سوم/۳ فوریه در تاریخ – درگذشت اُم کلثوم و…

سوم/۳ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز کنستانتن فرانسوا شاسبوف؛ فیلسوف و نویسنده و شرق‌شناس قرن ۱۸م اهل فرانسه، تا درگذشت فاطمه البلتاجی (اُم کلثوم)؛ خوانندۀ اهل مصر و از محبوب‌ترین خوانندگان زن در جهان عرب که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سوم/۳ فوریه در تاریخ

سوم/۳ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۵۰۹م؛ نیروی دریایی پرتغال، قوای متحد امپراتوری عثمانی، جمهوری ونیز، جمهوری راگوسا،ممالیک مصر، سلطان‌نشین گجرات و پادشاهی زامورین را در نبرد دیو شکست داد.
– در سال ۱۶۹۰م؛ مستعمرۀ ماساچوست، برای نخستین‌بار در ایالات متحده از پول کاغذی استفاده کرد.
– در سال ۱۷۸۳م؛ در جریان جنگ داخلی آمریکا، اسپانیا استقلال ایالات متحده را به‌رسمیت شناخت.
– در سال ۱۸۷۰م؛ اصلاحیۀ پانزدهم قانون اساسی ایالات متحدۀ آمریکا که به‌موجب آن حق رأی به‌کلیۀ شهروندان فارغ از رنگ و نژاد اعطا می‌شد، تصویب شد.
– در سال ۱۸۹۷م؛ جنگ یونان و ترکیه که جنگ ۱۳ روزه نیز نامیده‌می‌شود، میان امپراتوری عثمانی و پادشاهی یونان آغاز شد. دلیل اصلی این جنگ، تنش بر سر مسئلۀ جزیرۀ کرت بود.
– در سال ۱۹۱۳م؛ اصلاحیۀ شانزدهم قانون اساسی ایالات متحدۀ آمریکا به‌تصویب رسید که به‌دولت اجازه می‌داد تا بر درآمدها مالیات وضع کند.
– در سال ۱۹۱۷م؛ در جریان جنگ اول جهانی، ایالات متحده روابط دیپلوماتیک خود را با آلمان قطع کرد.
– در سال ۱۹۳۰م؛ حزب کمونیست ویتنام تأسیس شد.
– در سال ۱۹۴۵م؛ در جریان جنگ دوم جهانی، قوای متحد ایالات متحده و دولت در تبعید فیلیپین، نبرد یک‌ماهه برای باز پس‌گیری مانیل از نیروی‌های ژاپنی را آغاز کردند.
– در سال ۱۹۴۵م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، هزار بمب افکن بوئینگ بی-۱۷ فلایینگ فورترس، برلین را به‌شدت بمباران کردند که موجب مرگ ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تَن و بی‌خانمانی ۱۲۰ هزار نفر دیگر شد.
– در سال ۱۹۴۹م؛ در پی به‌قدرت‌رسیدن حزب کمونیست در چین، شهردار پکن اعلام کرد که فاحشه‌خانه‌های این شهر بسته خواهند شد.
– در سال ۱۹۶۱م؛ اعتراضات کارگران بخش کشاورزی در آنگولای پرتغال که هم‌اکنون کشور آنگولا نامیده‌می‌شود، به‌یک شورش تمام‌عیار بدل شد که با وجود سرکوب در سپتامبر همان سال، موجب پیدایش جنگ استقلال آنگولا، اولین جنگ در مستعمرات پرتغال گردید که این جنگ نیز به‌استقلال آنگولا انجامید. در این شورش ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.
– در سال ۱۹۶۶م؛ لونا ۹، فضاپیمای بدون سرنشین برنامۀ لونا، ساخت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، به‌عنوان نخستین فضاپیما به‌صورت نرم بر روی کرۀ ماه فرود آمد.
– در سال ۱۹۶۷م؛ دونالد رایان به‌عنوان آخرین نفر به‌اتهام قتل یکی از نگهبانان زندان پندریچ در هنگام فرار از زندان، در همین زندان، واقع در ملبورن در استرالیا با طناب دار اعدام شد. این واقعه موجب به‌راه‌افتادن اعتراضات فراوانی شد که در نهایت به‌الغای مجازات مرگ در این کشور انجامید.
– در سال ۱۹۸۴م؛ اس‌تی‌اس-۴۱-بی، دهمین مأمورت شاتل فضایی ناسا به‌کمک فضاپیمای چلنجر آغاز شد.
– در سال ۱۹۹۵م؛ آیلین کالینز به‌عنوان اولین بانو، فرماندهی مأموریت اس‌تی‌اس-۶۳، یکی از مأموریت‌های برنامۀ شاتل‌های فضایی که از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا آغاز شد را بر عهده گرفت. این مأموریت بین آمریکا و روسیه به‌صورت مشترک اجرا شد.
– در سال ۱۹۹۸م؛ کارلا فایه تاکر، به‌اتهام قتل با تزریق کُشندۀ سمّی در تگزاس آمریکا اعدام شد، تا اولین زنی نام بگیرد که پس از سال ۱۹۸۴م در ایالات متحده اعدام شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌پنجم/25 آبان‌ماه در تاریخ - زادروز محمد رسول‌اُف و...

 


 

  • زادروزها

– زادروز کنستانتن فرانسوا شاسبوف در سال ۱۷۵۷م؛ فیلسوف، نویسنده و شرق‌شناس قرن ۱۸م اهل فرانسه
– زادروز فلیکس مندلسون در سال ۱۸۰۹م؛ آهنگ‌ساز، نوازندۀ پیانو، نوازندۀ ارگ، و رهبر ارکستر یهودی‌تبار اهل آلمان در اوایل دورۀ رمانتیک
– زادروز گرترود استاین در سال ۱۸۷۴م؛ رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و شاعر آمریکایی ساکن پاریس و ایجادگر اصطلاح نسل گمشده (نسلی که در طول جنگ جهانی اول به‌سن بلوغ رسیدند.)
– زادروز نورمن پرسیوال راکوِل در سال ۱۸۹۴م؛ نقاش و تصویرگر معاصر آمریکایی
– زادروز آلوار آلتو در سال ۱۸۹۸م؛ معمار معروف فنلاندی و از پیشگامان معماری مدرن
– زادروز سیمون وی در سال ۱۹۰۹م؛ فیلسوف، عارف مسیحی و فعال اجتماعی فرانسوی
– زادروز پال بنجامین آستر در سال ۱۹۴۷م؛ رمان‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس، شاعر و مترجم آمریکایی
– زادروز سیما سمر در سال ۱۹۵۷م؛ سیاست‌مدار، پزشک و فعال حقوق بشر اهل افغانستان و نخستین وزیر امور زنان افغانستان

 


 

  • درگذشت

– درگذشت الیور هِوی‌ساید در سال ۱۹۲۵م؛ مهندس برق، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان خودآموختۀ انگلیسی
– درگذشت رولاند فرایسلر در سال ۱۹۴۵م؛ حقوق‌دان آلمانی که از تاریخ ۲۰ آگوست ۱۹۴۲ تا ۳ فوریۀ ۱۹۴۵م رئیس و قاضی دادگاه خلق در رایش سوم بود.
– درگذشت آگوست هورش در سال ۱۹۵۱م؛ صنعت‌گر، کارآفرین و مهندس آلمانی و یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی و بنیان‌گذار شرکت آئودی
– درگذشت چارلز هاردین هالی در سال ۱۹۵۹م؛ نوازنده و خوانندۀ آمریکایی و از بنیان‌گذاران سبک موسیقی راک اند رول
– درگذشت فاطمه البلتاجی (اُم کلثوم) در سال ۱۹۷۵م؛ خوانندۀ اهل مصر و از محبوب‌ترین خوانندگان زن در جهان عرب
– درگذشت بُهومیل هرابال در سال ۱۹۹۷م؛ از داستان‌نویسان برجستۀ جمهوری چک (چکسلواکی آن‌زمان) که میلان کوندرا، رمان‌نویس سرشناس، او را بهترین نویسندۀ معاصر چک می‌خواند.
– درگذشت جان کریستوفر در سال ۲۰۱۲م؛ نویسندۀ انگلیسی داستان‌های علمی‌تخیلی
– سالرو درگذشت یوهانس گوتنبرگ زاده حدود ۱۳۹۸م در ماینتز، درگذشت ۳ فوریه ۱۴۶۸ در ماینتز زرگر آلمانی و اولین مخترع ماشین چاپ و صنعت چاپ در اروپا…

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفدهم/17 نوامبر در تاریخ - درگذشت دوریس می لسینگ و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *