انحطاط اخلاقی؛ از قلم مسعودی تا امروز در تنهایی!

نظری که مسعودی؛ مورخ مسلمان، بر مبنای مشاهدات خود از انحطاط اخلاقیِ عامه‌ی مسلمانان قرون نخست ه.ق در مروج‌الذهب و معادن‌الجوهر آورده، با اخلاق و رفتار عامه‌ی مسلمانان زمان حال در کشورهای اسلامی، فرق و تفاوت چندانی نکرده‌است. در ادامه کوتاه بخوانید و بدانید.
انحطاط اخلاقی

نظری را که مسعودی؛ یعنی مورخ مسلمان، بر مبنای مشاهدات خود از انحطاط اخلاقیِ عامه‌ی مسلمانان قرون نخست ه.ق در کتاب «مروج‌الذهب و معادن‌الجوهر» آورده، با اخلاق و رفتار عامه‌ی مسلمانان زمان حال در کشورهای اسلامی، فرق و تفاوت چندانی نکرده‌است. پنداری خِرَد شخصِ مسلمان، خسته و وامانده و مفلوک در ایستگاه کوفه متوقف مانده‌است!

وی درباره‌ی انحطاط اخلاقیِ عامه‌ی مسلمانان می‌نویسد: «از جمله اخلاق عامه‌ی مسلمین این است که نالایق را به پیشوایی برگیرند و فرومایه را برتری دهند و غیر عالِم را عالِم شمارند که حق را از باطل تشخیص نمی‌توانند داد. اکنون با در نظر گرفتنِ سخن ما بنگر… همه‌ی جماعت عامه یا به دنبال خرس‌باز، یا دف‌زن و عنتری روانند، یا به شعبده‌بازانِ تردستِ دروغ‌زن مشغولند و به قصه‌پردازانِ دروغ‌ساز و حدیث‌ساز گوش فرا می‌دهند، یا در اطراف کتک‌خورده فراهم شده، یا اطراف به‌دار آویخته‌ای گرد آمده‌اند. چون بانگ‌شان زنند، پیروی کنند. از بدی باز نمانند و نیکی را نشناسند… تفرقه‌ی احوال و افکارشان را بنگر و اتفاق‌شان را ببین!»

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم
منبع؛ کتاب مروج‌الذهب و معادن‌الجوهر، مسعودی، ابوالقاسم پاینده، بنگاه ترجمه و نشر کتاب

پی‌نوشت؛ و شد آنچه شد…

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  زنان در جنگ؛ تلاش برای کسب آزادی و استقلال مطلق! + آلبوم تصاویر

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *