یازدهم/۱۱ می در تاریخ – درگذشت باب مارلی و…

یازدهم/۱۱ می در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ژاکلین کاکرن؛ یکی از پیشگامان صنعت هوانوردی آمریکا و اولین زنی که با هواپیما از دیوار صوتی عبور کرد، تا درگذشت آلوار آلتو؛ معمار معروف فنلاندی و از پیشگامان معماری مدرن که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ می در تاریخ

یازدهم/۱۱ می در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۳۳۰م؛ پایتخت امپراتوری روم شرقی، توسط کنستانتین یکم به‌بیزانتیوم (قسطنطنیه، استانبول کنونی) منتقل شد.
– در سال ۱۸۶۷م؛ لوکزامبورگ استقلال خود را به‌دست آورد.
– در سال ۱۹۴۹م؛ سیام رسماً برای دومین‌بار نام خود را پس از یک بازگشت به‌تایلند تغییر داد.
– در سال ۱۹۶۷م؛ دادگاهی در استکهلم سوئد، چند تَن از مقامات دولت وقت آمریکا را که بدون ضرورت منطقی به‌جنگ ویتنام ادامه می‌دادند، مجرم جنگی شناخت.
– در سال ۱۹۹۵م؛ بیش از ۱۷۰ کشور پیمان ان‌پی‌تی (پیمان عدم اشاعۀ سلاح‌های هسته‌ای) را به‌اندازۀ نامحدود و بدون پیش‌شرط گسترش دادند.
– در سال ۱۹۹۸م؛ هند۳ بمب اتمی را به‌صورت زیرزمینی آزمایش کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ژان لئون ژروم در سال ۱۸۲۴م؛ نقاش و تندیس‌گر مشهور فرانسوی که طیف وسیع آثار هنری‌اش شامل نقاشی‌های تاریخی، اساطیر یونان باستان، شرق‌شناسی و چهره‌نگاری می‌شوند.
– زادروز ایروینگ برلین در سال ۱۸۸۸م؛ آهنگ‌ساز و سرایندۀ ترانۀ آمریکایی
– زادروز سالوادور دالی در سال ۱۹۰۴م؛ نقاش فراواقع‌گرای اسپانیایی
– زادروز ژاکلین کاکرن در سال ۱۹۰۶م؛ یکی از پیشگامان صنعت هوانوردی آمریکا که بسیاری از رکوردهای دنیای هوانوردی توسط وی به‌دست آمده و تا امروز نیز همچنان دست‌نیافتنی می‌باشند. وی یکی از مشارکت‌کنندگان ایجاد سازمان زنان خلبان در استخدام نیروی هوایی و سپاه کمکی زنان ارتش در زمان جنگ بوده‌است. وی اولین زنی بود که توانست یک بمب‌افکن را از فراز اقیانوس اطلس عبور دهد. این پرواز در طی جنگ جهانی دوم و به‌مقصد انگلستان انجام گرفت. نام وی به‌عنوان اولین زنی که توانسته با هواپیما از دیوار صوتی عبور کند به‌ثبت رسیده‌است. همچنین وی اولین زنی بود که توانست نشست و برخاست از روی عرشۀ یک ناو هواپیمابر را با موفقیت به‌انجام برساند. او تا زمان مرگش توانست ۲۰۰ مدال و تقدیرنامه را دریافت کند.
– زادروز کامیلو خوزه سلا در سال ۱۹۱۶م؛ رمان‌نویس و شاعر اسپانیایی که توانست در سال ۱۹۸۹م جایزۀ نوبل ادبیات را دریافت نماید.
– زادروز ریچارد فیلیپس فاینمن در سال ۱۹۱۸م؛ از تأثیرگذارترین فیزیک‌دان‌های آمریکایی سدۀ ۲۰م که در گسترش نظریۀ الکترودینامیک کوانتومی سهم به‌سزایی داشت و از دانشمندان پروژۀ منهتن بود، پروژه‌ای که به‌ساخت نخستین بمب اتمی انجامید.
– زادروز آنتونی هویش در سال ۱۹۲۴م؛ ستاره‌شناس رادیویی بریتانیایی که در سال ۱۹۷۴م همراه با همکار ستاره‌شناس رادیویی خود، مارتین رایل، برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک شد. او تپ‌اخترها را کشف کرد و کارهای مؤثری دربارۀ سنتز دیافراگم انجام داد.
– زادروز ادسخر ویبه دِیکسترا در سال ۱۹۳۰م؛ دانشمند هلندی در علوم ریاضی و علوم رایانه که در سال ۱۹۷۲م، جایزۀ تورینگ را به‌خاطر کمک‌های بنیادین به‌پیشبرد زبان‌های برنامه‌سازی دریافت کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ششم/6 تیرماه در تاریخ - درگذشت علی کسمایی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جان هرشل در سال ۱۸۷۱م؛ ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، شیمی‌دان، عکاس و مخترع تجربی و بنیان‌گذار استفاده از سیستم روز جولین در ستاره‌شناسی اهل انگلستان
– درگذشت آلوار آلتو در سال ۱۹۷۶م؛ معمار معروف فنلاندی و از پیشگامان معماری مدرن
– درگذشت باب مارلی در سال ۱۹۸۱م؛ یکی از برجسته‌ترین چهره‌های معاصر جامائیکا، خوانندۀ صاحب‌سبک رِگِی، ترانه‌سرا، نوازندۀ گیتار و فعال اجتماعی
– درگذشت داگلاس نوئل آدمز در سال ۲۰۰۱م؛ نویسندۀ مشهور انگلیسی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *