کوتاه از «آگوست لندمسر»؛ مردی شجاع که با ظلم همراه نشد! + تصاویر

روشن است؛ بیشتر عکس‌های تاریخی مشهور، به خودی خود جذاب و دیدنی هستند که کوتاه‌زمانی بعد از ثبت، مشهور می‌شوند؛ اما عکسی که در این پست از آن می‌خوانید، سال‌های سال طول کشید تا مشهور شود. داستان این پست داستان مردی است که به همراهی با ظلم نه گفت!
«آگوست لندمسر»

۱۳ ژوئن سال ۱۹۳۶ بود، انبوهی از مردم در هامبورگ به همراه شخص «آدولف هیتلر» به مناسبت به آب انداخته شدن کشتی «هورست وسل» گرد آمده بودند، کشتی‌ای که نام یک فعال اجتماعی حزب نازی بر آن گذاشته شده بود. به‌دریج برای آن مراسم اجتماع عظیمی شکل گرفت، که یادآور همه‌ی اجتماعات حکومتی در نظام‌های فاشیستی بود. عکسی از این «حماسه‌ی حضور» و «نمایش اقتدار» ثبت شد، در این عکس، صدها نفر از مردم را می‌بینیم که با دستان کشیده، سلام نازی می‌دهند؛ اما در عکس اگر خوب دقت کنید، مردی را می‌بینید که با بقیه تفاوت دارد، او تنها کسی است که سلام نازی نمی‌دهد!

عکس مشهور «آگوست لندمسر» در میان مردم!
عکس مشهور «آگوست لندمسر» در میان مردم!

آیا در لحظه گرفته شدن عکس، اتفاقی دست او پایین بود؟ نه! حالت صورت و دست‌های بر سینه گذاشته شده او، چیز دیگری می‌گوید، به نظر می‌رسد که آگاهانه و عمدا از دادن سلام نازی اجتناب کرده است.‌ این عکس، سال‌ها در در مرکز اسنادی که توسط گشتاپو، در خیابان پرنس آلبرت برلین نگاهداری شد، تا اینکه سال‌ها بعد، مبدل به عکسی نمادین شد؛ عکسی که مردی را در حال حرکت در خلاف جریان آب نشان می‌دهد؛ عکس انسانی که لابد در جامعه‌ی به‌خود آمده‌ی آلمان در سال‌های بعد از جنگ جهانی، مجبور نبود بار عذاب وجدانی را بر دوش بکشد!

«آگوست لندمسر» و همسرش «ایرما اکلر»
«آگوست لندمسر» و همسرش «ایرما اکلر»

مردی که در عکس دیدید، «آگوست لندمسر» نام داشت، او در روزی چون امروز یعنی، ۲۴ می سال ۱۹۱۰ به دنیا آمده بود، او کارگر شرکت کشتی‌سازی در هامبورگ آلمان بود. در سال ۱۹۳۱ «آگوست» به‌امید یافتن کار، عضو حزب نازی شده بود، در سال ۱۹۳۵ او با زنی به نام «ایرما اکلر» آشنا شد، این زن اصلیتی یهودی داشت و به خاطر قوانین آن زمان آلمان که آمیزش آلمانی‌ها را با یهودی‌ها منع می‌کرد، درخواست رسمی ازدواج «آگوست» رد شد.اما عشق او نیاز به اجازه‌ی کسی نداشت؛ پس با «ایرما» ازدواج کردو صاحب دو فرزند به نام «اینگرید» و «ایرِنه» شدند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ساموئل پتی؛ معلم فرانسوی که قربانیِ تعصب شد!
دو فرزند «آگوست لندمسر» سمت راست «اینگرید» و سمت چپ «ایرِنه»
دو فرزند «آگوست لندمسر»؛ سمت راست «اینگرید» و سمت چپ «ایرِنه»
«ایرما اکلر» و فرزندانش «اینگرید» و «ایرِنه»
«ایرما اکلر» و فرزندانش «اینگرید» و «ایرِنه»

چندی بعد «آگوست» توسط گشتاپو دستگیر شد و دادگاه (!) با استناد به بند دوم قانون حفاظت از خون و افتخار آلمانی او را مقصر تشخیص داد و طبق بند پنجم همان قانون او را به دو و نیم سال زندان با کار اجباری محکوم کرد، همسر او هم دستگیر شد.«آگوست» به اردوگاه بروگمور فرستاده شد، اما همسرش به اردوگاه راونسبروک اعزام شد، جایی که در ژانویه سال ۱۹۴۲ درگذشت. «آگوست» در سال ۱۹۴۱ آزاد شد و در سال ۱۹۴۴ به میدان نبرد فراخوانده شد و در همین سال مفقود شد و تصور می‌شود که او قبل از حضور در میدان‌های نبرد به‌قتل رسیده باشد. «آگوست لندمسر» داستان #نه گفتن؛ نه به همراهی با ظلم! پایان؟!

نگارش و گردآوری: قجرتایم
بخش‌هایی از متن برگرفته از وبسایت خوب یک پزشک

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *