شنوتو و ناملیک

بد نیست در پیشنهاد آخر، به جای یک گزینه، از دو گزینه نام ببریم؛ شنوتو و ناملیک که میزبان‌های پادکست فارسی در ایران هستند، شرایط و بستر مناسبی هم برای شنوندگان پادکست فراهم کرده‌اند. به‌ویژه زبان فارسی و دسته‌بندی‌های مشخص که کاربران هم پادکست مورد علاقه‌ی خود را بهتر و راحت‌تر جستجو و انتخاب می‌کنند. البته که این دو نیز مابقیِ امکاناتِ گزینه‌های مذکور را دارا هستند و استفاده از آن‌ها راحت و به دلیل داخلی‌بودن (در جهت مدیریت ترافیک اینترنت) گزینه‌های خوبی برای شنیدن پادکست می‌باشند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پادکست چیست؟

شنوتو؛ نسخه‌ی Android در Google Play
ناملیک؛ نسخه‌ی Android در Google Play

نتیجه‌گیری

بله، وب‌سایت‌ها و اَپ‌های بیشتری از پادگیرها برای شنیدن پادکست وجود دارند که من به خلاصه‌ای از نمونه‌های پُرطرفدار اکتفا کردم. شخصاً با توجه به کیفیت اکثر این پادگیرها و دیگر مواردی که بسیار هستند و ذکر نکردم، بیشتر از GooglePodcast استفاده می‌کنم، سرعت پخش بالایی هم دارد. البته که گزینه‌های دیگر بد نیستند و هرکس در انتخاب آزاد است، منتها چیزی که برایم تأیید شده؛ استفاده‌ی اکثر شنوندگان از CastBox است. شما با چه پلتفرم و برنامه‌ای پادکست را گوش می‌دهید و آن را پیشنهاد می‌کنید؟

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *