بیست‌و‌چهارم/۲۴ خردادماه در تاریخ – زادروز داوود گنجه‌ای و…

بیست‌و‌چهارم/۲۴ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از تجمع هواداران محمود احمدی‌نژاد در میدان ولیعصر تهران، برای برگزاری جشن پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، تا زادروز داوود گنجه‌ای؛ نوازندۀ ایرانی کمانچه و ویولن که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌چهارم/۲۴ خردادماه در تاریخ

بیست‌و‌چهارم/۲۴ خردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– تجمع هواداران محمود احمدی‌نژاد در میدان ولیعصر تهران، برای برگزاری جشن پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در سال ۱۳۸۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز داوود گنجه‌ای در سال ۱۳۲۱خ؛ نوازندۀ ایرانی کمانچه و ویولن، یکی از اعضای شورای عالی خانۀ موسیقی ایران
– زادروز مری آپیک در سال ۱۳۳۳خ؛ هنرپیشۀ تئاتر، سینما و تهیه‌کنندۀ فیلم ارمنی‌تبار اهل ایران

 


 

  • درگذشت

– درگذشت حسین‌قلی‌خان ایلخانی در سال ۱۲۶۱خ؛ از رجال دورۀ قاجار و از خوانین بختیاری که به‌عنوان مقتدرترین ایلخان در تاریخ ایل بختیاری شناخته می‌شود. وی از سال ۱۲۳۹ تا ۱۲۴۶خ تحت عنوان ناظم بختیاری فعالیت نمود و در فاصلۀ سال‌های ۱۲۴۶ تا ۱۲۶۱خ ایلخانیِ بختیاری را بر عهده داشت. او پدر علی‌قلی‌خانِ سردار اسعد (از رهبران انقلاب مشروطه)، صمصام‌السلطنه (رئیس‌الوزرای ایران در دورهٔ قاجار) اسفندیارخان و بی‌بی‌مریم بختیاری بود. همچنین جعفرقلی‌خانِ بختیاری (وزیر جنگ رضاشاه) و ثریا اسفندیاری نیز از نوادگان او محسوب می‌شوند.
– درگذشت میرزا عبدالغفار اصفهانی (نجم‌الدوله، نجم‌الملک) در سال ۱۲۸۷خ؛ از منجمان مشهور زمان خود و معلم ریاضی مدرسۀ دارالفنون که در روزگار خود در حساب و هندسه و نجوم و نقشه‌برداری سرآمد بود. پدر او ملا علی مهندس اصفهانی (یا ملا علی محمد اصفهانی) ملقب به غیاث‌الدین جمشید ثانی بود. میرزا عبدالغفار مورد توجه ناصرالدین‌شاه بود و از وی لقب نجم‌الملک و سپس لقب نجم‌الدوله را دریافت کرد.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 خردادماه در تاریخ - درگذشت ناصر حجازی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *