بیست‌و‌یکم/۲۱ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز منوچهر خسروداد و…

بیست‌و‌یکم/۲۱ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از روز بزرگداشت ماه‌شرف‌خانم مستوره اردلان؛ شاعر، نویسنده و تاریخ‌نگار کُرد ایرانی، تا زادروز فرامرز پایور؛ موسیقی‌دان، مدرس و نوازندۀ سنتور و محقق موسیقی ایرانی و چهرۀ ماندگار که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌یکم/۲۱ بهمن‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌یکم/۲۱ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز بزرگداشت ماه‌شرف‌خانم مستوره اردلان (مستوره اردلان)؛ شاعر، نویسنده و تاریخ‌نگار کُرد ایرانی

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمدطاهر میرزای قاجار (محمدطاهر میرزا) در سال ۱۲۱۳خ؛ از شاهزادگان قاجاری و از بزرگ‌ترین و نامدارترین مترجمین ایرانی در عصر قاجار که برخی از مهم‌ترین شاهکارهای ادبیات جهان همچون اغلب آثار الکساندر دومای پدر، نخستین‌بار در عصر پادشاهی ناصرالدین‌شاه قاجار توسط او به‌فارسی برگردانده‌شد که از آن جمله ۲ رمان بزرگ سه‌تفنگدار و کنت‌مونت‌کریستو قابل ذکر می‌باشند. سلیمان میرزا اسکندری، نخستین رهبر حزب توده ایران نیز نوۀ محمدطاهر میرزای قاجار است.
– زادروز خلیل‌خان فهیم‌الملک (خلیل فهیمی) در سال ۱۲۵۴خ؛ دولت‌مرد دوران قاجار و پهلوی
– زادروز سیدباقرخان مهذب‌الدوله (باقر کاظمی) در سال ۱۲۷۰خ؛ سیاست‌مدار، دولت‌مرد و عضو جبهۀ ملی ایران
– زادروز سیدعبدالحسین نوشین خراسانی در سال ۱۲۸۵خ؛ نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و شاهنامه‌پژوه ایرانی و از مصححان شاهنامه مشهور به‌تصحیح مسکو، از نخستین افرادی بود که دستاوردهای تئاتر غرب را با خود به‌ایران آورد و نسلی را آموزش داد که باقی‌مانده‌های آن‌ها نسل‌های بعد تئاتر را تربیت کردند.
– زادروز سیدحسین فاطمی (دکتر فاطمی) در سال ۱۲۹۶خ؛ سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار ایرانی و از ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲خ وزیر امور خارجۀ ایران که پس از کودتای ۲۸ مرداد، محاکمه و به‌اعدام محکوم شد.
– زادروز منوچهر خسروداد در سال ۱۳۰۶خ؛ سرلشگر خلبان بالگرد سی‌اچ-۴۷ شینوک‌آ و بل ۲۱۴ هوانیروز نیروی زمینی شاهنشاهی و آخرین فرماندۀ آن در دوران پهلوی و بنیان‌گذار نیروهای ویژۀ هوابرد؛ معروف به‌نوهد یا معروف به‌کلاه‌سبزهای ارتش ایران که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷خ در ستاد کل ارتش دستگیر و توسط دادگاه‌های انقلاب محاکمه و اعدام (تیرباران) شد.
– زادروز فرامرز پایور در سال ۱۳۱۱خ؛ موسیقی‌دان، ردیف‌دان، آهنگ‌ساز، مدرس و نوازندۀ سنتور و محقق موسیقی ایرانی و چهرۀ ماندگار و یکی از تأثیرگذارترین‌های موسیقی ایرانی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ششم/6 مهرماه در تاریخ - زادروز خالو حسین کوه‌کن و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عباس اقبال آشتیانی در سال ۱۳۳۴خ؛ مورخ، ادیب و نویسندۀ معاصر ایران
– درگذشت عباس خلیلی عراقی در سال ۱۳۵۰خ؛ دیپلمات، شاعر، نویسنده و مدیر روزنامۀ اقدام و همچنین وی پدر سیمین بهبهانی، نویسنده و غزل‌سرای معاصر ایرانی بود.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *