سی‌و‌یکم/۳۱ آگوست در تاریخ – درگذشت جان فورد و…

سی‌و‌یکم/۳۱ آگوست در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ماریا مونته‌سوری؛ مربی کودکان معلول و نخستین پزشک زن ایتالیایی، تا درگذشت ایلیا گریگوریویچ ارنبورگ؛ نویسنده و انقلابی و روزنامه‌نگار اهل اتحاد شوروی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌و‌یکم/۳۱ آگوست در تاریخ

سی‌و‌یکم/۳۱ آگوست در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۰۷م؛ با امضای قرارداد سن‌پترزبورگ بین روسیه و انگلستان، با واسطه‌گری فرانسه، ایران به ۳ منطقۀ بی‌طرف، تحت نفوذ روسیه و انگلستان تقسیم شد.
– در سال ۱۹۲۰م؛ نیروهای لهستانی در جنگ کومارو، ارتش سرخ بولشویک را شکست دادند.
– آغاز نخستین دورۀ جشنوارۀ جهانی فیلم کن در فرانسه در سال ۱۹۳۹م
– استقلال ترینیداد و توباگو از بریتانیای کبیر در سال ۱۹۶۲م
– وحدت ۲ آلمان در سال ۱۹۹۰م
– استقلال قرقیزستان از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱م

 


 

  • زادروزها

– زادروز تئوفیل گوتیه در سال ۱۸۱۱م؛ شاعر، رمان‌نویس و منتقد هنری فرانسوی قرن ۱۹م
– زادروز هرمان فون هلمهولتز در سال ۱۸۲۱م؛ پزشک و فیزیک‌دان آلمانی که در چندین زمینۀ مختلف علمی کمک‌های چشم‌گیری انجام داده‌است. شهرت او بیشتر به‌خاطر اثبات قانون پایستگی انرژی است. امروز نام بزرگ‌ترین انجمن بنیادهای پژوهشی آلمان، به‌نام و به‌افتخار او، انجمن هلمهولتز است.
– زادروز آمیلکاره پونکیِلی در سال ۱۸۳۴م؛ آهنگ‌ساز ایتالیایی
– زادروز آلکسی آلکسیویچ بروسیلوف در سال ۱۸۵۳م؛ ژنرال روسی که غالباً به‌خاطر توسعۀ تاکتیک‌های هجومی جدیدی که در یک سری از نبردها موسوم به‌یورش بروسیلوف در سال ۱۹۱۶م به‌کار برد و بزرگ‌ترین دستاورد وی نیز هستند، مورد توجه قرار گرفته‌است. این تاکتیک‌های خلاقانه و نسبتاً موفق، بعدها توسط آلمانی‌ها مورد تقلید قرار گرفتند.
– زادروز ماریا مونته‌سوری در سال ۱۸۷۰م؛ مربی کودکان معلول و نخستین پزشک زن ایتالیایی
– زادروز جرج آلفرد لئون سارتن در سال ۱۸۸۴م؛ همه‌چیزدان، تاریخ‌دان علم و پدر می سارتن (شاعر و نویسندۀ آمریکایی) که از نظر برخی «پدر تاریخ علم» به‌حساب می‌آید. وی نویسندۀ ۱۵ کتاب و بیش از ۳۰۰ مقاله در همین زمینه می‌باشد.
– زادروز ویلیام سارویان در سال ۱۹۰۸م؛ رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس ارمنی‌تبار آمریکایی و برندۀ جایزۀ پولیتزر برای نمایش‌نامه در سال ۱۹۴۰م و برندۀ جایزۀ اسکار بهترین داستان در سال ۱۹۴۳م و یکی از چهره‌های برجستۀ ادبی میانۀ سدۀ ۲۰م
– زادروز رابرت آدامز در سال ۱۹۳۳م؛ رمان‌نویس اهل آمریکا
– زادروز ریچارد گی‌یر در سال ۱۹۴۹م؛ بازیگر آمریکایی و برندۀ جایزۀ گلدن‌گلوب که در سال ۱۹۹۹م نشریۀ معروف مردم، او را به‌عنوان سکسی‌ترین مرد زندۀ جهان برگزید.
– زادروز سیدحسن نصرالله در سال ۱۹۶۰م؛ روحانی شیعه و سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان که پس از ترورشدن سیدعباس موسوی به‌دست نیروهای نظامی اسرائیل در سال ۱۹۹۲م، به‌مقام دبیرکلی حزب‌الله لبنان رسید.
– زادروز محمد بن سلمان آل سعود در سال ۱۹۸۵م؛ ولیعهد و نخست‌وزیر عربستان سعودی که به‌عنوان رئیس شورای امور اقتصادی و توسعه و شورای امور سیاسی و امنیتی فعالیت می‌کند. او پیش از گمارده‌شدن به‌نخست‌وزیری، از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۲م به‌عنوان وزیر دفاع عربستان سعودی فعالیت می‌کرد. او پسر هفتم سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود است و حکومت پدرش را کنترل می‌کند و حاکم دفاکتوی عربستان سعودی قلمداد می‌شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 آگوست در تاریخ - درگذشت رابرت هاچینگز گُدارد و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جان بانیان در سال ۱۶۸۸م؛ نویسنده و سخنران انگلیسی
– درگذشت فردیناند لاسال در سال ۱۸۶۴م؛ فعال سیاسی سوسیالیست آلمانی یهودی
– درگذشت شارل پیر بودلر در سال ۱۸۶۷م؛ شاعر و نویسندۀ فرانسوی
– درگذشت ویلهلم ماکسیمیلیان وونت در سال ۱۹۲۰م؛ پزشک، روان‌شناس، فیزیولوژیست و استاد دانشگاه آلمانی که به‌عنوان یکی از پایه‌گذاران علم روان‌شناسی تجربی شناخته می‌شود. او پیشوای مکتب اراده‌گرایی بوده‌است.
– درگذشت ادوارد مایر در سال ۱۹۳۰م؛ باستان‌شناس و ایران‌شناس آلمانی
– درگذشت مارینا ایوانوونا تسوتایوا در سال ۱۹۴۱م؛ شاعر و نویسندۀ اهل روسیه
– درگذشت ایلیا گریگوریویچ ارنبورگ در سال ۱۹۶۷م؛ نویسنده، انقلابی و روزنامه‌نگار اهل اتحاد شوروی
– درگذشت ژرژ براک در سال ۱۹۶۳م؛ نقاش، مجسمه‌ساز و چاپکار فرانسوی و از پیشگامان هنر مدرن و یکی از بنیان‌گذاران جنبش کوبیسم
– درگذشت جان فورد در سال ۱۹۷۳م؛ از کارگردان‌های صاحب‌نام سینمای آمریکا که با بردن ۴ جایزۀ اسکارِ بهترین کارگردانی از مجموع ۵ نامزدی، در این بخش رکورددار است.
– درگذشت دایانا، شاهدخت ولز (دایانا فرانسس اسپنسر) در سال ۱۹۹۷م؛ عضوی از خانوادۀ سلطنتی بریتانیا که همسر نخست چارلز سوم و مادر ویلیام و هری بود. او برای فعالیت‌هایش در زمینۀ جمع‌آوری پول برای خیریه‌های بین‌المللی و همچنین به‌عنوان یک شخصیت برجسته و مشهور در قرن ۲۰م شناخته شده‌بود. ازدواج او با شاهزادۀ ولز در کلیسای جامع سنت‌پل برگزار شد که مخاطبانی جهانی داشت و به‌وسیلۀ بیش از ۷۵۰ میلیون نفر تماشا شد. توجه رسانه‌ها و مطبوعات جهان برای آخرین‌بار در تاریخ ۳۱ آگوست ۱۹۹۷م به‌دایانا جلب شد؛ روزی که او در یک تصادف رانندگی در پاریس کشته‌شد.
– درگذشت لایونل همپتون در سال ۲۰۰۲م؛ موسیقی‌دان اهل ایالات متحدۀ آمریکا
– درگذشت شلدون هاوارد هریس در سال ۲۰۰۲م؛ مورخ و استاد تاریخ در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا بود.
– درگذشت جرج هارنیج پرتر در سال ۲۰۰۲م؛ دانشمند شیمی‌دان انگلیسی و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۶۷م
– درگذشت دیوید فراست در سال ۲۰۱۳م؛ روزنامه‌نگار و مجری سرشناس و کهنه‌کار بریتانیایی تلویزیون که در کارنامۀ کاری‌اش چندین‌بار با شاه ایران نیز مصاحبه داشته‌است. او به‌دلیل انجام یک‌سری مصاحبه با ریچارد نیکسون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا (پس از استعفایش) مشهور است و همچنین در بین ایرانیان، به‌علت مصاحبه‌هایش با شاه ایران، هم پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ و همچنین پس از خروج شاه از ایران.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت خسرو روزبه و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *