بیست‌و‌هشتم/۲۸ آوریل در تاریخ – درگذشت بنیتو موسولینی و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز اسکار شیندلر؛ تاجر و صنعت‌گر اهل آلمان و عضو حزب ناسیونال‌سوسیالیست کارگران آلمان، تا درگذشت بنیتو موسولینی؛ نخست‌وزیر پادشاهی ایتالیا از زمان به‌قدرت‌رسیدن فاشیست‌ها که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ آوریل در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی بهداشت حرفه‌ای؛ امنیت و سلامتی در کار

 


 

  • وقایع

– صلح آوگسبورگ در سال ۱۵۵۵م؛ کنگرۀ مذهبی معروف به‌آوگسبورگ در شهری به‌همین نام در آلمان تشکیل شد و این گنکره برای پایان‌دادن به‌کشمکش‌های مذهبی امپراتوری مقدس روم برپا شد؛ زیرا در نتیجۀ اصلاح دینی، اختلافاتی در این امپراتوری به‌وجود آمده‌بود. در نتیجۀ این کنگره؛ معاهدۀ صلحی بین امپراتور مقدس روم، شارلکن، و مجمع شمالکالدیک امضا شد. در نتیجۀ کنگرۀ اوگسبورگ، به‌پیروان پروتستان لوتر آزادی اعطا شد و همچنین املاک غصب‌شدۀ پروتستان‌ها به‌آنان بازگردانده‌شد. به‌شهریاران امپراتوری مقدس روم اجازه داده‌شد که به‌دلخواه، بین مذاهب کاتولیسیزم یا لوتریانیسم یکی را انتخاب کنند. به‌پیروان کالوینیسم تا زمان صلح وستفالیا، حقوقی اعطا نشد.
– در سال ۱۹۲۵م؛ در کردستان ترکیه، کُردها به‌جنگ مسلحانه با نیروهای ارتش ترکیه پایان دادند.
– در سال ۱۹۸۰م؛ استرالیا فعالیت حزب کمونیست این کشور را غیر قانونی اعلام کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز رافائل سانتسیو در سال ۱۴۸۳م؛ نقاش و معمار ایتالیایی دوران اوج رنسانس که نمونۀ بارز هنرمند دورۀ رنسانس پیشرفته است.
– زادروز کورت گودل در سال ۱۹۰۶م؛ ریاضی‌دان، منطق‌دان و فیلسوف اتریشی
– زادروز اسکار شیندلر در سال ۱۹۰۸م؛ تاجر و صنعت‌گر اهل آلمان و عضو حزب ناسیونال‌سوسیالیست کارگران آلمان که در خلال جنگ جهانی دوم و در جریان هولوکاست و کشتار یهودیان در لهستان، توانست به‌همراه همسرش حدود ۱۲۰۰ یهودی را از اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی نجات داده و آن‌ها را در کارخانه‌های میناکاری و تولید مهمات خود، واقع در لهستان اشغالی و بوهم و موراویا استخدام کند. در این راه او تقریباً همۀ دارایی‌اش را صرف متقاعدکردن و پرداخت رشوه و هدایا به‌افسران نازی برای زنده‌نگاه‌داشتن کارگران یهودی‌اش کرد.
– زادروز یوجین مرل شومیکر در سال ۱۹۲۸م؛ زمین‌شناس آمریکایی و از بنیان‌گذاران دانش سیاره‌شناسی که بیشتر به‌دلیل کشف دنباله‌دار شومیکر لوی ۹ به‌همراه همسرش، کارولین شومیکر و دیوید لوی شناخته شده‌است.
– زادروز مایکل اچ هارت در سال ۱۹۳۲م؛ اخترفیزیک‌دان یهودی آمریکایی که افزون بر این، او ۳ کتاب نیز دربارۀ تاریخ نوشته‌است و مقالات بحث‌انگیزی هم در زمینه‌های گوناگون دارد.
– زادروز صدام حسین در سال ۱۹۳۷م؛ رئیس‌جمهور کشور عراق که یکی از اعضای برجستۀ حزب بعث عراق محسوب می‌شد و نقشی کلیدی در کودتای سال ۱۹۶۸م داشت که منجر به‌حکومت درازمدت حزب بعث شد. مبانی نظری این حزب بر پان‌عربیسم، نوسازی اقتصادی و سوسیالیسم استوار بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 نوامبر در تاریخ - درگذشت یاسر عرفات و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ماری رید در سال ۱۷۲۱م؛ دزد دریایی انگلیسی و جزو معدود زنانی که در قرن ۱۸م و اوج عصر طلایی دزدان دریایی، به‌جرم دزدی دریایی محکوم شد. می‌توان از او و آن بانی، به‌عنوان ۲ تَن از مشهورترین دزدان دریایی زن در تمام دوران‌ها نام برد.
– درگذشت جوسایا ویلارد گیبس در سال ۱۹۰۳م؛ شیمی‌دان و فیزیک‌دان آمریکایی که پژوهش‌های فراوانی در زمینه‌های شیمی، فیزیک و ریاضی انجام داد.
– درگذشت گاوریلو پرنسیپ در سال ۱۹۱۸م؛ ملی‌گرای اهل صرب و مردی که آرشیدوک فرانتس فردیناند و همسرش، دوشس هوهنبرگ را در ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴م در سارایوو ترور کرد. گاوریلو پرنسیپ سعی کرد خودکشی کند، اما موفق نشد و او و هم‌دستانش دستگیر شدند. او در دادگاه به ۲۰ سال زندان محکوم شد، اما ۳ سال و ۱۰ ماه بعد در اثر بیماری سل، ناشی از شرایط بد زندان درگذشت. ضرب‌العجل ماه ژوئیۀ امپراتوری اتریش‌مجارستان به‌صربستان و وقایعِ در پیِ آن، عاقبت به‌جنگ جهانی اول انجامید.
– درگذشت آگوستین مرمرچی در سال ۱۹۳۶م؛ روحانی مسیحی، زبان‌شناس و نویسندۀ عراقی
– درگذشت بنیتو موسولینی در سال ۱۹۴۵م؛ نخست‌وزیر پادشاهی ایتالیا از زمان به‌قدرت‌رسیدن فاشیست‌ها و رهبر جمهوری اجتماعی ایتالیا که به‌عنوان یک روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار، عضو پیشروی هیئت ملی حزب سوسیالیست ایتالیا بود،اما به‌خاطر طرفداری از مداخلۀ نظامی در جنگ جهانی اول، بر خلاف رویکرد بی‌طرفی حزبش، از آن اخراج شد.
– درگذشت کلارا پتاچّی در سال ۱۹۴۵م؛ نامزد بنیتو موسولینی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا که در هنگام آشنایی با موسولینی مجرد بود، اما سپس ازدواج کرد. بعدها به‌دلایل اختلاف شخصی از او طلاق گرفت و با موسولینی وارد رابطه شد. وی تا آخرین لحظه با موسولینی ماند و هیچ‌وقت او را تنها نگذاشت. آن دو هنگام فرار دستگیر و باهم اعدام شدند، سپس جنازه‌های آن‌ها بر دار شد.
– درگذشت فرانسیس بیکن در سال ۱۹۹۲م؛ یکی از نقاش‌های نامی اکسپرسیونیست سدۀ ۲۰م
– درگذشت آرتور لئونارد شالو در سال ۱۹۹۹م؛ فیزیک‌دان اهل ایالات متحدۀ آمریکا که به‌دلیل کارهایش بر روی لیزر و جایزۀ نوبل فیزیک که به‌واسطۀ آن به‌همراه نیکولاس بلومبرگر و کای‌مان برج سیگبان دریافت کرد شهرت دارد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌ام/30 فروردین‌ماه در تاریخ - زادروز محمدتقی دانش‌پژوه و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *