چهارم/۴ اکتبر در تاریخ – درگذشت جنیس جاپلین و…

چهارم/۴ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز چارلتون هستون؛ هنرپیشۀ آمریکایی و فعال حقوق بشر و جنبش حقوق مدنی آمریکا، تا درگذشت فرانسیس آسیزی؛ از مشهورترین و مقدس‌ترین شخصیت‌های عالم مسیحیت و بنیان‌گذار فرقۀ فرانسیسکن‌ها که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ اکتبر در تاریخ

چهارم/۴ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی حیوانات
– روز جهانی آرشیتکت
– روز جهانی پیاده‌رَوی
– روز جهانی اسکان بشر

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۵۳۵م؛ برای اولین‌بار در تاریخ انجیل، کتاب مقدس مسیحیان که توسط ویلیام تیندل و مایل کاوردیل از عبری به‌انگلیسی ترجمه شده‌بود، چاپ گردید.
– در سال ۱۹۴۰م؛ یک‌سال پس از آغاز جنگ جهانی دوم، آدولف هیتلر و بنیتو موسولینی در گردنۀ برِنر در کوه‌های آلپ یکدیگر را ملاقات کردند که در این ملاقات، هیتلر از همتای ایتالیایی خود برای جنگ با بریتانیا درخواست کمک کرد.
– در سال ۱۹۵۷م؛ اتحاد جماهیر شوروی، اسپوتنیک ۱، نخستین قمر مصنوعی جهان را از قزاقستان (محل کنونی ایستگاه بایکونور) به‌فضا شلیک کرد که پرتاب این ماهواره، آغاز عصر فضا را رقم زد و به‌جنگ سرد و رقابت بین ۲ ابرقدرت جهان، یعنی آمریکا و شوروی شدت بخشید.
– در سال ۱۹۶۵م؛ با ورود پاپ پل ششم به‌نیویورک، او نخستین پاپ کلیسای کاتولیک نام گرفت که به‌ایالات متحده و به‌طور کلی، به‌نیم‌کرۀ غربی زمین سفر کرده‌است.
– در سال ۱۹۸۳م؛ ریچارد نوبل در صحرای نوادا، توسط اتومبیل جت‌تراست ۲، به‌سرعت ۱۰۱۹ کیلومتر در ساعت دست یافت.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ژان‌فرانسوا میله در سال ۱۸۱۴م؛ نقاش واقع‌گرا و طبیعت‌گرای فرانسوی و یکی از بنیان‌گذاران مدرسۀ باربیزون (یک مکتب نقاشی)
– زادروز رادرفورد بیرچارد هِیز در سال ۱۸۲۲م؛ نوزدهمین رئیس‌جمهور ایالات متحده که با اقدامات او، دوران معروف به‌بازسازی پس از جنگ‌های داخلی شکل گرفت.
– زادروز پرودنت مورایس در سال ۱۸۴۱م؛ سیاست‌مدار اهل برزیل و سومین رئیس‌جمهور این کشور که بیشتر به‌خاطر اینکه نخستین رئیس‌جمهور غیرنظامی برزیل است و با رأی مستقیم مردم انتخاب شده مورد توجه است.
– زادروز باستر کیتون در سال ۱۸۹۵م؛ بازیگر، کمدین، وودویلین، نویسنده و کارگردان برندۀ اسکار آمریکایی که بیشتر با فیلم‌های صامت درخشان و چهرۀ همیشه بی‌حالت‌اش که به‌صورت سنگی بزرگ مشهورش کرد به‌خاطر آورده می‌شود.
– زادروز ویتالی لازاریویچ گینزبورگ در سال ۱۹۱۶م؛ فیزیک‌دان روسی که فیزیک‌دان نظری، فعال در فیزیک نجومی، برندۀ جایزۀ نوبل، عضو آکادمی علوم روسیه و یکی از پدران بمب هیدروژنی اتحاد جماهیر شوروی بود. او جانشین ایگور تام (فیزیک‌دان و ریاضی‌دان روسی) بود که در سال ۲۰۰۳م برای کمک‌های پیشگام به‌تئوری ابررسانایی و ابرشاره، جایزۀ نوبل فیزیک به‌او اعطا شد.
– زادروز کنیچی فوکویی در سال ۱۹۱۸م؛ شیمی‌دان ژاپنی که در سال ۱۹۸۱م به‌همراه رولد هافمن، جایزۀ نوبل شیمی را دریافت کرد. هر یک از آن‌ها، سهمی از این جایزه را برای تحقیقات جداگانۀ خود بر روی ساز و کار واکنش‌های شیمیایی دریافت کردند.
– زادروز چارلتون هستون در سال ۱۹۲۳م؛ هنرپیشۀ آمریکایی و فعال حقوق بشر و جنبش حقوق مدنی آمریکا
– زادروز یوهانا سیگورداردوتیر در سال ۱۹۴۲م؛ سیاست‌مدار ایسلندی و نخست‌وزیر این کشور که عضو حزب سوسیال‌دموکرات ایسلند و اولین نخست‌وزیر زن تاریخ این کشور است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 آذرماه در تاریخ - زادروز علی‌اکبر سعیدی سیرجانی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فرانسیس آسیزی در سال ۱۲۲۶م؛ از مشهورترین و مقدس‌ترین شخصیت‌های عالم مسیحیت و بنیان‌گذار فرقۀ فرانسیسکن‌ها که در اواسط قرون وسطی می‌زیست و تأثیر عمیقی بر الهیات و فلسفۀ غرب گذاشت.
– درگذشت سانتا ترسا در سال ۱۵۸۲م؛ قدیس مسیحی، نویسنده و دین‌شناس اسپانیایی
– درگذشت رامبرانت در سال ۱۶۶۹م؛ نقاش هلندی و از چهره‌های دوران طلایی آن کشور
– درگذشت ماکس پلانک در سال ۱۹۴۷م؛ یکی از مهم‌ترین فیزیک‌دانان آلمان در سدۀ ۱۹م و اوایل سدۀ ۲۰م و پدر نظریۀ کوانتوم
– درگذشت ارنست المو کالکینز در سال ۱۹۶۴م؛ مدیر تبلیغاتی آمریکایی که ناشنوا و پیشگام استفاده از هنر در تبلیغات، شخصیت‌های تخیلی، فروش نرم و ایدۀ «مهندسی مصرف‌کننده» بود. او یکی از بنیان‌گذاران آژانس تبلیغاتی تأثیرگذار به‌نام Calkins and Holden بود. آثار او در طول زندگی‌اش با جوایز زیادی شناخته‌شد و به‌عنوان «رئیس مردان تبلیغات» و «مسلماً مهم‌ترین شخصیت در طراحی گرافیک اوایل قرن ۲۰م» شناخته‌شد.
– درگذشت جنیس جاپلین در سال ۱۹۷۰م؛ خواننده و آهنگ‌ساز آمریکایی و از اسطوره‌های موسیقی راک
– درگذشت مایکل اسمیت در سال ۲۰۰۰م؛ زیست‌شیمی‌دان بریتانیایی اهل کانادا که برای اختراع روش واکنش زنجیرۀ پلیمراز، برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۹۳م شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *