بیست‌و‌پنجم/۲۵ دی‌ماه در تاریخ – زادروز حسن شماعی‌زاده و…

بیست‌و‌پنجم/۲۵ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز حسن شماعی‌زاده؛ آهنگ‌ساز و خواننده و نوازندۀ نامی موسیقی پاپ اهل ایران، تا درگذشت علی دشتی؛ نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار، دیپلمات ایرانی در دوره‌ای از دودمان پهلوی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌پنجم/۲۵ دی‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌پنجم/۲۵ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز خانواده در ایران

 


 

  • وقایع

– صدور فتوای سیدروح‌الله خمینی علیه کتاب آیات شیطانی در سال ۱۳۶۷خ
– تغییر نام ستاد کل سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی به‌ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰خ
– آغاز به‌کار تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در سال ۱۳۸۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز سارگیس جانبازیان در سال ۱۲۹۱خ؛ رقصنده، رقص‌پرداز، تهیه‌کنندۀ ارمنستانی‌ایرانی که به «پدر رقص بالۀ ایران» مشهور است. هنر باله در ایران نیز پس از انقلاب روسیه به‌وسیلۀ شهروندان ارمنی‌تباری که وی در صدر آنان قرار داشت، رواج یافت. علاوه بر او، ۲ مهاجر ارمنی دیگر به‌نام‌های مادام یلنا آودیسیان و مادام کرنلی نیز نقش‌های اصلی و تعیین‌کننده‌ای در معرفی هنر باله به‌جامعۀ فرهنگی و هنری ایران در آن‌زمان داشتند.
– زادروز حسن شماعی‌زاده در سال ۱۳۲۱خ؛ آهنگ‌ساز، خواننده، و نوازندۀ نامی موسیقی پاپ
– زادروز رضا ملک‌زاده در سال ۱۳۳۰خ؛ پزشک ایرانی و عضو پیوستۀ فرهنگستان علوم پزشکی که سابقۀ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تدریس در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شیراز را دارا می‌باشد. وی همچنین برندۀ مدال آژانس بین‌المللی سرطان به‌دلیل تحقیقات در زمینۀ سرطان‌های دستگاه گوارش و اثبات سرطان‌زایی تریاک است. وی همچنین رتبۀ اول محقق گروه علوم بالینی و داخلی دورۀ ۱۴ جشنوارۀ رازی را به‌دست آورده و همچنین برگزیدۀ جایزۀ علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۰خ است.
– زادروز امیرعماد میرمیرانی (جادی) در سال ۱۳۵۶خ؛ برنامه‌نویس و فعال حوزۀ تکنولوژی‌های جدید و جامعۀ نرم‌افزار آزاد و متن‌باز که مجری پادکستی با عنوان «رادیو گیک» است. مأموران امنیتی جمهوری‌اسلامی ایران، او را در ۱۳ مهرماه ۱۴۰۱خ در جریان خیزش ۱۴۰۱خ ایران بازداشت کردند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نوزدهم/19 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز احسان طبری و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت علی دشتی در سال ۱۳۶۰خ؛ پژوهش‌گر، نویسنده، اندیشمند، مترجم، منتقد ادبی، روزنامه‌نگار، دیپلمات ایرانی و از اعضای مجلس شورای ملی و مجلس سنای ایران در دوره‌ای از دودمان پهلوی که پس از انقلاب ۱۳۵۷خ دستگیر، زندانی، شکنجه و در دادگاه انقلاب اسلامی به‌اتهام نوشتن کتاب ۲۳ سال و نقد اسلام، به‌اعدام محکوم شد.
– درگذشت یونس زنگی‌آبادی در سال ۱۳۶۵خ؛ فرماندۀ تیپ امام‌حسین لشکر ۴۱ ثارالله سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی در جنگ ایران و عراق
– درگذشت سیدحسین آیت‌اللهی (آقای حسین‌آقا) در سال ۱۳۷۹خ؛ مجتهد شیعه، امام‌جمعه و نمایندۀ روح‌الله خمینی در جهرم که از جمله فعالیت‌های او، تأسیس مدرسۀ علمیۀ امام‌خمینی و احداث مصلای نمازجمعۀ جهرم است.
– درگذشت مهدی سمسار در سال ۱۳۸۱خ؛ مترجم و روزنامه‌نگار پیشکسوت
– درگذشت خشایار (بلوس بیت یونان) در سال ۱۳۸۱خ؛ بازیگر آشوری‌تبار اهل ایران
– درگذشت کریم چمن‌آرا در سال ۱۳۸۷خ؛ یکی از بنیان‌گذاران مرکز موسیقی بتهوون و پدر نشر موسیقی ایران
– درگذشت بهمن جلالی در سال ۱۳۸۸خ؛ عکاس سرشناس و یکی از عکاسان مطرح ایران که نقش مؤثری در نسل تازۀ عکاسان ایرانی داشت.
– درگذشت محمد احمدپناهی سمنانی در سال ۱۳۹۵خ؛ تاریخ‌نگار و نویسنده، پژوهش‌گر ادبیات فولکلور و کارشناس تاریخ از دانشگاه تربیت معلم

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *