بیست‌و‌دوم/۲۲ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز غلامرضا ازهاری و…

بیست‌و‌دوم/۲۲ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز غلامرضا ازهاری؛ ارتشبد نیروی زمینی شاهنشاهی و رئیس ستاد ارتش شاهنشاهی، تا درگذشت بهمن‌میرزا؛ شاهزادۀ قاجار، ادیب و نویسنده، برادر تنی محمدشاه و پسر چهارم عباس‌میرزا که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌دوم/۲۲ بهمن‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌دوم/۲۲ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– روز پایانیِ دَه‌روز موسوم به‌دهۀ فجر
– انجام راهپیمایی ۲۲ بهمن در سراسر ایران و جهان
– اعلام بی‌طرفی ارتش شاهنشاهی و پیروزی انقلاب ۱۳۵۷خ ایران
– پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پایان نظام شاهنشاهی در ایران در سال ۱۳۵۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز غلامرضا ازهاری (ارتشبد ازهاری) در سال ۱۲۹۰خ؛ از فرماندهان ارتش شاهنشاهی قبل از انقلاب که رئیس ستاد ارتش شاهنشاهی از ۲۸ تیرماه ۱۳۵۰خ تا دی‌ماه ۱۳۵۷خ و به‌مدت ۵۵ روز نخست‌وزیر ایران و رئیس دولت نظامی از ۱۵ آبان‌ماه ۱۳۵۷خ تا ۱۱ دی‌ماه ۱۳۵۷خ بود.
– زادروز حسن ریاحی در سال ۱۳۲۳خ؛ چهرۀ ماندگار موسیقی، آهنگ‌ساز ایرانی، رئیس هیئت داوران جشنوارۀ موسیقی فجر، مدیر سابق مرکز موسیقی سازمان صداوسیما و مدیر گروه موسیقی دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی که موسیقی سرود ملی فعلی ایران از آثار او است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت بهمن‌میرزا در سال ۱۲۶۲خ؛ شاهزادۀ قاجار، ادیب و نویسنده، برادر تنی محمدشاه و پسر چهارم عباس‌میرزا
– درگذشت محمدعلی بهارلو در سال ۱۳۸۵خ؛ موسیقی‌دان و نوازندۀ ویولن که به‌خاطر آموزش ویولن و همچنین به‌خاطر طبقه‌بندی فرم‌های رایج در موسیقی ردیفی شناخته می‌شود.
– درگذشت منوچهر احترامی در سال ۱۳۸۷خ؛ طنزپرداز و از قدیمی‌ترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان که مجموعۀ کارهای «حسنی نگو یه‌دسته‌گل» او از دهۀ ۶۰خ به‌بعد، با مجموع تیراژ چندمیلیونی، یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان بوده‌است.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌ششم/26 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز محمد بهمن‌بیگی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *