یازدهم/۱۱ آوریل در تاریخ – درگذشت کرت وانه‌گت و…

یازدهم/۱۱ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز اَنتان زندر لاوی؛ نویسنده، رهبر دینی، موسیقی‌دان آمریکایی و بنیان‌گذار شیطان‌گرایی لاویایی، تا درگذشت کُنفُوسیوس؛ مشهورترین فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی، معلم و فیلسوف چینی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ آوریل در تاریخ

یازدهم/۱۱ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی پارکینسون

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۰۴م؛ ارتش‌های صلیبیون در سرِ راه خود به‌زادگاه مسیح، شهر قسطنطنیه را تصرف و غارت کردند.
– در سال ۱۸۸۸م؛ تالار کنسرت آمستردام بازگشایی شد.
– در سال ۱۸۹۸م؛ ویلیام مک‌کینلی، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، از کنگرۀ این کشور خواست که به‌اسپانیا اعلان جنگ دهد.
– در سال ۱۹۳۱م؛ رأی‌دهندگان اسپانیایی، نظام سلطنتی این کشور را رَد کردند که مقدمۀ جنگ داخلی پُرتلفاتی شد که در سال ۱۹۳۶م آغاز گردید.
– در سال ۱۹۴۶م؛ سوریه که تحت‌الحمایه فرانسه بود، استقلال یافت.
– در سال ۱۹۵۵م؛ اعلام شد که واکسن بیماری پولیو فلج اطفال ساخته شده که مؤثر و مطمئن است. کاشف این واکسن، دکتر یوناس سالک از مهاجران روس در آمریکا بود.
– در سال ۲۰۱۱م؛ با دستگیرشدن لوران باگبو، رئیس‌جمهور پیشین ساحل عاج در خانه‌اش در شهر آبیجان توسط نیروهای وفادار به‌آلاسان واتارا، رئیس‌جمهور منتخت انتخابات ریاست‌جمهوری، با حمایت قوای فرانسوی، بحران و جنگ داخلی این کشور خاتمه یافت.
– در سال ۲۰۱۹م؛ در پی ۵ ماه اعتراضات گستردۀ مردمی، عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان که ۳۰ سال پیش با یک کودتا به‌قدرت رسیده‌بود، توسط نظامیان از قدرت خلع و بازداشت شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز آدلاید لابلی گویارد در سال ۱۷۴۹م؛ نقاش چهره‌نگار فرانسوی
– زادروز فردیناند لاسال در سال ۱۸۲۵م؛ فعال سیاسی سوسیالیست آلمانی یهودی
– زادروز اوژن اوبن در سال ۱۸۶۳م؛ سیاح و دیپلمات فرانسوی که مدتی نیز ساکن ایران بوده و نویسندۀ کتاب «ایران امروز» دربارۀ ایران در طلیعۀ عصر مشروطه است.
– زادروز اَنتان زندر لاوی در سال ۱۹۳۰م؛ نویسنده، رهبر دینی، موسیقی‌دان آمریکایی و بنیان‌گذار شیطان‌گرایی لاویایی
– زادروز اندرو وایلز در سال ۱۹۵۳م؛ ریاضی‌دان انگلیسی و استاد محقق انجمن سلطنتی در دانشگاه آکسفورد و اثبات‌کنندۀ قضیۀ آخر فرما

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هفتم/27 جولای در تاریخ - درگذشت گرترود استاین و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت کُنفُوسیوس در سال ۴۷۹ق.م؛ مشهورترین فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی، معلم و فیلسوف چینی که در چین باستان زندگی می‌کرد.
– درگذشت لوتار فون مایر در سال ۱۸۹۵م؛ شیمی‌دان آلمانی هم‌دورۀ دمیتری مندلیف که در رقابت با او در ارائۀ جدول تناوبی عنصرها تلاش می‌کرد.
– درگذشت جان میلر کالیر در سال ۱۹۳۴م؛ نقاش اهل بریتانیا و از پرتره‌نگاران مطرح سبک پیشارافائلی
– درگذشت ژاک پرِوِر در سال ۱۹۷۷م؛ شاعر و فیلم‌نامه‌نویس فرانسوی
– درگذشت انور خوجه در سال ۱۹۸۵م؛ دبیر اول حزب کارگر و رهبر آلبانی از پایان جنگ جهانی دوم و همچنین نخست‌وزیر آلبانی، وزیر دفاع، وزیر امور خارجه، رئیس پیش آهنگان دموکراسی آلبانی و همچنین کمیسر عالی نیروهای مسلح آلبانی
– درگذشت اکرم زعیتر در سال ۱۹۹۰م؛ سیاست‌مدار ملی‌گرا، روزنامه‌نگار نوگرا، تاریخ‌نگار سیاسی و ادیب عربی فلسطینی
– درگذشت کرت وانه‌گت در سال ۲۰۰۷م؛ نویسندۀ آمریکایی که آثار او غالباً ترکیبی از طنزی سیاه و مایه‌های علمی‌تخیلی است.
– درگذشت محمد احمد بن بلا در سال ۲۰۱۲م؛ رهبر سیاسی جنگ استقلال الجزایر، نخستین نخست‌وزیر و نخستین رئیس‌جمهور انتخابی الجزایر که کشورش را به‌سوی یک اقتصاد سوسیالیستی سوق داد.
– درگذشت جاناتان وینترز در سال ۲۰۱۳م؛ کمدین، بازیگر، نویسنده و هنرمند آمریکایی که اغلب برای بازی در مجموعه‌های کمدی شناخته‌می‌شود.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *