بیست‌و‌یکم/۲۱ دی‌ماه در تاریخ – زادروز فتحعلی اویسی و…

بیست‌و‌یکم/۲۱ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فتحعلی اویسی؛ بازیگر و کارگردان و فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس، تا درگذشت مصطفی احمدی روشن؛ معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز که ترور شد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌یکم/۲۱ دی‌ماه در تاریخ

بیست‌و‌یکم/۲۱ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۵۸خ؛ در تبریز، درگیری بین طرفداران سیدمحمدکاظم شریعتمداری و سیدروح‌الله خمینی پس از فراخوان شریعتمداری به‌آرامش و پس از اعلام حکومت نظامی فروکش کرد.
– در سال ۱۳۹۳خ؛ در تهران، علی مطهری نمایندۀ مجلس شورای اسلامی در نطق خود در جلسۀ علنی مجلس، حصر میرحسین موسوی و همسرش را بدون حکم قضایی، بر خلاف قانون اساسی دانست. در میان نطق وی، جمعی از نمایندگان سعی کردند با شعار مرگ بر فتنه‌گر و پایین‌کشیدن او از جایگاه، نطقش را خاتمه دهند.
– آغاز اعتراضات سراسری در پی تأیید رسمی نقش سپاه پاسداران در ساقط‌کردن پرواز شمارۀ ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در سال ۱۳۹۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز عبدالمجید مجیدی در سال ۱۳۰۷خ؛ سیاست‌مدار ایرانی که وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجۀ ایران در سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶خ بود.
– زادروز صادق شرفکندی در سال ۱۳۱۶خ؛ فعال سیاسی، استاد دانشگاه و دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران که به‌همراه صادق شرفکندی، فتاح عبدلی، همایون اردلان و نوری دهکردی طی واقعۀ ترور میکونوس در برلین کشته‌شدند.
– زادروز فتحعلی اویسی فردویی در سال ۱۳۲۴خ؛ بازیگر و کارگردان و فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس در سال ۱۳۵۳خ که در همان سال به‌ایران بازگشت و عضو تلویزیون ایران شد.
– زادروز افشین یداللهی در سال ۱۳۴۷خ؛ ترانه‌سرا و پزشک متخصص اعصاب و روان

 


 

  • درگذشت

– درگذشت عزیزخان مکری در سال ۱۲۴۹خ؛ از شخصیت‌های برجستۀ سیاسی ایران در دورۀ سلطنت محمدشاه و ناصرالدین‌شاه قاجار که حدوداً به‌مدت ۳۳ سال در سِمَت‌های مختلف نظامی و لشکری ایران خدمت کرد.
– درگذشت دادشاه یا میر دادشاه در سال ۱۳۳۶خ؛ زمین‌دار و کشاورز روستایی بلوچ، ساکن در منطقۀ کوهستانی سفیدکوه واقع در مکرانِ بلوچستان که در اوایل دهۀ ۳۰خ علیه دولت مرکزی ایران سر به‌طغیان گذاشت.
– درگذشت هاجر تربیت در سال ۱۳۵۲خ؛ کنش‌گر اجتماعی و سیاست‌مدار اهل ایران که در کنار صفیه نمازی و فاطمه سیاح، حزب زنان ایران را تشکیل داد و یکی از ۴ نفری بود که در نوشتن اساس‌نامۀ این حزب نقش داشت.
– درگذشت مصطفی احمدی روشن در سال ۱۳۹۰خ؛ معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز که پس از خروج از منزل توسط یک موتورسیکلت‌سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی سی-۴ در خیابان گل‌نبی تهران (میدان کتابی) ترور شد. رضا قشقایی‌فرد نیز که همراه وی بود، بر اثر شدت جراحت درگذشت.
– درگذشت نوری کسرایی در سال ۱۳۹۸خ؛ بازیگر سینما اهل ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نوزدهم/19 مردادماه در تاریخ - درگذشت محمود جم و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *