یکم/۱ آذرماه در تاریخ – درگذشت داریوش و پروانه فروهر و…

یکم/۱ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز داریوش اسدزاده؛ هنرپیشۀ تئاتر، فیلم و سریال، دارندۀ نشان درجه‌یک فرهنگ‌و‌هنر، تا درگذشت داریوش فروهر؛ از جمله رهبران جبهۀ ملی ایران و از پیشگامان نهضت پان‌ایرانیسم و دبیرکل حزب ملت ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یکم/۱ آذرماه در تاریخ

یکم/۱ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز نکوداشت شهر تاریخی اصفهان در ایران
– روز اورمزد، آذر جشن در ایران؛ یکی‌دیگر از جشن‌ها در پیوند با آتش، به‌مناسبت فرا رسیدن ماه آذر و برافروختن نخستین شعلۀ زمستانی

 


 

  • وقایع

– در سال ۶۴۶خ؛ زمین‌لرزه شهر تاریخی نیشابور را ویران کرد.
– عزل محمدعلی‌شاه قاجار از سلطنت و انتخاب احمدمیرزا قاجار ۱۳ ساله به‌عنوان پادشاه ایران در سال ۱۲۸۸خ
– انتخاب عضدالملک، به عنوان نایب السلطنه احمدشاه قاجار در سال ۱۲۸۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز داریوش اسدزاده در سال ۱۳۰۲خ؛ هنرپیشۀ تئاتر، فیلم و سریال، دارندۀ نشان درجه‌یک فرهنگ‌و‌هنر
– زادروز ایرج (حشمت‌الله) بسطامی در سال ۱۳۳۶خ؛ خوانندۀ موسیقی سنتی و تصنیف معروف گل‌پونه‌ها که در زمین‌لرزۀ بم درگذشت.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فاضل خداداد در سال ۱۳۷۴خ؛ بازرگان و سرمایه‌دار ایرانی از خانواده‌ای متمول که به‌اتهام تبانی با کارمندان بانک صادرات ایران معروف به‌اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی محاکمه و به‌اعدام محکوم شد. وی نخستین مجرم اقتصادی اعدامی در تاریخ جمهوری‌اسلامی ایران است.
– درگذشت داریوش فروهر در سال ۱۳۷۷خ؛ از جمله رهبران جبهۀ ملی ایران و از پیشگامان نهضت پان‌ایرانیسم و دبیرکل حزب ملت ایران و وزیر کار دولت مهدی بازرگان که به‌همراه همسرش پروانه اسکندری در جریان قتل‌های زنجیره‌ای در منزلش به‌قتل رسید.
– درگذشت پروانه اسکندری (پروانه فروهر) در سال ۱۳۷۷خ؛ از رهبران جنبش دانشجویی و سپس حزب ملت ایران و جبهۀ ملی ایران و نخستین زنی که به‌عضویت شورای مرکزی جبهۀ ملی ایران درآمد و مدیرمسئول نشریۀ جبهۀ ملی ایران بود که به‌همراه همسرش داریوش فروهر، به‌طرزی فجیع در جریان قتل‌های زنجیره‌ای ایران به‌قتل رسید.
– درگذشت قربان دُردی تورانی (قربان توری) در سال ۱۳۸۴خ؛ مسلمان‌زادۀ اهل ایران که به‌مسیحیت تغییر دین داد و کلیسایی خانگی نیز تأسیس کرد. پس از بارها اعمال تهدید و ارعاب، نهایتاً، پس از ربوده‌شدن وی پس از ساعاتی، جنازۀ خونین او در مقابل منزلش رها شد. از او ۴ فرزند به‌جا مانده‌است که در زمان مرگ وی بین ۳ تا ۲۳ سال سن داشته‌اند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 خردادماه در تاریخ - روز آزادسازی خرمشهر، روز ایثار...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *