بیست‌و‌هشتم/۲۸ خردادماه در تاریخ – زادروز محمد مفتح و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز عیسی صدیق اعلم (صدیق اعلم)؛ ادیب، نویسنده و از سیاست‌گذاران و کارگزاران فرهنگی دورۀ پهلوی، تا درگذشت آقامحمدخان قاجار (یا آغامحمدخان قاجار)؛ مؤسس سلسلۀ قاجار که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ خردادماه در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– آغاز پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار در تهران در سال ۱۱۷۶خ
– عملیات چلچراغ و تصرف شهر مهران توسط سازمان مجاهدین در سال ۱۳۶۷خ
– راهپیمایی سکوت معترضین به‌نتیجۀ دورۀ دهم انتخابات ریاست‌جمهوری از میدان امام‌خمینی (توپخانه) و میدان فردوسی تا خیابان انقلاب تهران در سال ۱۳۸۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز عیسی صدیق اعلم (صدیق اعلم) در سال ۱۲۷۳خ؛ ادیب، نویسنده و از سیاست‌گذاران و کارگزاران فرهنگی دورۀ پهلوی که طرح اولیۀ تأسیس دانشگاه تهران و سپس به‌عنوان وزیر فرهنگ، ریاست دانشگاه تهران را نیز در دست داشت، سومین رئیس این دانشگاه شد و از پیشگامان واژه‌گزینی در زبان فارسی است.
– زادروز محمد مفتح (شهید مفتح) در سال ۱۳۰۷خ؛ روحانی شیعه که هنگام ورود به‌دانشگاه تهران توسط گروه فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به‌همراه ۲ محافظش در مقابل دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران با رگبار گلوله کشته‌شد.
– زادروز ماشاالله شمس‌الواعظین (محمود شمس) در سال ۱۳۳۶خ؛ مشاور مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه در تهران و از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب است که چندین مرتبه زندانی شده و چند جایزۀ بین‌المللی نیز دریافت کرده‌است.
– زادروز اسماعیل بخشی در سال ۱۳۶۲خ؛ فعال کارگری، نمایندۀ شورای مستقل کارگری در سندیکای کارگران هفت‌تپه و زندانی سیاسی سابق که همراه با سپیده قلیان در جریان اعتراضات کارگری در سال ۱۳۹۷خ خوزستان بازداشت شد. بخشی و قلیان نقش به‌سزایی در سازمان‌دهی اعتراضات کارگران هفت‌تپه علیه خصوصی‌سازی شرکت و طرح مطالبۀ مدیریت شورایی داشتند. بازداشت او اعتراضات دیگر کارگران را در پی داشت.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت نادرشاه افشار (ناپلئون شرق) در سال ۱۱۲۶خ؛ پایه‌گذار سلسلۀ افشار که سرکوب شورشیان افغان و بیرون راندن عثمانی و روسیه از کشور و تجدید استقلال ایران و نیز فتح دهلی و ترکستان و جنگ‌های پیروزمندانۀ او سبب شهرت بسیارش شد. او را ناپلئونِ آسیایی یا ناپلئونِ ایرانی و آخرین فاتحِ بزرگِ آسیای میانه می‌دانند و اکنون ناپِلئون توسط اغلب تاریخ‌نگاران، «نادرشاهِ اروپا» نامیده می‌شود. با توطئه‌ای از طرف افسران افشار و قاجار، آن‌ها موفق به‌کشتن نادرشاه شدند.
– درگذشت آقامحمدخان قاجار (یا آغامحمدخان قاجار) در سال ۱۱۷۶خ؛ مؤسس سلسلۀ قاجار، قتل در شوشی به‌دست فراشان حکومتی
– درگذشت مونا محمودنژاد (۱۶ ساله)، اختر ثابت (۲۵ ساله)، رؤیا اشراقی (۲۳ ساله)، سیمین صابری (۲۴ ساله)، مهشید نیرومند (۲۸ ساله)، زرین مقیمی ابیانه (۲۹ ساله)، شیرین دالوند (۲۷ ساله)، طاهره ارجمند (سیاوشی، ۳۰ ساله)، نصرت غفرانی (یلدایی، ۵۶ ساله)، عزت اشراقی (جانمی، ۵۸ ساله) در سال ۱۳۶۲خ؛ از جمله زنان بهایی که پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران اعدام شدند.- درگذشت ابراهیم ذهبی (سیاح) در سال ۱۳۹۲خ؛ عکاس ایرانی در سدۀ بیستم، در حوزه‌های معماری و مناظر، به‌ویژه از حرم امام‌رضا
– درگذشت محمد ثلاث باباجانی در سال ۱۳۹۷خ؛ اعدام به‌اتهام قتل ۳ مأمور پلیس در جریان اعتراضات گلستان هفتم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 آوریل در تاریخ - درگذشت گابریل گارسیا مارکز و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *