روزی که جنگ جهانی دوم در اروپا پایان یافت! + آلبوم تصاویر ویژه

جنگ خاتمه یافته‌است و سلاح‌ها خاموش‌اند. این جمله را خانم تاینرت در سال ۱۹۴۵م در خاطرات شوهرش نوشت، روزی که اردوی آلمان در همه‌جا بعد از جنگ جهانی دوم، موافقت تسلیمیِ خود را اعلام کرد. اندکی بعد، شوهر خانم تاینرت، نخست زن و سپس خود را کشت، اما در ۸ مِی در آلمان چه اتفاقی افتاد؟!
جنگ جهانی دوم

«جنگ خاتمه یافته‌است و سلاح‌ها خاموش‌اند.» این جمله را خانم «هیلدگارت تاینرت» در تاریخ ۹ مِی ۱۹۴۵م در دفتر خاطرات شوهرش نوشت، روزی که اردوی آلمان در همه‌جا بعد از جنگ جهانی دوم، موافقت تسلیمیِ خود را اعلام کرد. اندکی بعد، شوهرش «یوهانس تاینرت» معلم زبان لاتین در منطقه‌ی گلاتس در ایالات نیدرزاکسن، نخست زن و سپس خودش را کشت، اما یک‌روز پیش از آن در ۸ مِی در آلمان چه اتفاقی افتاد؟!

پایان جنگ جهانی دوم

همان‌طور که در پست «پایان دیکتاتور؛ خودکشی «آدولف هیتلر» و «اِوا براون» + تصاویر و فیلم» نوشتیم، در تاریخ ۸ مِی ۱۹۴۵م ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه، مارشال جنرال «ویلهِلم کایتل» تسلیمی بدون قید و شرط اردوی آلمان را امضاء کرد. این تاریخ رسمیِ این سند بود، اما در واقعیتِ امر، «مارشال کایتل»، نامش را در ۹ مِی زیر سند نوشته‌بود و امضای او فقط یک تکرار رسمیِ امضایی بود که یک‌روز قبل در شهر «رایمز» در شمال شرق فرانسه مسجل شده‌بود.

پایان جنگ جهانی دوم
نگاره‌ای تاریخی از لحظه‌ی امضای سند تسلیم بی‌قید و شرط آلمان توسط فیلدمارشال ویلهلم کایتل در مقر ستاد ارتش سرخ در کارلسهورشت، برلین، ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه‌ی شامگاه ۸ مِی ۱۹۴۵م

در آنجا، «آلفرد یودل» جنرال کل، «تسلیم بدون قید و شرطِ» همه‌ی نیروهای نظامیِ آلمان را اعلام کرد که در آن زمان در رادیو چنین پخش شد: «ما امضاکنندگان به نمایندگیِ فرماندهیِ کل آلمان، تسلیم بدون قید و شرط همه‌ی نیروهای نظامیِ زمینی و هوایی و نیز دیگر نیروهای نظامی را که در حال حاضر زیر فرماندهیِ آلمان قرار دارند، در برابر فرماندهان کل نیروی متفقین و هم‌زمان در برابر فرمانده‌ی کل روسیه‌ی شوروی اعلام می‌کنیم.» این معاهده،‌ همچنین از سوی «کارل دونیتس»، رئیس‌جمهور موسوم به «دولت فلنس‌برگ» که پس از خودکشیِ «آدولف هیتلر» در ۳۰ آوریل ۱۹۴۵م جانشین او شده‌بود نیز امضاء شد. ژنرال «اشتومف» و «آدمیرال فریدبورگ»، فرماندهان نیروهای هوایی و دریاییِ رایش آلمان نیز با امضای خود، مفاد این پیمان را تایید کردند!

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دستگیری صدام حسین توسط مقامات نظامی آمریکایی!
پایان جنگ جهانی دوم
آلفرد یودل در حال امضای پیمان تسلیم بی‌قید و شرط آلمان

جنگ جهانی دوم، خونین‌ترین جنگ تاریخ بشر بود و هیچ آماری دامنه‌ی فاجعه‌ی این مصیبت را بازگو نمی‌کند! تنها اتحاد جماهیر شوروی حدود ۳۰ میلیون در این جنگ کشته داد. قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار و کشتاری‌های جمعی و بمباران‌های هوایی و… باعث شده‌است که آمار تلفات این جنگ به درستی مشخص نباشد و تقریباً حدود ۶۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

پایان جنگ جهانی دوم
آمار تلفات جنگ جهانی دوم

بگذریم… هرچه هست، ۸ مِی به «روز پیروزیِ در اروپا» (VE Day) معروف است و هر ساله در این روز مراسمی ویژه و رژه‌هایی نظامی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. در این پست هم آلبوم تصاویری کم‌تر دیده‌شده از واپسین ماه‌های جنگ جهانی دوم تقدیم شما می‌شود. ژنرال چهارستاره‌ی آمریکایی به‌نام «چارلز دی پالمر» این عکس‌ها را در میدان‌های نبرد غرب اروپا گرفته‌است و آلبوم را نیز به صورت خصوصی نگهداری می‌کرد. سال‌ها از مرگ او گذشته‌بود که نوه‌‌‌اش در حال سرک‌کشیدن در وسایل شخصیِ پدربزرگ، با این تصاویر مواجه شد و بلافاصله عکس‌ها را در فضای مجازی منتشر کرد…

نگارش و گردآوری؛ قجرتایم

پایان جنگ جهانی دوم
اجساد سربازان آلمانی که در جوی خیابان بر روی یکدیگر افتاده‌اند، فرانسه
پایان جنگ جهانی دوم
غیر نظامیان آلمانی در وسط شهرشان
پایان جنگ جهانی دوم
تسلیم مجارستان؛ انبوهی از نیروهای مجاری که تسلیم ارتش هفتم شده‌اند، در «گارمیش-پارتنکیرشن» گرد هم آمده‌اند. شهرت این شهر به سبب میزبانیِ بازی‌های المپیک زمستانی در سال ۱۹۳۶م؛ یعنی آخرین المپیک زمستانیِ قبل از جنگ بوده‌است.
پایان جنگ جهانی دوم
تسلیم‌شدن ارتش نوزدهم؛ آلمان نازی نهایتاً تسلیم نیروهای متفقین می‌‎شود و سربازان آلمانی هم پس از ۵ سال جنگ با تمام اروپا و ایالات متحده، سرانجام اسلحه‌ی خود را در «لاندکِ» اتریش تقدیم آمریکایی‌ها می‌کنند.
پایان جنگ جهانی دوم
۲ تانک از بین رفته از ۲ جناح در کنار هم جا خوش کرده‌اند؛ تانک امریکن ام-۴ متعلق به ارتش ایالات متحده و تانک اشتورم‌گِشوتس متعلق به ارتش آلمان
پایان جنگ جهانی دوم
گروهی از سربازان کشته‌شده‌ی آلمان نازی که به دلیل سرمای زیاد در فرانسه منجمد شده‌اند.
پایان جنگ جهانی دوم
پیشرویِ سربازان آمریکایی زیر آتش دشمن؛ سربازانی که روی زمین افتاده‌اند، متعلق به ارتش ایالات متحده هستند.
پایان جنگ جهانی دوم
یک مسلسل‌چیِ ارتش نازی که از طریق اصابت گلوله به سر کشته‌شده و کنار اسلحه‌ی متلاشی‌شده‌اش بر روی زمین افتاده‌است.
پایان جنگ جهانی دوم
انفجار کامیون فرانسوی که حامل ۸۰۰ گالن بنزین بود.
پایان جنگ جهانی دوم
۳ سربازِ شاخه‌ی نظامیِ وافن اس‌اس یا «اس‌اس مسلح»؛ آن‌ها تیم ۳ نفره‌ی «پانتسرشرک» بودند. پانتسرشرک یک راکت‌انداز دوش‌پرتاب ضد تانک بود که در ارتش آلمان نازی تولید می‌شد و هدف‌شان مانع از پیشرویِ دشمن بود.
پایان جنگ جهانی دوم
حیوانات هم در امان نماندند.
پایان جنگ جهانی دوم
پُلی در یکی از شهرهای آلمان توسط مهندسین آمریکایی تخریب می‌شود تا مانع از پیشرویِ آسان نیروهای نازی شود.
پایان جنگ جهانی دوم
بقایای جزغاله‌شده‌ی یک خلبان آلمانی
پایان جنگ جهانی دوم
آثار جنگ در شهر هیل‌بورنِ آلمان
پایان جنگ جهانی دوم
از مین‌های ضد تانک ام-۵ برای منجرکردن آشیان توپ و مسلسل استفاده می‌شد.
پایان جنگ جهانی دوم
یک کارخانه‌ی زیرزمینیِ آلمانی
پایان جنگ جهانی دوم
بقایای اسب و تجهیزات جنگیِ آلمان‌ها در حومه‌ی شهر لوگِ آلمان
پایان جنگ جهانی دوم
اسیران جنگیِ نیروهای پلیس نظامیِ آلمان و گشتاپو در شهر استراسبورگ
پایان جنگ جهانی دوم
یک سرباز آمریکایی در حال بررسیِ قبر یک سرباز آمریکایی گمنام است که در کنار دشمن دفن شده‌است.
پایان جنگ جهانی دوم
با کلاه و اسلحه، محل جان‌دادن ۲ پیاده‌نظام علامت‌گذاری شده‌است.

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *